Dag en Nacht sirene???

Auteur Topic: Dag en Nacht sirene???  (gelezen 8085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robin Hundman

  • Gast
Gepost op: 14 juli 2004, 23:26:12
Ik keek vanmiddag het filmpje van Ricardo B waarbij de TAS 43 uit Den Haag, moest uitrukken. Toen hij de karzerne uitging (prio1) leek het wel of de sirene harder en dan weer zachter werd. Natuurlijk had ik het meteen aan Ricardo gevraagd en legde het me uit. Gelijk wist ik wat hij bedoelde met die dag en nacht sirene. Alleen wie kan mij er wat meer informatie over geven... Zoals bijvoorbeeld, heeft de ambulance of politie dit ook. En wat voor lichtbalk het precies is. En waarom wordt het niet overal gebruikt.

Groetjes Robin Hundman.

P.S. Het filmpje is... http://www.bonsang.nl/MOV07951.MPG




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2004, 02:30:31
Zoals bijvoorbeeld, heeft de ambulance of politie dit ook.



Zegt deze foto van een van onze wagens uut Mestreech genoeg ?  ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2004, 19:13:14
Jeetje,waar zitten al die knopjes??  :o
  Ta


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2004, 19:22:54
Boven je hoofd waar bij normale personenauto's je zonneklep zit. Met dat irritante make-up spiegeltje  ;D.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2004, 19:32:30
bij ons krijgen de langslapers ,s nachts de volle decibels ;D ;D


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2004, 20:41:51
er is nog steeds geen enkele norm in dag of nacht stand, ieder voor zich gebruikt dit weer anders, er zijn ook geen richtlijnen hiervoor, wel heeft ieder ambulance groep zijn eigen wensen.

plotie kan wel, maar is geblokkeerd, zij mogen dit niet gebruiken.

bij de brandweer is het ook geen gewoonte om dit toe te passen , temeer daar vele met een luchthoorn uitgerust zijn, en voor zover ik weet hebben deze maar een stand.

overigens een voertuig die de nachtstand gebruikt, heeft geen voorrang meer, ook al heeft hij zijn blauwlicht er bij aan.
Nemo me impune lacessit


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2004, 20:47:12
Bij de brandweer maken vele korpsen ook gebruikt van martinhorns / electrische sirene. Overdag hebben ze dan vaak de luchthoornen aan en s´avonds zetten ze dan de electrische sirene´s aan.

Dan nog even een vraagje zwaailampmaker, waarom zou een voertuig die de sirene in een nachtstand heeft staan geen voorrang meer hebben. Deze voldoet toch nog gewoon aan de eisen of heb ik het helemaal verkeerd  ???

groeten Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Marco

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2004, 21:37:29
Hallo allemaal

eeeeehhhhhhhhh de nachtstand? is dat niet de kachel voor blokverwarming en het warmhouden van het interieur?

Wel kennen wij bij onze auto´s een ARBO schakeling op de geluidsignalen. Gelijkertijd met de versneller van de sirene komen er ook wat decibellen bij. Dus normaal wat stiller en indien nodig meer lawaai.

Maar wat het aller belangrijkste is en blijft in mijn ogen is de veiligheid. Gezien en gehoord worden.


Groet, Marco.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2004, 21:51:54
Hallo allemaal

eeeeehhhhhhhhh de nachtstand? is dat niet de kachel voor blokverwarming en het warmhouden van het interieur?

Wel kennen wij bij onze auto´s een ARBO schakeling op de geluidsignalen. Gelijkertijd met de versneller van de sirene komen er ook wat decibellen bij. Dus normaal wat stiller en indien nodig meer lawaai.

Maar wat het aller belangrijkste is en blijft in mijn ogen is de veiligheid. Gezien en gehoord worden.


Groet, Marco.

precies,zolang er nog steeds mensen met oog en oorkleppen op rond rijden :-\ :-X


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2004, 22:04:09
dit is een van de redenen waarom de nachtstand nog geen wettelijke status heeft.

de norm voor OGS is blauw rondom zichtbaar en geluid, tenminste 100dB gemeten op 7 meter afstand en 1 meter hoogte.

wanneer je nu met de nachtstand rijdt wordt bij lange na die 100 dB niet gehaald en kan de tegenpartij aanvoeren dat bij een aanrijding (alleen daar is de voorrangs regel voor) de automobilist de/het hulpverlenings voertuig of politie niet heeft gehoord.
juist om dit te voorkomen wordt de nachtstand bij de politie nooit gebruikt.

er bestaat op dit moment verwarring over nachtstand of arbostand(norm)

in het onderzoek van de werkgroep optische en geluidssignalen wordt nu gesproken overdag tenminste 110dB, tussen de 110 en 120 dB, en snachts 100dB

100db tot 110db is wat er met de huidige elektronische sirenes gehaald wordt, om naar 110 tot 120dB te gaan moet het vermogen van de versterker/sirene met een factor 8 omhoog (3dB is een verdubbeling van het geluid, ons oor werkt logaritmisch), de huidige versterker/sirene is gemiddeld 125 watt, dit zal dan dus naar 1000watt moeten, dit is technisch nagenoeg onmogelijk, bovendien wordt het geluid weer gegeven door een luidspreker, deze zijn maar 100 watt, soms worden er al twee gemonteerd, om heel te blijven bij 100 watt moeten dat er dus 10, allen in lijn, een richting uit gemonteerd worden, dit is dus helemaal onmogelijk, het dak is niet breed genoeg.

bovendien wat denk je van de oren van de fietsers en voetgangers, er treed echt blijvende gehoor beschadiging op, ik zie al die arme mensen al lopen en fietsen, en wat dacht je van al die schadeclaims

dan komt nu het tegenstrijdige, de arbostand, dit houdt in dat de personen in de auto ten alle tijden niet meer dan 88dB geluidsdruk in het voertuig mogen ervaren, afhankelijk van de geluidsisolatie van het voetuig zal dit dus altijd ver onder de 100dB liggen en dus voldoen ze weer niet aan de wet.

hoop het een en ander voldoende duidelijk te hebben uitgelegd, anders hoor ik het wel weer,
Nemo me impune lacessit