Landing luchtballon op/naast snelweg A28 - Nunspeet 03-08-2010

Auteur Topic: Landing luchtballon op/naast snelweg A28 - Nunspeet 03-08-2010  (gelezen 6536 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

pascalpost

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2010, 23:32:08
Toen ik richting nunspeet reed zag ik ook maar 1 ballon maar de terugweg stond er wel een auto met aanhanger richting harderwijk met daarop een mand zo 500 meter van de ballon op de video maar geen 2de ballon gezien maar kon al ingepakt zijn gaat vrij snel


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2010, 02:28:57
Ligt het aan mij of komt het de laatste tijd vaker voor dat ze op een niet erg handige plaats landen?  ???

Zoals stefan al zei heb je in nunspeet niet veel keuze ik weet niet hoe de wind stond, maar als die dus fout stond moet je practisch de hele veluwe over voor je weer kunt landen. verder zou het natuurlijk kunnen zijn dat er echt nood aan de man was. bijvoorbeeld iemand die onwel werd in de ballon, of de flessen zijn ineens leeg.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Steven1806

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2010, 04:28:17
Ligt het aan mij of komt het de laatste tijd vaker voor dat ze op een niet erg handige plaats landen?  ???
Ja, laatst ook al in Eindhoven met in een van de ballonnen clown Bassie. Ook toen was de wind ineens weggevallen. Dus dat is dan lastig vliegen en ze moeten toch ergens landen. Gelukkig is alles goed afgelopen zonder gewonden of schade.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2010, 15:48:08
Ik weet niet hoe makkelijk zo'n ding stuurt, maar een klein stukje verderop is een tankstation met grote parkeerplaats...


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2010, 16:03:46
Ik weet niet hoe makkelijk zo'n ding stuurt, maar een klein stukje verderop is een tankstation met grote parkeerplaats...
met behulp van de wind kan je er alleen mee vliegen. Zelf kan je alleen maar wat hete lucht de ballon in laten gaan en thats it.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 4 augustus 2010, 16:25:26
Ballonvaarder begrijpt ophef niet

HULSHORST - De piloot die dinsdagavond met zijn luchtballon langs de A28 bij Hulshorst landde, begrijpt de ophef hierover niet zo. Volgens Rob Wiegers kon het niet anders, omdat plotseling de wind wegviel. "Het was een gecontroleerde landing."

Zijn luchtballon landde in de berm, een andere ballon van zijn bedrijf Rob Wiegers Ballonvaart BV landde in de middenberm. Ze waren opgestegen vanaf camping de Horsterhoeve in Ermelo. Bij Hulshorst was er te weinig wind en was de gasvoorraad bijna op. Elke ballon had zo'n acht mensen aan boord. "Onze taak is het ze veilig neer te zetten. Of je dat nu op een grasveldje bij een boer doet of bij Beatrix in de achtertuin. Je moet naar beneden." Volgens Wiegers werden automobilisten niet bang. "Die zwaaiden naar ons."

De ervaren Wiegers, die naar eigen zeggen bijna in een ballon woont, vreest het onderzoek van de luchtvaartpolitie niet. "Die bellen altijd even voor een rapportje. Als ze zien dat er niks aan de hand is, dan gaat dat weer de prullenbak in."

Job de Wilde van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart vindt ook dat de landing van de twee luchtballonnen bij de A28 een verantwoorde keuze was. "Je bent afhankelijk van de wind voor de richting waarin je gaat. Zonder wind kun je alleen nog maar omhoog of omlaag. Als de wind boven een bos of bij een snelweg bijna wegvalt, moet de piloot alles afwegen en bepalen wat de landingsmogelijkheden zijn", zegt De Wilde.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/667931/Ballonvaarder-begrijpt-ophef-niet.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2010, 17:49:32
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7329550/__KLPD_onderzoekt_landing_ballonnen__.html?sn=binnenland,buitenland

wo 04 aug 2010, 16:49    
KLPD onderzoekt landing ballonnen op A28

DRIEBERGEN -  De afdeling Luchtvaarttoezicht van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt of er bij de noodlanding van twee luchtballonnen op de A28 dinsdagavond strafbare feiten zijn gepleegd. Volgens een artikel van de Luchtvaartwet mag er alleen aan het luchtverkeer worden deelgenomen als er geen zaken of personen in gevaar komen. Dat meldde het KLPD woensdag.

 Twee luchtballonnen met passagiers landden dinsdagavond op de vluchtstrook en middenberm van de A28 ter hoogte van Nunspeet. Het liep allemaal goed af. Niemand raakte gewond.

Medewerkers van het KLPD hebben een van de twee piloten inmiddels verhoord. Het is een 42-jarige man uit het Utrechtse Westbroek. De andere ballonvaarder is binnenkort aan de beurt voor een verhoor. De ballonnen zijn van hetzelfde bedrijf uit Soest. Ze waren vanaf een camping in Ermelo opgestegen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2010, 20:54:01
Toen ik richting nunspeet reed zag ik ook maar 1 ballon maar de terugweg stond er wel een auto met aanhanger richting harderwijk met daarop een mand zo 500 meter van de ballon op de video maar geen 2de ballon gezien maar kon al ingepakt zijn gaat vrij snel

Een luchtballon stond op de baan richting Zwolle net voor het benzinestation en de afslag Nunspeet.
De andere was op de rechtervluchtstrook/berm geland op de baan richting Amersfoort net voorbij het viaduct met de Klarenweg (tussen Nunspeet en Ermelo).

Bron: eigen waarnneming.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2010, 18:21:38
Ligt het aan mij of komt het de laatste tijd vaker voor dat ze op een niet erg handige plaats landen?  ???

Klassiek voorbeeld van publieke opinie. Het is inderdaad 2 maal vrij snel na elkaar gebeurt. Dat klopt.
Als er 2 maal in korte tijd een brandweerauto botst vindt men dat brandweerlieden onverantwoord rijden. Als er 2 maal in korte tijd een agent genoodzaakt is te schieten is de politie triggerhappy. Als er 2 maal in korte tijd *vul maar in*

Van beide gevallen weten we dat ze (vrijwel) niet het geval zijn. Begrijp me goed, dit is geen negatieve kritiek op jouw post en al helemaal niet bedoeld als aanval in welke zin dan ook, dit is slechts een antwoord op je vraag of het aan jou ligt ;)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.