Arts op de ambu in Tilburg

Auteur Topic: Arts op de ambu in Tilburg  (gelezen 4268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2004, 08:48:20
Ben ik ook heel benieuwd naar  ;D  gaat de arts het voortouw & eindverantwoording nemen bij een beknelling e.d. , zonder de specifieke kennis van ambulancezorg??  ::)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul SEH

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2004, 13:14:48
Een arts is een medicus en heeft dus uiteindelijk ook de eindverantwoording. Hij kan wel hulp inroepen van andere deskundigen. Maar waar de arts onbekwaam in is, is hij/zij dus ook onbevoegd. Al met al een ingewikkelde en moeilijke materie.  8)

helm

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2004, 14:51:42
Dat hangt er van af,... bij een overplaatsing kan het zo zijn dat een kinderarts of anaesthesioloog meegaat, die is dan eindverantwoordelijk.
Bij de ambulance een keer een dienst meerijden door een arts zal de arts de status van stagiaire hebben.

SEH pleeg

• Junior gebruiker
  • **
  • Spoedeisende Hulp is top !
    • Spoedeisende Hulp
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2004, 21:28:00
De (seh) arts rijd daar mee als pleeg.
De opleiding SEH arts heeft in zijn stagetrajecten ook een stuk ambulancezorg zitten. Zie http://www.nvsha.nl/tekst/opleiding/Curriculum%20-%20concept/Nationaal%20opleidingsplan%20SEH%20arts.html
Alhoewel de arts meerijd als "pleeg", heeft de arts wel meer vaardigheden, die hij zo mogelijk zal gebruiken, maar echter dezelfde medicijnkoffer en verdere equipment, zodat de mogelijkheden dan over het algemeen beperkter zijn.
Exact weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat een luxatie, zonder bedreigde circulatie oid, door de ambuverpleegkundige niet gereponeerd word en door de SEH arts wel, aangezien die hiervoor bekwaam en bevoegd is.
Spoedeisende Hulp Verpleegkundige Vlaardingen http://www.spoedeisendehulp.startkabel.nl

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2004, 21:12:36
De (***verwijderd***) arts rijd daar mee als pleeg.
De opleiding ***verwijderd*** arts heeft in zijn stagetrajecten ook een stuk ***verwijderd***zorg zitten. Zie http://www.nvsha.nl/tekst/opleiding/Curriculum%20-%20concept/Nationaal%20opleidingsplan%20***verwijderd***%20arts.html
Alhoewel de arts meerijd als "pleeg", heeft de arts wel meer vaardigheden, die hij zo mogelijk zal gebruiken, maar echter dezelfde medicijnkoffer en verdere equipment, zodat de mogelijkheden dan over het algemeen beperkter zijn.
Exact weet ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat een luxatie, zonder bedreigde circulatie oid, door de ambuverpleegkundige niet gereponeerd word en door de ***verwijderd*** arts wel, aangezien die hiervoor bekwaam en bevoegd is.
probeer jij op 1 April maar eens die link aan te klikken ;D ;D

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2004, 22:27:32
Ikzelf kom uit de regio Tilburg, maar heb nooit eerder meegemaakt dat een arts meereed met de ambulance. Wat ik wel weet is dat soms een huisarts van de huisartsenpost ter plaatse komt en in een heel enkel geval heb ik een arts ter plaatse zien komen in een auto waarop vermeld wordt "trauma-arts". Maar hoe dat laatste precies zit weet ik niet, omdat ik er nergens iets over kon vinden.

rover01

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2004, 00:39:56
Ik sprak vandaag een Tilburgse ambulancechauffeur.
zij gaf aan dat SEH-artsen in opleiding, 6 weken meerijden met de ambulance, waaronder een tijdje in de plaats van een ambulance-verpleegkundige.

Ik vroeg haar ook naar het voorval in het centrum van Tilburg (zie begin van dit topic). Ze antwoorde dat als artsen meerijden, ze altijd ambulance-kleding aan krijgen. En dat de enige optie die ze kan bedenken is...

dat de arts heeft meegereden bij een overplaatsing en dat 'ie vervolgens weer wordt teruggebracht naar zijn eigen ziekenhuis, en dat de ambulance onderweg wordt opgeroepen voor een A1, en dat hij zodoende meereed naar het ongeval.

Maar dan hebben we nog geen oplossing voor de arts in witte pak op de foto's...