Natuurlijk, maar dat is het hele bestaansrecht van parate diensten denk ik, de mensen en middelen hebben voor die ene keer dat er wel wat gebeurt.
Kijk bijvoorbeeld ook naar de CBRN ontsmettingsstraten. De kans de je die nodig hebt ik denk ik nog wel kleiner dan dta je een kraan nodig hebt, maar toch is het er en toch worden en mensen voor opgeleid. En da's maar goed ook, voor die keer dat je het wel nodig hebt.
Vraag is alleen: waar trek je de grens van wat je wel of niet paraat moet hebben?
Het moet natuurlijk wel in verhouding met de kosten staan. Als de CBRN ingezet moet worden kan het erg veel levenskwaliteit opleveren / vermindering van ziekenhuiskosten / doden opleveren. De kosten zullen dus waarschijnlijk in verhouding staan met de baten. Voor een kraan die je gebruikt om levens te redden zal dus een sommetje gemaakt moeten worden hoeveel dit oplevert aan vermindering van ziekenhuiskosten / opbrengsten voor de samenleving (bijv. belasting die die persoon betaald). Als de kraan 'gesponsert' wordt door het trambedrijf en je hoeft niet alle afschrijving en onderhoud zelf te betalen dan wordt het sommetje ook anders.
Hierbij moet je ook de maatschappelijke reacties betrekken. Maar aangezien de rest van NL niet zo'n kraan heeft en nu niet elke week 'kamervragen' worden gesteld waarom de brandweer in plaats X niet zo'n kraan heeft vermoed ik dat het niet hebben van zo'n kraan niet veel problemen geeft.
Als de brandweer ineens met twee personen gaat uitrukken en 5 minuten voor een volledig in brandend staand pand gaat staan wachten op het 'grote voertuig', met hun handen in hun zakken omdat ze procedureel niet naar binnen mogen, dan vermoed ik dat dit wel 'kamervragen' gaat opleveren...
Je kan je op ieder denkbaar incident voorbereiden, alleen ten koste van hoeveel geld?