Van Recovery naar Ambulance verpleegkundige

Auteur Topic: Van Recovery naar Ambulance verpleegkundige  (gelezen 9908 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Gepost op: 5 augustus 2010, 16:19:39
Hallo,

Ik lees in verschillende vacatures voor de SOSA opleiding tot ambulance verpleegkundige de volgende eis:

-Basisdiploma A/HBO verpleegkunde
-Rijbewijs B

Met als pré:
-Aantekening IC verpleegkunde
-Aantekening Anesthesie verpleegkunde
-Aantekening spoedeisende eerste hulp

Betekend dit dat de gegeven pré mogelijkheden de enige pré's zijn die je kansen tot AVP verhogen?
Of worden opleidingen als AMV'er (met gedeeltelijke SOSA aantekening) of Recovery verpleegkundige ook geaccepteerd?


HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2010, 18:14:06
Dat hangt volledig af van wat het management van d ebetreffende ambulancedienst/RAV wil.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:41:04
Of worden opleidingen als AMV'er (met gedeeltelijke SOSA aantekening) of Recovery verpleegkundige ook geaccepteerd?

Toevallig vandaag met een AMV'er in opleiding gesproken hierover. (Dit is dus van horen zeggen!)
Hij gaf aan dat de SOSA die een AMV'er krijgt vaak wel gegeven wordt door iemand die de 'burgers' ook de SOSA opleiding geeft.
Toch wordt de militaire SOSA niet in de 'burgerwereld' geaccepteerd omdat met wil voorkomen dat iemand snel bij defensie (en op hun kosten) een verpleegkundige opleiding met een SOSA aantekening gaat halen en dan op een gewone ambu gaat werken.
Mocht een ambulancedienst je toch willen hebben, is het boetebedrag wat je van defensie moet betalen als je dat toch gaat doen binnen een paar jaar na je opleiding verhoogd van 80.000 naar 150.000 euro.

Wat betreft wel of niet aannemen van een recovery verpleegkundige, mochten ze dat niet accepteren, is er de volgende doorgroeimogelijkheid:
Gediplomeerde recovery verpleegkundigen kunnen bij ons in het ziekenhuis een module van 3 maanden met een IC-stage doen om gediplomeerd IC-verpleegkundige te worden.
De opleiding voor recovery verpleegkundige is bij ons namelijk dezelfde als de IC-verpleegkundige, alleen dan mist die ene specifieke module.


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:50:52
Ik hoop dat die boete slechts opgelegd wordt in het geval van contract breuk?
Ik weet inderdaad dat de AMV'ers een deel van de SOSA krijgen (intubatie en pijnbestrijding) en dus niet gecertificeerd zijn als SOSA verpleegkundige.
Maar al die ervaring in traumatologie zal toch meewegen in een sollicitatie voor AVP?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:05:21
Toch wordt de militaire SOSA niet in de 'burgerwereld' geaccepteerd omdat met wil voorkomen dat iemand snel bij defensie (en op hun kosten) een verpleegkundige opleiding met een SOSA aantekening gaat halen en dan op een gewone ambu gaat werken.
Mocht een ambulancedienst je toch willen hebben, is het boetebedrag wat je van defensie moet betalen als je dat toch gaat doen binnen een paar jaar na je opleiding verhoogd van 80.000 naar 150.000 euro.

Heb je een betrouwbare bron van dit verhaal, het lijkt me namelijk een verhaal die voor een rechter niet houdbaar is...  verder lijkt je hele tekst een broodje aap verhaal....   Kan iemand dit verhaal bevestigen ?


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:39:33
Tijdens de voorlichtingen voor de functie van AMV'er werd er benadrukt dat het SOSA onderdeel vroeger gelijk was aan de SOSA scholing van ambulance verpleegkundigen. De AMV'er die in zogenaamde 'role' eenheden geplaatst werd, werd hierin geschoold.
Dit betekende dat je in 4 jaar je diploma verpleegkunde op MBO niveau haalde en na ongeveer 3 jaar (na diplomering) een SOSA certificaat op zak kon hebben.
De contractduur was toendertijd voor intern opgeleiden 12 jaar, maar er schijnen enkele slimmerds te zijn geweest die na behaling van het SOSA certificaat uit dienst traden (en dus contractbreuk pleegden) om zo ambulanceverpleegkundige in het burgerleven te worden. Het is dus niet gek dat hier boetes voor gegeven werden.
Tegenwoordig behaal je het certificaat niet maar krijg je als amv'er bepaalde aspecten uit de SOSA.

Maar mijn vraag blijft staan (zie de vraagstelling aan het begin van dit topic)
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:22:33
Heb je een betrouwbare bron van dit verhaal, het lijkt me namelijk een verhaal die voor een rechter niet houdbaar is...  verder lijkt je hele tekst een broodje aap verhaal....   Kan iemand dit verhaal bevestigen ?

Nee, omdat ik niet weet hoe betrouwbaar mijn bron was, heb ik het in mijn reactie ook zo geformuleerd:
Toevallig vandaag met een AMV'er in opleiding gesproken hierover. (Dit is dus van horen zeggen!)

Als het een broodje aap verhaal blijkt te zijn, weet ik ook meteen hoe betrouwbaar die AMV'er is (nieuwe stagiair bij ons op de afdeling)...

Ik hoop dat die boete slechts opgelegd wordt in het geval van contract breuk?
Ja, sorry, daarin ben ik niet volledig geweest. Naar de opleiding bij defensie heb je een contract voor een aantal jaren, als je eerder weggaat ben je defensie dat bedrag verschuldigd. Maar, dat is dus ook van horen zeggen!


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:25:28

Als het een broodje aap verhaal blijkt te zijn, weet ik ook meteen hoe betrouwbaar die AMV'er is (nieuwe stagiair bij ons op de afdeling)...


Ik denk dat de amv'er het een beetje ongelukkig heeft uitgelegd. Tijdens de voorlichting werd er een situatieschets gegeven van hoe het vroeger was, de SOSA die de AMV'er krijgt is niet volledig en je ontvangt dus geen SOSA diploma.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:32:30
Tijdens de voorlichtingen voor de functie van AMV'er werd er benadrukt dat het SOSA onderdeel vroeger gelijk was aan de SOSA scholing van ambulance verpleegkundigen. De AMV'er die in zogenaamde 'role' eenheden geplaatst werd, werd hierin geschoold.
Dit betekende dat je in 4 jaar je diploma verpleegkunde op MBO niveau haalde en na ongeveer 3 jaar (na diplomering) een SOSA certificaat op zak kon hebben.
De contractduur was toendertijd voor intern opgeleiden 12 jaar, maar er schijnen enkele slimmerds te zijn geweest die na behaling van het SOSA certificaat uit dienst traden (en dus contractbreuk pleegden) om zo ambulanceverpleegkundige in het burgerleven te worden. Het is dus niet gek dat hier boetes voor gegeven werden.
Tegenwoordig behaal je het certificaat niet maar krijg je als amv'er bepaalde aspecten uit de SOSA.

Maar mijn vraag blijft staan (zie de vraagstelling aan het begin van dit topic)

Lijkt erop dat defensie wel een heel rare structuur heeft om mensen op te leiden tot AMV-functie die in de burgermaatschappij en burgergezondheidszorg niet dezelfde rechten geeft en ook geen gelijkwaardige functie kan opleveren. Opleidingen van defensie zijn bedreifs/interne opleidingen, certificaten en diplomas die worden afgegeven zijn dan ook voor intern gebruik bestemd. Het lijkt alsof defensie de AMV-ers een worst voorhoud die niet in de burgerzorg geaccepteerd wordt, misleiding noemt men dat ook wel in de burgermij.
Sommige (voormalige)SOSA instructeurs geven les op de defensie leergang voor AMV. Dat zal best goed geregeld zijn maar het is geen SOSA opleiding en er zijn wel overeenkomsten maa ook verschillen. Zoveel cardiale patienten ziet men immers niet op een potentieel slagveld. Andere zorgvragen dus ook andere zorgverlening.
Een boetebedrag van 80 a 150 duizend euro is echt volstrekt absurd en niet reeel. Immers niet in verhouding tot de tijd die het lesprogramma vergt en het diploma. Men zal stiekem de salariskosten ook een deel meegerekend hebben denk ik en dat is niet correct.

Bij AVP kandidaten die recent van de IC CCU etc komen is er som s een terugbetaalregeling en die wordt door de RAV/ambulancedienst veelal overgenomen. Dat gebeurt vaker in de zorg anders is er geen arbeidsmobiliteit meer en stagneert de doorstroom van zorgverleners en dus de continuiteit van zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:37:52
Ik heb er inderdaad over nagedacht dat met name zogenaamde 'interne zorgvraag' niet vaak zal voorkomen bij de AMV'er die opereert in het veld en dat dit dus een bezwaar kan zijn om deze aan te nemen bij een ambulancedienst.
Aan de andere kant zal de gemiddelde AMV'er uitgebreid ervaring op hebben gedaan met traumatologie.

Maar ik maak dus op uit je reactie dat een AMV'er niet automatisch een streepje voor heeft op andere sollicitanten?

En natuurlijk de recovery verpleegkundige, maakt die ook een kans op een SOSA opleidings plaats?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)