Discussie over brandweerkraan Den Haag

Auteur Topic: Discussie over brandweerkraan Den Haag  (gelezen 35963 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #110 Gepost op: 10 maart 2011, 18:55:51
Zo'n kraan niet sterk genoeg om een autootje uit het water te tillen? Als je het water even de tijd geeft om eruit te stromen, moet dat toch makkelijk kunnen ???

Wat is anders het nut van zo'n kraan achterop een HV, auto's liften zal toch de voornaamste toepassing zijn...
De Hiab XS166 achterop dat ding tilt 2300kg bij 8m uit het hart van de kraan. De Mercedes op de foto weegt rijklaar 1501kg.


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
Reactie #111 Gepost op: 10 maart 2011, 19:47:59
Afhankelijk van de uitvoering van de XS166 (aantal keer uitschuivend) varieert het gewicht wat op +/-8,0M te tillen is tussen de 1640 en 2000kg (volgens de tabellen van Hiab)

Maar ik kan me voorstellen dat het anders is als je de lier gebruikt. Dan ben je echt afhankelijk van het koppel wat de hydraulische motor van de lier kan leveren.

Ik denk dat deze kraan het zonder lier wel had kunnen tillen  O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #112 Gepost op: 10 maart 2011, 22:54:14
En dat had niet gekunt door het doormidden zagen met een motorkettingzaag?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 10 maart 2011, 23:11:06
En dat had niet gekunt door het doormidden zagen met een motorkettingzaag?

Een auto doorzagen met een kettingzaag, terwijl deze in het water ligt/erboven hangt? Waarom zou je dat willen ::) Dat brengt alleen maar extra risico's met zich mee.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #114 Gepost op: 11 maart 2011, 10:07:28
Een auto doorzagen met een kettingzaag, terwijl deze in het water ligt/erboven hangt? Waarom zou je dat willen ::) Dat brengt alleen maar extra risico's met zich mee.

En het vernietigen van het kleine beetje sporen dat nog te vinden is in/op/aan de auto.
Digitaal onderzoek


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #115 Gepost op: 11 maart 2011, 22:58:20
Citaat
Afhankelijk van de uitvoering van de XS166 (aantal keer uitschuivend) varieert het gewicht wat op +/-8,0M te tillen is tussen de 1640 en 2000kg (volgens de tabellen van Hiab)
Maar ik kan me voorstellen dat het anders is als je de lier gebruikt. Dan ben je echt afhankelijk van het koppel wat de hydraulische motor van de lier kan leveren.
Ik denk dat deze kraan het zonder lier wel had kunnen tillen
 
 
Ja dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, maar als je het filmpje bekijkt zie je dat de kraan elke keer in de beveiliging gaat, en zelfs als men ik denk binnen 3 m staat en met de arm tilt, (hydraulisch en niet met de lier) gaat hij in alarm. En 1500 kg, wat is dat tegenwoordig no, elke SUV of andere topline personenauto gaat daar overheen. Misschien een defect aan de kraan, of onvoldoende stempeldruk, hoewel me dat erg sterk ljkt of deze ondergrond.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #116 Gepost op: 11 maart 2011, 23:52:57
zelf mijn hijsbewijs hebben zijn er nog twee factoren die niet worden belicht,

1 het extra gewicht door het ongeval, ik noem water/modder of een combinatie ervan
2 hoe is de wind, als er een harde wind staat verhoogd dat het moment dat staat op het hijspunt de auto hoeft dan nog niet te bewegen maar het hijsgewicht neemt wel toe.

Verder zijn er in DH bij Vogelaar diverse voertuigen met grote kraan die dit ook kunnen en zijn er vier kraanbedrijven met dusdanige voertuigen die een tram nog beter kunnen handellen als de oude kraan, de nieuwe heb ik mij nog niet in verdiept.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
Reactie #117 Gepost op: 12 maart 2011, 21:09:23

Ja dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, maar als je het filmpje bekijkt zie je dat de kraan elke keer in de beveiliging gaat, en zelfs als men ik denk binnen 3 m staat en met de arm tilt, (hydraulisch en niet met de lier) gaat hij in alarm. En 1500 kg, wat is dat tegenwoordig no, elke SUV of andere topline personenauto gaat daar overheen. Misschien een defect aan de kraan, of onvoldoende stempeldruk, hoewel me dat erg sterk ljkt of deze ondergrond.

Men blijft aan de lier hijsen, de haak wordt niet aan de arm zelf vastgemaakt dus blijft de lier belast  ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #118 Gepost op: 12 maart 2011, 23:01:12
Citaat
haak wordt niet aan de arm zelf vastgemaakt dus blijft de lier belast
Dan is het helemaal een speelgoedkraantjes, als de kracht van de lier de hijscapaciteit bepaald. De politie kraan tilt wel met de arm en niet met de lier, en die zou dan sterker zijn?
Citaat
1 het extra gewicht door het ongeval, ik noem water/modder of een combinatie ervan
2 hoe is de wind, als er een harde wind staat verhoogd dat het moment dat staat op het hijspunt de auto hoeft dan nog niet te bewegen maar het hijsgewicht neemt wel toe.
Correct, maar als de auto nog onder water zit moet je hem omhoog kunnen halen, pas dan kun je langzaam door een deur te openen het water snel weg te laten lopen.
Wind heeft hier geen invloed, leuk voor torenkranen etc, maar in de stad, bij deze hoogte geen enkele invloed. Kijk naar de omgeving, ik zie nergens signalen dat er sterke wind was.
Hijsbewijs: Verschil tussen theorie en praktijk.
Citaat
vier kraanbedrijven met dusdanige voertuigen die een tram nog beter kunnen handellen als de oude kraan
Klopt, en als die bedrijven een klein beetje economisch werken zijn die allemaal elke dag aan het werk en dus niet op afroep beschikbaar voor incidenten. Die discussie is al eerder gevoerd.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #119 Gepost op: 12 maart 2011, 23:22:44
Men blijft aan de lier hijsen, de haak wordt niet aan de arm zelf vastgemaakt dus blijft de lier belast  ;)

De oplossing voor de autoberging in het filmje met de brandweer HV zou kunnen zijn om de kraan op twee draden te zetten door met een klapschijf vanaf de haak terug te gaan naar de kop van de arm. Daardoor krijg je twee keer zoveel hijskracht met de lier.

Maar de beste oplossing voor het probleem op voorgaand filmpje is denk ik dat de brandweer Den Haag zich enkel bezig gaat houden met haar basis taak, redden van mens en dier en bestrijding van brand. Voor alle bergingsactiviteiten is het "wellicht" beter dat ze gewoon eens een particulier bergingsbedrijf met het juiste voor elke hijsklus geschikte materiaal en de juiste opgeleide en ervaren mensen laten komen. Welliswaar was de kraan in het filmpje niet de beruchte brandweerkraan maar ook met die machine is het regelmatig droevig om te zien hoe er mee gewerkt wordt. Logisch een (vak) kraanmachinist met BHV kan best een brandje in een pannetje uitmaken maar is daarom nog geen (vak) brandweerman. Zo is het andersom ook een brandweerman met een hijsbewijs kan best wel een blok beton ophijsen maar als je zit hoe ze een simpele autoberging uitvoeren dan springen bij vrijwel alle professionele bergers de tranen in de ogen.  Tevens is de zo af en toe inzet van een particuliere kraan nog veel goedkoper ook als je bedenkt dat de nieuw aan te schaffen kraan minimaal € 800.000,-- gaat kosten. Dit is overigens zonder enige optie. Daarbij kost de nwe machine +/- € 2,50 per elke gereden kilometer aan brandstof en onderhoud. Waarbij de meeste brandweermensen onder ons zelf wel uit kunnen rekenen wat de twee man kosten die 24 uur per dag paraat moeten zijn om het voertuig te bemannen.