Me dunkt dat dit basisvaardigheden zijn die op school dienen te worden aangeleerd. Althans, grammatica, spelling, interpunctie en hoofdletter-gebruik heb ik destijds met Nederlands allemaal voorbij zien komen in de lessen.
Maar als je een 3 hebt voor Nederlands en een 8 voor wiskunde en Engels, ga je alsnog over.. Ik heb opgevangen dat dat nu anders wordt op de middelbare school: je moet aan het einde van het jaar voldoende staan voor Nederlands, Engels en Wiskunde.
Ik kan me niet voorstellen waarom je "jah" zou schrijven als je met "ja" kan volstaan.
Soms brengt de toevoeging van een letter de emotie daarachter beter over. 'Jah' zou dan worden uitgesproken als 'jâh' en kan bijv. betekenen dat iemand het zat is oid.
(..) aan het niveau Nederlands (VMBO, HAVO etc. etc) (..)
Dat verschil is vaak wel te merken. Kijk bijv. naar de verschillen tussen posts van artsen en co-assistenten en Mbo-vpk's en brandweerlui.
Ik denk ook dat (zeker in de grotere steden) een stukje straatcultuur meespeelt.
Mee eens. Ik ken een blanke jongen die verhuisd is naar Amsterdam en toen ik hem weer eens sprak, had hij de 'gangstertaal' overgenomen...