Brandweervrijwilligers luiden noodklok om geweld

Auteur Topic: Brandweervrijwilligers luiden noodklok om geweld  (gelezen 2809 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2010, 23:15:20
Aandacht vragen is altijd goed voor dit soort problemen. Echter, het is niet nieuw en al tijden bekend dat agressie of geweld tegen hulpverleners is toegenomen.

In mijn ogen is het artikel dan ook achterhaald. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om zo'n breed maatschappelijk probleem met alle hulpverlenende diensten aan te pakken / aandacht te vragen. Nu komt het op mij over als een mooie promotie campagne voor de VBV ondanks dat de bedoelingen goed zijn.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:09:48
Aandacht vragen is altijd goed voor dit soort problemen. Echter, het is niet nieuw en al tijden bekend dat agressie of geweld tegen hulpverleners is toegenomen.

In mijn ogen is het artikel dan ook achterhaald. Daarnaast lijkt het mij wenselijk om zo'n breed maatschappelijk probleem met alle hulpverlenende diensten aan te pakken / aandacht te vragen. Nu komt het op mij over als een mooie promotie campagne voor de VBV ondanks dat de bedoelingen goed zijn.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Hoe meer aandacht er is, hoe meer het besef gaat leven bij de burger.
Het artikel is echter niet helemaal achterhaald. In heel veel artikelen over geweld tegen hulpverleners spreekt men vooral over de politie en de ambulance. De brandweer wordt hier weinig in genoemd, tenzij er een incident is geweest waar de brandweer bij betrokken is. Wat dat betreft is het tijd dat ook de brandweer in het verhaal betrokken wordt.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:27:12
Regionale brandweer merkt weinig van agressie

DE LANGSTRAAT/LAND VAN HEUSDEN EN ALTENA - Veel vrijwillige brandweermensen hebben (steeds vaker) te maken met agressie, blijkt uit landelijk onderzoek van de vakvereniging vor vrijwillig brandweerpersoneel.

In De Langstraat en het Land van Heusden merken ze echter amper iets van die trend. Met op sommige plaatsen de jaarwisseling als uitzondering.

Lees donderdag meer in het Brabants Dagblad

Bron: BrabantsDagblad


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:37:41
Ik vind het persoonlijk maar weer een typerend stukje waarbij de nadruk op de vrijwilliger wordt gelegd.......de beroepshulpverleners welke dagelijks hun brood aan het verdienen zijn worden gemakshalve maar buitenschot gehouden en zullen waarschijnlijk minder blootgesteld worden aan geweld...... :-\

Overigens had ik van NOS Headlines ook een wat bredere uiteenzetting verwacht........als het gaat om een dergelijk maatschappelijk probleem wat zich niet alleen tegen vrijwilligers voor doet.
Het stukje komt ook van de vakbond voor vrijwillig brandweer personeel  :)  En die vertegenwoordigen ook het aller grootste deel van het brandweer personeel, aan gezien veruit de meeste brandweermensen in Nederland " vrijwilliger"  zijn.  Dat zou een reden kunnen zijn O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2010, 13:18:37
Dit soort berichten zie je altijd in komkommertijd!
En dán een item met de brandweer Sommelsdijk!
Ga maar eens praten op de eerste hulp van een gemiddeld ziekenhuis wat ze daar zo af en toe meemaken!
Als er vrijwilligers bij de brandweer afhaken heeft dat echt andere redenen,daar kunnen we wel een boom over opzetten!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2010, 14:25:07
Ik zit er nog even over te denken. Het ligt ook aan de definitie van geweld.
Uitschelden komt iedereen mee in aanraking; Is een vorm van geweld, zeker als het grof gedaan wordt. Dat ligt deels aan persoonlijke overtuiging of situatie.

Iedere brandweerman ervaart tijdens oud en nieuw wel dreiging bij vreugdevuren en de verhalen van bekogeld worden met strijkers tijdens het blussen kent ook iedereen. Wij hebben ook wel eens tactisch besloten niet te blussen. Gevaarsetting was relatief (alleen schade aan straat/asfalt/meubilair) laag. Vanuit escallatie oogpunt brand laten gaan. Daarnaast zijn wij ook wel eens op een hardere manier belaagd.

Collega's in de regio werden tijdens een inzet bekogeld met kiezels. Is "ondeugend", maar kan wel degelijk bedreigend ervaren worden of letsel veroorzaken.

Overigens denk ik dat het zwaartepunt van agressie ligt in de oudejaarsnacht.

Al met al, ben ik nog steeds blij vrijwillig brwman te zijn , ipv politieagent. Volgens mij is de agressie druk bij die groep nog veel hoger.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat