Discussie over brandweerkraan Den Haag

Auteur Topic: Discussie over brandweerkraan Den Haag  (gelezen 35940 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #80 Gepost op: 10 september 2010, 22:56:38
Kwam deze beelden tegen van een inzet van de grote kraan in Den Haag.

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/12-hulpverlening/4351-boom-valt-op-busje-hildebrandplein

Bron foto www.regio15.nl Machiel Janssen

Filmpje van Marofer persbureau http://www.marofer.nl/component/content/article/64-ongevallen/504-boom-valt-op-auto-in-haagse-spoorwijk

Wederom zijn diensten bewezen. Ik ben persoonlijk niet zo thuis in wat een kraan op een HV voertuig kan maar zou dit ook door een HV voertuig kraan gedaan kunnen worden qua gewicht/hoogte?

Boompje was zwaar, en we hebben in regio haaglanden niet op elke HV een kraan. Meeste HV's zijn HV2, dus zonder kraan. Kraan heeft overigens een reistijd van 7 minuten gehad, en er kon dus snel met de bevrijding begonnen worden. Slachtoffer ligt in MCH Westeinde en maakt het naar omstandigheden goed.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #81 Gepost op: 28 september 2010, 00:52:49
Wederom zijn diensten bewezen. Ik ben persoonlijk niet zo thuis in wat een kraan op een HV voertuig kan maar zou dit ook door een HV voertuig kraan gedaan kunnen worden qua gewicht/hoogte?

Als ik het zo bekijk had er in zo'n beetje iedere andere regio in Nederland gewoon de kettingzaag in de boom gegaan, in laatse twee (en lichtste) meters van de boom afgezaagd, had je het zelfde resultaat gehad
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

vuurvlieg

• Forum gebruiker
  • Martin
Reactie #82 Gepost op: 28 september 2010, 11:56:27
Als ik het zo bekijk had er in zo'n beetje iedere andere regio in Nederland gewoon de kettingzaag in de boom gegaan, in laatse twee (en lichtste) meters van de boom afgezaagd, had je het zelfde resultaat gehad

En daarbij dan even vergeten dat de boom op de bovenleiding van de tram ligt.
Daar staan op dat moment twee soorten spanning op: de elektrische en veerspanning van de kabel.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #83 Gepost op: 28 september 2010, 12:56:32
Daar staan op dat moment twee soorten spanning op: de elektrische en veerspanning van de kabel.

Een beetje trammaatschappij is net zo snel ter plaatse als de gemiddelde brandweervoertuigen ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #84 Gepost op: 28 september 2010, 13:43:38
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #85 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:42:12
Als je het hebt over toepassingen van een grote kraan, dan was de instorting in Rotterdam afgelopen week denk ik ook wel een incident waar een grote kraan van pas had kunnen komen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,44749.0.html

In dit geval zijn gewonden geëvacueerd met de torenkraan van de bouwplaats, maar had dat ook met een autoladder of hoogwerker gekund? Hijsen met een AL of HW lijkt mij aanzienlijk lastiger.

En stel dat mensen wel onder bouwmateriaal bedolven waren geraakt, had je met een kraan vermoedelijk meer kunnen uitrichten dan met een AL of HW.
Groeten, Maarten  

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:02:09

In dit geval zijn gewonden geëvacueerd met de torenkraan van de bouwplaats, maar had dat ook met een autoladder of hoogwerker gekund? Hijsen met een AL of HW lijkt mij aanzienlijk lastiger.

Het kan prima met een autoladder of hoogwerker met daaronder een redbrancard. Gebeurt ook regelmatig bij waterongevallen e.d.
Het grootste probleem dat er geweest zou kunnen zijn bij de instorting was dat er personen onder een betonnen vloer bekneld lagen. Nou kan je met hefkussens, dommekrachten en materiaal uit een HVH-Instorting normaliter die personen wel loskrijgen, maar omdat het hier zo'n chaos was, was de ruimte er misschien niet. In dat geval had de kraan goed van pas gekomen, omdat de betonblokken dan gelift konden worden. Maarja, de kans dat er zoiets gebeurt....... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #87 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:16:57
Maarja, de kans dat er zoiets gebeurt....... :)

Natuurlijk, maar dat is het hele bestaansrecht van parate diensten denk ik, de mensen en middelen hebben voor die ene keer dat er wel wat gebeurt.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de CBRN ontsmettingsstraten. De kans de je die nodig hebt ik denk ik nog wel kleiner dan dta je een kraan nodig hebt, maar toch is het er en toch worden en mensen voor opgeleid. En da's maar goed ook, voor die keer dat je het wel nodig hebt.

Vraag is alleen: waar trek je de grens van wat je wel of niet paraat moet hebben?
Groeten, Maarten  

BHN849

• Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #88 Gepost op: 18 november 2010, 17:28:15

Bron: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/3-waterongevallen/5196-auto-onderste-boven-in-water-beland

De grote kraan van de brandweer heeft ook hier zijn nut dubbel en dwars bewezen!

Nou... kan je nog over discussiëren lijkt mij. Een BMW sportwagen zal niet al te zwaar zijn, max. 1300 kg schat ik, dat is toch met een kraan van één van de HV's toch ook wel te doen?

Voorbeeld van een soortgelijk incident in januari van dit jaar:

Auto lag op de kop in het water en is er met de kraan van de HV van brandweer Leiden uit gehaald.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 18 november 2010, 18:02:24
Natuurlijk, maar dat is het hele bestaansrecht van parate diensten denk ik, de mensen en middelen hebben voor die ene keer dat er wel wat gebeurt.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de CBRN ontsmettingsstraten. De kans de je die nodig hebt ik denk ik nog wel kleiner dan dta je een kraan nodig hebt, maar toch is het er en toch worden en mensen voor opgeleid. En da's maar goed ook, voor die keer dat je het wel nodig hebt.

Vraag is alleen: waar trek je de grens van wat je wel of niet paraat moet hebben?

Het moet natuurlijk wel in verhouding met de kosten staan. Als de CBRN ingezet moet worden kan het erg veel levenskwaliteit opleveren / vermindering van ziekenhuiskosten / doden opleveren. De kosten zullen dus waarschijnlijk in verhouding staan met de baten. Voor een kraan die je gebruikt om levens te redden zal dus een sommetje gemaakt moeten worden hoeveel dit oplevert aan vermindering van ziekenhuiskosten / opbrengsten voor de samenleving (bijv. belasting die die persoon betaald). Als de kraan 'gesponsert' wordt door het trambedrijf en je hoeft niet alle afschrijving en onderhoud zelf te betalen dan wordt het sommetje ook anders.

Hierbij moet je ook de maatschappelijke reacties betrekken. Maar aangezien de rest van NL niet zo'n kraan heeft en nu niet elke week 'kamervragen' worden gesteld waarom de brandweer in plaats X niet zo'n kraan heeft vermoed ik dat het niet hebben van zo'n kraan niet veel problemen geeft. ;)
Als de brandweer ineens met twee personen gaat uitrukken en 5 minuten voor een volledig in brandend staand pand gaat staan wachten op het 'grote voertuig', met hun handen in hun zakken omdat ze procedureel niet naar binnen mogen, dan vermoed ik dat dit wel 'kamervragen' gaat opleveren...  ::) 8) ;)

Je kan je op ieder denkbaar incident voorbereiden, alleen ten koste van hoeveel geld?