Cursussen bij het RK

Auteur Topic: Cursussen bij het RK  (gelezen 3045 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Gepost op: 11 augustus 2010, 01:30:02
Hallo allen,

Ik zie hier op het forum mensen die hele lijsten met afkortingen onder hun naam hebben staan. Nu is mijn vraag: welke van die cursussen kan ik (als leek) volgen bij het NRK (gratis)? Ik denk dan aan EHBO, reanimatie/AED enz. En worden elk van die cursussen bij iedere afdeling aangeboden?

You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Jasper

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2010, 08:19:57
Het beste is te informeren bij een afdeling in je omgeving. Het pakket aan modules is niet overal gelijk. In het algemeen wordt EHBO en reanimatie wel aangeboden. Bij veel afdelingen worden ook herhalingslessen geboden zodat je kennis actueel blijft. Daarnaast is het bij de meeste afdelingen niet gratis. Men heeft immers in je geinvesteerd als cursist en ook bij het Rode Kruis moet er minimaal kostenneutraal worden gewerkt. Of je betaalt een x-bedrag voor een cursus, of je betaalt de cursus terug door een aantal uren je zelf in te zetten voor het Rode Kruis. Bedragen en uren kunnen per afdeling wisselen.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2010, 12:23:34
Jasper,

Het is niet zozeer dat ik die cursussen graag meteen wil volgen, maar ik vroeg me gewoon af welke cursussen allemaal gegeven worden. Misschien wil ik die ooit wel volgen, maar dan hoeft dat niet per se bij de plaatselijke afdeling. Zou je me een voorbeeld kunnen geven van het grootste pakket met modules?

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:49:40
Om bij het NRK aan de bak te komen als EHBO-er heb je EHBO en reanimatie+AED nodig. Als je die niet hebt regelt de afdeling die cursus voor je, sommige geven die zelf, maar volgens mij besteden de meeste afdelingen dit uit aan een derde partij, zoals een EHBO vereniging. Naast de herhalingslessen van het Rode Kruis kun je aanvullende cursussen volgen vanuit het Rode Kruis, zoals een cursus kinderreanimatie, wandelletsel (blaren prikken) en O&V. Het ligt vooral aan de afdeling wat je krijgt aangeboden. Sommige afdelingen werken heel breed (die denken ook aan alcohol en drugsmisbruik, agressietraining, communicatie cursussen, etc.), andere weer niet (die doen zo min mogelijk).
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2010, 13:59:38
bij onze afd. VPR.
stond onder andere het volgende op het lesrooster
EHBO, reanimatie, verbindingen, wandelletsel, ADL(algemene dagelijkse levensbehoefte), drugs, sportletsel, O&V (opvang en verzorging) omgaan met agressie.

mvg Geert
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

Diederick

• Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2010, 14:21:40
bij onze afd. VPR.
EHBO, reanimatie, verbindingen, wandelletsel, ADL(algemene dagelijkse levensbehoefte), drugs, sportletsel, O&V (opvang en verzorging) omgaan met agressie.

mvg Geert
Kijk, dat vind ik nou mooi. Afdelingen die er echt een schepje bovenop doen. Ik hoop dat mijn nieuwe afdeling aan mijn verwachtingen gaat voldoen, de oude deed bar weinig (hoewel ik daar wel wandelletsel, agressietraining en verbindingen heb kunnen volgen). Vooral drugs vind ik een belangrijke, zeker wanneer een afdeling veel evenementen doet die dergelijke risico's dragen. ADL ken ik niet, wil je daar wat meer over vertellen?
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2010, 20:52:11
het is maar net welke docenten het district heeft, wij hebben ook een docent die niet direct aan het rode kruis verbonden is. deze docent geeft
bij O&V en om gaan met agressie.
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:21:33
Zijn er voor de genoemde cursussen ook speciale vereisten qua achtergrond en vooropleiding, of kunnen deze gevolgd worden door iedere RK-vrijwilliger?

Of is dat ook weer verschillend per afdeling?  98uiye

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2010, 22:31:35
bij onze afd. VPR.

mvg Geert

een curus adl bij het rode kruis wat moet ik me daar bij voorstellen?
flappus  niet elke verandering is een verbetering

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:57:22

een curus adl bij het rode kruis wat moet ik me daar bij voorstellen?

bij deze cursus leer je hoe je iemand kan wassen op bed, de lakesen verschonen, e.d. de basis beginselen algemene dagelijkse levensbehoeften. het is een oude nrk opleiding. bij ons was hij al een tijd niet meer gegeven.
vroger moest je hierbij ook stage lopen in een verzorgingshuis.