eindelijk goed nieuws over C2000

Auteur Topic: eindelijk goed nieuws over C2000  (gelezen 8275 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 11 juli 2004, 22:56:01
wat betreft de cursussen, dat loopt nog maar matig, op de cursus avonden wordt meer over de kosten gevraagd en gesproken, dan daadwerkelijk instruktie op de apperatuur(kan ook niet, is vaak nog niet voorhanden).

Als je hiermee doelt op Noord-Holland Noord... dan bedoel je waarschijnlijk de maandelijkse voorlichtingsavonden? Dat zijn geen cursusavonden....

De opleidingen (zowel niveau manschap als niveau bevelvoerder/OvD) zijn gepland in de periode tussen begin september en half oktober. De instructeurs van de korpsen worden eind augustus opgeleid.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #31 Gepost op: 11 juli 2004, 23:03:27
rene dat bedoel ik niet, uiteraard ken ik de situatie van NHN, mijn dochter draait mee en is de bedoeling dat ze uiteindelijk ook de opleiding gaat volgen om daarna voorlopig 2 korpsen te gaan ondersteunen, en inderdaad op deze info avonden wordt ook erg veel over de kosten gesproken

de reacties komen uit het land, er zijn korpsen die al over zijn en naar vernemen vrijwel geen instructie hebben gehad.
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 juli 2004, 23:05:25
nu wordt de ovd of bevelvoerder vaak geholpen door de hulpcentralisten om ''even'' op een ander kanaal te zetten, de bemanning zet de porto alleen maar aan en ga ze nu niet vertellen dat ze iets in moeten toetsen of ergens aan moeten draaien, want dat hoeft nu ook niet.

In de huidige situatie zouden dat soort akties niet nodig hoeven te zijn. Als OvD (en dan spreek ik uit eigen ervaring) onderneem ik altijd direct zelf aktie om de bevelvoerders hun porto over te laten schakelen van kanaal 7 (AC) naar 'mijn' kanaal 39 (OvD). In de praktijk zijn de 4 kleurkanalen voor gebruik binnen de tankautospuiten te weinig als het incident 'groot' wordt.

Hulpcentralisten (VC) horen niet nodig te zijn voor het regelen van de verbindingen bij een incident met één tot vier tankautospuiten (is tenminste mijn mening).

Situatie straks met C2000 :

Elke gemeente in NHN heeft zijn eigen gespreksgroep. De OvD zal deze groep in het begin van een incident ook gebruiken om met de bevelvoerders te communiceren. Daarnaast zijn in de fleetmap diverse gespreksgroepen voorbereid tot en met een opschaling naar 2 compagnieën (voor één incident!). Hierbij kan je denken aan de commandostructuur maar ook aan gespreksgroepen voor bijv. grootschalig watertransport zodat pompbedieners goed kunnen communiceren.

Voor het onderlinge berichtenverkeer zijn (als ik het goed heb) 16 dmo gespreksgroepen (kanalen) beschikbaar. Daardoor kan elke tankautospuit werken op een eigen kanaal, en dat is een stuk beter dan nu.

Strikt genomen is (volgens mij) een VC voor het Verbindingen gedeelte niet meer nodig op de plaats van het incident. Een extra centralist op de meldkamer (aparte bedienplek voor grotere incidenten) kan op afstand zonder problemen het werk doen. Als alle korpsen randapparatuur bestellen conform de afgesproken norm (regio NHN) dan zijn voldoende portofoons beschikbaar om alles prima voor elkaar te hebben.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 11 juli 2004, 23:09:27
de reacties komen uit het land, er zijn korpsen die al over zijn en naar vernemen vrijwel geen instructie hebben gehad.

Dan gaat het m.i. niet om de 'overheid' die zaken niet goed regelt, maar gewoon om korpsen die veel te makkelijk met deze belangrijke verandering omgaan. De instructie/opleiding is ook heel goed zelf te organiseren.

Nu in NHN de data van de opleidingen per korps bekend zijn, ben ik bijvoorbeeld benieuwd welke korpsen het alleen bij deze opleidingsdata houden. Wij hebben diverse oefeningen ingepland direct volgend op de opleidingen (per 2 ploegen) zodat men ook echt kan trainen met de randapparatuur.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 11 juli 2004, 23:22:02
ik ben de laatste die zal ontkennen dat C2000 nu een vooruitgang zal zijn in de communicatie struktuur, echter het woord communicatie verbaal en via de ether is pas aktueel geworden sinds de dreigende invoering van C2000, hiervoor werd er weinig over gesproken en nog minder aan veranderd.

de meest gebruikte porto bij de brandweer is de GP300
deze heeft standaard 8 kanalen, nopje in de kanaal schakelaar wegknippen en hij heeft er 16, nieuw stikkertje boven op en je kan ze goed instellen.
we hebben 43 rampkanalen beschikbaar, 16-1=15 mobilofoon kanalen en nog eens 4 porto kanalen voor de brandweer.

we weten al heel lang dat de wens om meerdere kanalen bij een groot incident zeer gewenst is, ze waren er, zijn alleen nooit als zodanig in gebruik genomen.

dat jij als ovd zelf de bevelvoerders laat overschakelen naar jouw, gebeurd vaak niet, meestal is dit het verzoek van de VC(indien aanwezig), overigens dient de bevelvoerder deze tweede porto te ontvangen van de VC, hij heeft er immers zelf maar een.
zowel bevelvoerder als ovd's, iovd moeten minimaal twee portos hebben omdat zij beide kanalen(gespreksgroepen) tegelijkertijd moeten kunnen uitluisteren, of zenden, jij bevelvoerders en VC(of meldkamer), bevelvoerders OVD en manschappen
Nemo me impune lacessit


Rene112

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 11 juli 2004, 23:54:44
dat jij als ovd zelf de bevelvoerders laat overschakelen naar jouw, gebeurd vaak niet, meestal is dit het verzoek van de VC(indien aanwezig), overigens dient de bevelvoerder deze tweede porto te ontvangen van de VC, hij heeft er immers zelf maar een.
zowel bevelvoerder als ovd's, iovd moeten minimaal twee portos hebben omdat zij beide kanalen(gespreksgroepen) tegelijkertijd moeten kunnen uitluisteren, of zenden, jij bevelvoerders en VC(of meldkamer), bevelvoerders OVD en manschappen

De OvD's leren al jaren tijdens hun opleiding om een verbindingsnetwerk in te stellen (voor mij was dat in 1998 en toen was het zeker niet nieuw!). Het probleem is misschien dat OvD's weinig tot nooit oefenen in o.a. dit soort zaken. Maar daar kan ik straks (in mijn nieuwe functie) wat aan doen ;)

In de voormalige regio Noord-Kennemerland loopt de communicatie al sinds een jaar of 12 direct vanaf de bevelvoerder naar de AC. Daarom hebben alle tankautospuiten in dit gebied twee portofoons voor de bevelvoerder.

Voor C2000 is dit ook een uitgangspunt. Daarom dienen alle tankautospuiten te worden voorzien van tenminste 5 portofoons. Daarmee is dus geregeld dat in heel NHN een verbindingsnetwerk eenvoudig kan worden ingesteld.

Dat OvD's de beschikking moeten hebben over 2 portofoons is al jaren gebruikelijk. De OvD voertuigen moeten deze uitrusting standaard hebben.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #36 Gepost op: 12 juli 2004, 00:19:54
toen je op het forum bekend maakte dat je van functie ging veranderen was mijn vraag of je ook iets met communicatie ging doen, niet alleen voor C2000, maar in het algemeen, ik ben van mening dat dit de lifeline tijdens de hulpverlening is.

op het politienetwerk hoor je dat de mensen de hele dag met communicatie bezig zijn, uiteraard door de hoeveelheid berichten die zij te voeren hebben.

de brandweer kan nog wel wat training gebruiken, ik weet uit ervaring dat er meerdere ovd's twee porto's lastig vinden en alles schakelend met 1 doen, jammer.

de laatste keer dat ovd's dit o.a. geoeffend hebben, nog wel bij jouw in de regio, is de dag dat savonds het licht uit ging in het ziekenhuis in hoorn(mischien dat ik er een gemist heb), de VC van GGD was na de oeffening even niet inzetbaar.  

helaas bij ons in westfriesland was het niet altijd goed geregeld, soms maar 2 porto's op een TAS, dus onze VC rijdt al snel.

voor C2000 zijn de bestellingen wel goed gedaan, dus het komt toch nog goed.

zoals ik mischien al eerder verteld heb ben ik zelf niet bij de brandweer, maar wel erg belangstellend en met name het communicatie gebeuren, bij grote oeffeningenben ik vaak op of bij de VC, bij een aantal grote incidenten is dat ook het geval geweest, Rob ter H. vraagt dan meneer wat doet u hier, als het in ons dorp is zorg ik voor de koffie en eventueel transport van en naar de kazerne.

het voordeel van de invoering van C2000 is in iedergeval dat de apperatuur nu eens een keer compleet komt, voor zover ieder korps zich aan de adviezen houdt.

ik denk dat het zeker niet verkeerd is om de aandacht op communiceren in het algemeen is extra aandacht te geven, zeker met C2000 nu.
Nemo me impune lacessit


Ierlandfan

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 juli 2004, 15:06:56
De zwakste schakel in elk systeem is de eindgebruiker zelf. Zelfs als je het foolproof zou maken.

Daarom is het belangrijk om te weten waar eventuele problemen met de apparatuur zijn te verwachten zodat
oproepen door draaien aan /intoetsen van de verkeerde knoppen zoveel mogelijk voorkomen kan worden.

Voor de rest is voor iedereen een kwestie van gewenning. Maar als het grootste probleem bij de eindgebruiker blijft liggen dan maakt het niet wat de ideeen achter c2000 waren want die worden dan toch niet gehaald en word alles weer verweten aan slecht functioneren van c2000. Dat zou jammer zijn want het idee achter c2000 is in mijn ogen een goed idee.
De uitwerking wat minder maar daar gaat het nu even niet om.

Om voor iedereen helderheid te kweken over wat wel en wat niet kan en/of de eindgebruikers beter te trainen is het wel zo handig om te weten wat wel en wat niet kan of wat wel en of wat niet werkt. Dat komt zowel de voorstanders als de critici ten goede.