Het is nou eenmaal zo, dat niet iedereen de Nederlandse taal machtig is.
Vooral de jeugd heeft moeite met de spelling e.d. door het vele msn-gebruik.
Ik weet het...het is diep triest gesteld met de spellingsvaardigheden van jongeren
En voor de statistiek: op mijn oude schooltje bij de spellingstoets hebben maar liefst vijf (!) van de 86 leerlingen in eerste instantie een voldoende gehaald. Goh, daarna heb ik nog in mijn vrije tijd aan clubjes leerlingen wat extra uitleg gegeven, omdat onze lerares ook niet meer wist wat ze ermee aan moest.
En waarmee bereik je het beste resultaat? Juist ja, nadenken en niet zomaar iets op papier zetten. Dus bij een zin als: ik
heb gewandeld eerst de persoonsvorm aanstrepen. Dan weet je dat het andere werkwoord een voltooid deelwoord is en behalve de Kofschip/Fokschaap-regel kan er dan weinig meer mis gaan...
En zo zijn er nog veel meer simpele voorbeelden te noemen. Stuk voor stuk betrekkelijk makkelijke regels (smurfen-regel bijvoorbeeld): Ik smurf geslagen of hij smurf
t geslagen.............................
Je gelooft het of niet; bij de herkansing had meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (niet omdat ik zo goed uitleg gaf, maar omdat ze net als bij andere vakken leren rustig na te denken). Nog een niet al te beste score, maar het is beter dan helemaal niks. Dat er dan nog wel eens een spelvaut in je berichten zit is helemaal niet erg, zolang je de basisregels maar onder controle hebt, dan verleer je dat ook nooit meer