Als iemand die dagelijks werkt met camerabeelden wil ik ook wel even reageren.
De zogenaamde Big Brother die wel eens word genoemd... Bestaat niet. In Nederland is het camera toezicht door de overheid aan zeer strenge regels gebonden. Er is een bewarings termijn voor de beelden, operators zijn gescreend, en eventueel misbruik van de mogelijkheden word keihard afgestraft.
Wij (ik reken mezelf dan maar even als die big brother...), zien heel veel. Maar om te denken dat we een grote database bijhouden van de gedragingen van personen... Neen, driewerf neen. Zodra iemand de aandacht heeft van ons, dan komt meteen de Wet Politie Gegevens om de hoek kijken.
Camera surveillance bestaat uit het signaleren van verdachte gedragingen, niet uit het willekeurig volgen van personen. De camera operators waar ik mee werk zijn getraind in het herkennen van verdacht gedrag. Wat verdacht gedrag is kun je over discussieren, maar mijn ervaring is dat de overheid (big brother, zo u wilt) aan de veilige kant van het spectrum zit.
Camera toezicht door andere instanties dan de overheid... Ik kan er weinig zinnigs over zeggen, maar iedereen kent het voorbeeld wel van die twee bekende nederlanders in een tochtige parkeergarage in Amsterdam, toch? Als dat zou gebeuren met beelden van een overheids ctr...