Grote brand Deli HTL Tabak Kanaaldijk Noord - Eindhoven 05-08-2010

Auteur Topic: Grote brand Deli HTL Tabak Kanaaldijk Noord - Eindhoven 05-08-2010  (gelezen 10215 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2010, 02:30:32
Niet mee eens,  CTPI is de oude naam van het COPI. Copi is GRIP 1, GRIP 0 is motorkapoverleg met de eerst aankomende leidinggevende:  bevelvoerder-verpleegkunsige-noodhulp. Bij aankomst van EEN ovd kan besloten worden voor een GRIP 1 dan is er sprake van een COPI. ( COPI (nu)  =CORT van vroeger)

Neen, Hunter heeft het eigenlijk goed uitgelegd :) In de regio Zuid-Oost Brabant wordt inderdaad een soort tussenstop gehanteerd, GRIP 0 dus. Bij een GRIP 0 situatie komen allen OvD'en ter plaatse en plotter(s) in de meldkamer. Indien GRIP 1 wordt er een CoPI gevormd en komen hier nog wat andere personen bij zoals: notulist, voorlichting, gemeente (AOV) en leider CoPI.

Overzichtje van Zuid-Oost Brabant:
UITGANGSPUNTEN
Er wordt gewerkt met 5 niveaus:
GRIP 0: CoördinatieTeam Plaats Incident (CTPI)
GRIP 1: Commando Plaats Incident (COPI)
GRIP 2: Operationeel Team (OT)
GRIP 3: Gemeentelijk beleidsteam (GBT) in betrokken gemeente, adviesteam
GRIP 4: Regionaal beleidsteam (RBT) en evt. meerdere GBT’s
Opschaling tot een van genoemde GRIP niveaus kan gebeuren door aangewezen functionarissen
de brandweer, politie, GHOR of CMO/HMO


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2010, 03:10:18
Ja maar een brandmeldinstallatie heeft altijd een doormeldvertraging. Als er in de tussentijd, of net op het moment dat de AC wil alarmeren, een 112-tje binnen komt dan is het zinloos om voor een OMS te alarmeren, aangezien er op dat moment al sprake is van een binnenbrand. Dus om je vraag te beantwoorden; Heeft het pand een OMS-aansluiting? Waarschijnlijk wel. Is die ook aangesproken? Gezien de opschaling zal dat inmiddels wel het geval zijn ja ;)

Een doormeld vertraging?  ??? ???


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2010, 06:32:38
Een doormeld vertraging?  ??? ???

De tijd tussen het detecteren van rook en het daadwerkelijk doormelden naar de brandweer. Daar zit altijd een tijd tussen, zodat de abonnee eerst zelf aktie kan ondernemen. Daar zit vaak een verschil tussen in dag- en nachtsituatie, aangezien er natuurlijk weinig aktie te ondernemen valt als er niemand aanwezig is. De eerste de beste zoekopdracht bij Google geeft al de nodige bruikbare hits :)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:36:23
EINDHOVEN – Voor de derde keer dit jaar is er bij het bedrijf Deli-HTL tabak Maatschappij aan de Kanaaldijk Noord dit jaar brand uitgebroken. De brand werd woensdag avond omstreeks 23:30 gemeld door passanten deze zagen een dikke zwarte rookwolk van het pand opstijgen. Deze rook kwam uit de ventilatieroosters uit het nieuwe deel van het pand.

In het begin was er even paniek dat er in de opslagtank langs het pand explosie gevaarlijk stoffen zaten waardoor de brandweer uit voorzorg grootschalig opschaalde. Hierdoor kwamen ook korpsen uit Nuenen, Geldrop en Veldhoven ter plaatse. De brandweer was ter plaatse met vier bluseenheden, twee hoogwerkers en diverse ondersteunende voertuigen.

Bij deze brand zijn geen dusdanige concentraties van gevaarlijke stoffen vrijgekomen dat dit gevolgen heeft voor de omwonende. Dat er geen asbest vrijgekomen is, is ook te danken aan het feit dat er woensdagmiddag de met asbest bevattende dakplaten zijn verwijdert.

Bij de brand is het nieuwe deel van het pand verloren gegaan. Het oude deel aan de rechterkant heeft zware schade opgelopen. De brand was rond 01:00 onder controle.

Bron en meer: http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1215
Nieuwe foto's en mobiel foto's verwijderd



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2010, 23:19:56
De tijd tussen het detecteren van rook en het daadwerkelijk doormelden naar de brandweer. Daar zit altijd een tijd tussen, zodat de abonnee eerst zelf aktie kan ondernemen. Daar zit vaak een verschil tussen in dag- en nachtsituatie, aangezien er natuurlijk weinig aktie te ondernemen valt als er niemand aanwezig is. De eerste de beste zoekopdracht bij Google geeft al de nodige bruikbare hits :)

Misschien moet je je eens in OMS'en verdiepen ipv op google info te baseren. In de meeste regio's is de melding binnen een milliseconde op de MKB bekend. Na Schiphol worden in veel regio's direct de eenheden gealarmeerd en gaat men daarna pas contact zoeken met de abonnee. Vertragen is zo pre schiphol.... :-X


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2010, 23:52:58
Misschien moet je je eens in OMS'en verdiepen ipv op google info te baseren. In de meeste regio's is de melding binnen een milliseconde op de MKB bekend. Na Schiphol worden in veel regio's direct de eenheden gealarmeerd en gaat men daarna pas contact zoeken met de abonnee. Vertragen is zo pre schiphol.... :-X

Zo ken ik zelf de OMS al uit mijn beveiligings job bij Unilever.
Melding op eigen brandmeld paneel met doormelding MKB en daarna telefonisch contact via directe lijn.
Eventueel na controle door ons zelf.  :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #26 Gepost op: 6 augustus 2010, 01:21:47
Misschien moet je je eens in OMS'en verdiepen ipv op google info te baseren.
Waar lees jij dat ik mijn info op Google baseer? Ik gebruikte Google slechts ter controle van mijn eerdere uitspraak. Ik weet dat er zat installaties zijn die die vertragingstijd nog steeds hanteren hoor. Jij vertelt jouw verhaal met zoveel stelligheid alsof je die vertragingstijd overal persoonlijk hebt uitgeschakeld :) Daarnaast zie ik jou op het Brandpreventieforum reageren op redelijk recente topics (ver na Schiphol) met betrekking tot die vertragings (en acceptatie) tijd.

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/doormelding-dagsituatie-t1678.html


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2010, 08:00:27
Waar lees jij dat ik mijn info op Google baseer? Ik gebruikte Google slechts ter controle van mijn eerdere uitspraak. Ik weet dat er zat installaties zijn die die vertragingstijd nog steeds hanteren hoor. Jij vertelt jouw verhaal met zoveel stelligheid alsof je die vertragingstijd overal persoonlijk hebt uitgeschakeld :) Daarnaast zie ik jou op het Brandpreventieforum reageren op redelijk recente topics (ver na Schiphol) met betrekking tot die vertragings (en acceptatie) tijd.

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/doormelding-dagsituatie-t1678.html

Citaat
De eerste de beste zoekopdracht bij Google geeft al de nodige bruikbare hits
Niet dat je daarmee zegt dat jij dat ook hebt gedaan, nee het was ter controle zo je schrijft.

Maar begrijp ik nu dat Google maatgevend is, de zo geliefde opmerking op dit forum is Bron, maar wie is bron van de informatie op Google is dan mijn vraag?

Schiphol komt ook even voorbij maar ken de feiten en omstandigheden, echt openbaar zijn ze nog steeds niet, immers de betrokken centralisten is het zwijgen opgelegd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 7 augustus 2010, 05:02:11
Waar lees jij dat ik mijn info op Google baseer? Ik gebruikte Google slechts ter controle van mijn eerdere uitspraak. Ik weet dat er zat installaties zijn die die vertragingstijd nog steeds hanteren hoor. Jij vertelt jouw verhaal met zoveel stelligheid alsof je die vertragingstijd overal persoonlijk hebt uitgeschakeld :) Daarnaast zie ik jou op het Brandpreventieforum reageren op redelijk recente topics (ver na Schiphol) met betrekking tot die vertragings (en acceptatie) tijd.

http://www.brandpreventieforum.nl/forum/brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/doormelding-dagsituatie-t1678.html

Mijn persoonlijk invulling en de dagelijkse praktijk in vele regio's lopen ver uit één. De meeste regionale commandanten nemen tegenwoordig geen (politiek) risico en laten een TS rijden op een OMS. Feit is dat veel regio's de vertraging afgeschaft hebben na het tragisch incident in Schiphol.

Nog eventjes en alle kantoren e.d. hoeven niet meer door te melden volgens de wetgeving. Alleen de kwetsbare functies/gebruikers hoeven straks nog door te melden... Kunnen de ploegen eindelijk doorslapen tijdens de nacht... ;) 0098


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #29 Gepost op: 7 augustus 2010, 07:14:42
Citaat
Kunnen de ploegen eindelijk doorslapen tijdens de nacht...
En mist de Veiligheidsregio Amsterdam - Amstelland alleen al zo'n €800.000,- aan inkomsten, maar kunnen de P.A.C. weer bloeien en groeien, maar of dit nu zo gunstig voor de rust zal zijn, ik weet het zeker, niet dus, het lijkt wat op "De ene zijn brood is de ander zijn dood" of was het nu andersom!

Modern mangement, vergeet het verleden waarom het O.M.S. werd ingesteld en wat de spelregels waren, denk aan je eigen toekomst en voor je het weet noemen ze je directeur......