Zorgvuldigheid grammatica website's/forum

Auteur Topic: Zorgvuldigheid grammatica website's/forum  (gelezen 20312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

• Gast
Reactie #70 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:26:00
Wat waren jouw cijfers daarvoor?

De gemiddelde Nederlander is daar tegenwoordig niet zo goed meer in.

Mijn cijfers van destijds voegen weinig toe aan de discussie die gaande is. Dat de gemiddelde Nederlander "daar niet meer zo goed in is" kan dan wel zo zijn maar het lijkt alsof de groep 12-18 van tegenwoordig beduidend lager scoort in het correct Nederlands dan de leeftijden daarboven.
Ligt de oorzaak dan in de lessen Nederlands op school, aan het niveau Nederlands (VMBO, HAVO etc. etc) of ligt het aan het bewust zelf zo graag fout WILLEN schrijven want dat staat zo leuk. Ik kan me niet voorstellen waarom je "jah" zou schrijven als je met "ja" kan volstaan.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:27:45
Ik denk ook dat (zeker in de grotere steden) een stukje straatcultuur meespeelt.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:32:08
Me dunkt dat dit basisvaardigheden zijn die op school dienen te worden aangeleerd. Althans, grammatica, spelling, interpunctie en hoofdletter-gebruik heb ik destijds met Nederlands allemaal voorbij zien komen in de lessen.
Maar als je een 3 hebt voor Nederlands en een 8 voor wiskunde en Engels, ga je alsnog over.. Ik heb opgevangen dat dat nu anders wordt op de middelbare school: je moet aan het einde van het jaar voldoende staan voor Nederlands, Engels en Wiskunde.

Ik kan me niet voorstellen waarom je "jah" zou schrijven als je met "ja" kan volstaan.
Soms brengt de toevoeging van een letter de emotie daarachter beter over. 'Jah' zou dan worden uitgesproken als 'jâh' en kan bijv. betekenen dat iemand het zat is oid.

(..) aan het niveau Nederlands (VMBO, HAVO etc. etc) (..)
Dat verschil is vaak wel te merken. Kijk bijv. naar de verschillen tussen posts van artsen en co-assistenten en Mbo-vpk's en brandweerlui.

Ik denk ook dat (zeker in de grotere steden) een stukje straatcultuur meespeelt.
Mee eens. Ik ken een blanke jongen die verhuisd is naar Amsterdam en toen ik hem weer eens sprak, had hij de 'gangstertaal' overgenomen...
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #73 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:33:58
Klopt, velen die niet al te sterk in hun schoenen staan kopiëren dat soort gedrag in de hoop er daardoor ook "bij te horen", stel je voor dat je een eigen mening zou hebben en geen meeloper zou zijn... Dat kunnen, willen of durven ze schijnbaar niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #74 Gepost op: 11 augustus 2010, 17:58:18
Ik kan het even niet nalaten om onderstaand voorbeeld te geven:
Verwijzingen slaan normaal gesproken op de laatstgenoemde persoon. Bij RTV_Utrecht trof ik dit aan:

"DE BILT - Op de A28 bij De Bilt zijn drie vrachtauto's op elkaar gereden. Een chauffeur raakte bekneld. De brandweer heeft uren nodig gehad om de vrachtwagenbestuurder uit zijn voertuig te halen. Er is arts uit een traumahelikopter ingezet. Zijn verwondingen zijn onbekend."

Is toch wel sneu dat de arts gewond raakte....
CN NRK

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2010, 18:11:11
Bovenstaand stukje is volgens mij hét voorbeeld van een stukje waar later in is geknipt en geplakt. Als het daarna niet meer goed doorgelezen wordt, gebeuren er dit soort dingen..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #76 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:08:12
Verwijzingen slaan normaal gesproken op de laatstgenoemde persoon. Bij RTV_Utrecht trof ik dit aan:

"DE BILT - Op de A28 bij De Bilt zijn drie vrachtauto's op elkaar gereden. Een chauffeur raakte bekneld. De brandweer heeft uren nodig gehad om de vrachtwagenbestuurder uit zijn voertuig te halen. Er is arts uit een traumahelikopter ingezet. Zijn verwondingen zijn onbekend."

met alle beste wil van de hele wereld kan ik hier niet uit halen dat de arts gewond is
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Kanarie

• Gast
Reactie #77 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:55:52

met alle beste wil van de hele wereld kan ik hier niet uit halen dat de arts gewond is

"Zijn" slaat normaal gesproken op de laatstgenoemde persoon daarvoor. In dit geval is de arts de laatstgenoemde daarvoor. Maar men bedoelt het slachtoffer, dat daar weer voor genoemd werd.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2010, 11:41:45

Je zou ook kunnen lezen: er is een arts uit de traumaheli in het voertuig gezet nadat de chauffeur eruit is gehaald.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 12 augustus 2010, 12:18:03
Nee, want dan had het
Citaat
Er is arts uit een traumahelikopter in {spatie} gezet
moeten zijn. Er is namelijk een verschil tussen " inzetten" en "in zetten".
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor opschrijven = noteren en op schrijven.