Hmm... ik zie dit nu pas. Ik wil nog wel even terugkomen op VOS en UGS als daar belangstelling voor is.
VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol en is onderverdeeld in 7 'groottes'. Dit is afhankelijk van de grootte en het type vliegtuig, het aantal inzittenden, de locatie van het vliegtuig en natuurlijk het probleem met het vliegtuig. Ruwweg is het als volgt onderverdeeld:
* Voorzorgslanding (panpan)/klein incident op de grond (ook kleine brand of kleine hulpverlening), bestrijden met potentieel Schiphol: VOS1
* Noodlanding (mayday)/incident op de grond tevens bestrijden met regionaal potentieel: VOS2 t/m VOS4
* Crash binnen werkingsgebied Schiphol: VOS5 t/m VOS7
waarbij bij de verdere onderverdeling dus gekeken wordt naar de grootte en het aantal passagiers.
Daarnaast kent men dan nog de onderverdeling middelbrand/middelhulpverlening, grote brand/grote hulpverlening en zeer grote brand/zeer grote hulpverlening. Dit is losgekoppeld van de VOS classificaties.
Bij de alarmvorm (VOS of brand/hulpverlening) wordt een uitgangsstelling (UGS) opgegeven. Indien dit achterwege blijft is UGS-A de uitgangsstelling.
UGS-A = doorlaatpost met slagboom, Tunnelpassage Centrum
UGS-B = doorlaatpost met slagboom, Schiphol Oost
UGS-C = toegang 102 met rolhek naar 5e baan, Hoofdvaart West/Vijfhuizerweg
De voertuigen van de externe hulpverleningsdiensten worden vanuit de opstelplaats bij de UGS verder begeleid naar het rampgebied, door de gele "Follow Me"wagens van Airside Operations. Het is externe hulpverleningsdiensten alleen toegestaan zich zelfstandig te verplaatsen van UGS naar plaats van inzet indien de route is gemarkeerd met pylonen en een lichtspoor.
Hopelijk is het nu wat duidelijker.
Groeten,
Bart