steek werend vest op ambulance

Auteur Topic: steek werend vest op ambulance  (gelezen 3132 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Gepost op: 12 juli 2004, 12:14:43
hoi hoi

dit zag ik op het nos journaal.  Het moet toch niet gekker worden he.

http://www.nos.nl/nieuws/artikelen/2004/7/12/pantservesttegenagressiepatint.html

greetz

max

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2004, 13:19:54
Volgend jaar pepperspray.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2004, 18:59:08
Je kan er gek scherend op reageren, maar kijk maar bijvoorbeeld maar eens naar de persfoto's van de laatste criminele afrekeningen, bijvoorbeeld die in Zandvoort.

Hier staan de politie-agenten in kogelwerende vesten, terwijl de ambu-nichten in een t-shirtje het slachtoffer staan te helpen. En die letten echt niet op de omgeving.

Nee, indien ze door de baas uitgereikt worden en het draag comfort is goed, zal ik het zeker aantrekken.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2004, 19:15:44
Zo'n vest die je onder de kleding draagt, wordt sluitend om het lichaam gedragen en is, als je de fabrikanten moet geloven, onopvallend te dragen. Ik denk dat het draagcomfort tamelijk goed is, maar ik denk als je het vest aan heb bij een reanimatie op het strand met 30 graden, dat het wat zweet druppeltjes meer kost... ;)
Een leverancier: http://www.detectnu.nl/shop/index.php/cPath/62_68

Christian

7194

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2004, 20:58:48
Ohjah, de vesten van het ambulancepersoneel in Londen worden boven de kleding gedragen en zijn voorzien van reflecterende strepen en de kleuren van de ambulancedienst. Zou dat niet makkelijker zijn, boven de kleding? Hoe je met een B-rit niet eerst je kleren uit te doen  ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2004, 22:50:50
Mwa, ook niet echt handig als je dan wat uit de zakken van je werkhemd wil pakken, dan zit dat steekwerende vest er weer voor  ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2004, 09:59:54
komt het veel voor geweld richting ambulance personeel?

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2004, 13:18:57
Komt het eigenlijk veel voor, geweld enz. tegen Ambulancepersoneel? Dit omdat ze nu van die anti-steek vesten hebben. Wat ik overigens wel een goed idee vind.

bert

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2004, 15:37:57
Citaat
--------------------------------------------------------------------------------
Kogelwerende vesten voor Antwerpse ambulanciers - 13/07/2004

Hulpverleners arriveren sneller dan politie bij schietpartij

Het Sint-Vincentiusziekenhuis in de Antwerpse binnenstad heeft zijn verplegers en dokters van de spoedgevallendienst kogelwerende vesten ter beschikking gesteld. ,,Onze mensen zijn de jongste tijd twee keer op een schietpartij uitgekomen nog voor de politie er was'', motiveert de directie. Op wel meer urgentiediensten duiken steek- en kogelwerende vesten op.

,,Onze medische urgentiegroep (MUG) arriveert vaak als eerste op de plaats van een incident'', legt Jan Vogels van het Sint-Vincentiusziekenhuis uit. ,,De afgelopen maanden zijn onze mensen op die manier op een schietpartij uitgekomen waarbij nog enkele schoten werden afgevuurd en ook op een gewapende bankoverval die nog bezig was. De politie bleek in beide gevallen nog niet ter plekke.''

Beide voorvallen zorgden voor heel wat wrevel bij het personeel. De directie kocht daarom 2 kogelwerende vesten voor beide inzittenden van de MUG-wagen. ,,Bedoeling is dat ze die aantrekken wanneer ze naar gevaarlijke incidenten worden gestuurd.''

Maar op wel meer urgentiediensten duiken vanwege het stijgend aantal agressiegevallen zowel op het terrein als op de spoedgevallendiensten steek- en kogelwerende vesten op, al zijn die meestal uit eigen zak betaald. Dokter Luc Beaucourt van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA): ,,Ik heb er al een tijdje één in mijn wagen liggen. Afhankelijk van het soort oproep dat we binnenkrijgen, doe ik die aan.'' In Nederlandse ziekenhuizen in Amsterdam en Rotterdam krijgt al het ambulancepersoneel een dergelijke vest aangemeten. In Londen zijn alle 2.000 ambulanciers er al een tijd mee uitgerust.

Niet iedereen vindt dit een goede zaak. ,,Dat het aantal agressiegevallen stijgt, staat buiten kijft', zegt hoofdverpleger Ludo Gijbels, die al 28 jaar werkt op de spoedgevallendienst van het Antwerpse Stuivenbergziekenhuis, midden in de Seefhoek-wijk. ,,Haast elke dag worden we uitgescholden, minstens één keer per week krijgt één van mijn mensen iets naar z'n hoofd gegooid. Maar zware aanvallen zijn toch uitzonderlijk. Mij lijkt het zinvoller te investeren in anti-agressietraining en betere afspraken te maken met de politie wanneer we op een riskante oproep afgaan.''

Ook professor Marc Sabbe, hoofd van de spoedgevallenafdeling van het Leuvense UZ Gasthuisberg, plaatst vraagtekens bij de effectiviteit van dergelijke vesten. ,,Waar eindigt zoiets? In plaats van mee te stappen in die spiraal zouden we ons als hulpverleners beter eens afvragen of we dat allemaal maar moeten blijven tolereren.'' (WER)

Bron: Het Nieuwsblad Online www.nieuwsblad.be

firemanr

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2004, 16:25:42
En daarom zorgvuldig samengevoegd.... ;D