dit is een van de redenen waarom de nachtstand nog geen wettelijke status heeft.
de norm voor OGS is blauw rondom zichtbaar en geluid, tenminste 100dB gemeten op 7 meter afstand en 1 meter hoogte.
wanneer je nu met de nachtstand rijdt wordt bij lange na die 100 dB niet gehaald en kan de tegenpartij aanvoeren dat bij een aanrijding (alleen daar is de voorrangs regel voor) de automobilist de/het hulpverlenings voertuig of politie niet heeft gehoord.
juist om dit te voorkomen wordt de nachtstand bij de politie nooit gebruikt.
er bestaat op dit moment verwarring over nachtstand of arbostand(norm)
in het onderzoek van de werkgroep optische en geluidssignalen wordt nu gesproken overdag tenminste 110dB, tussen de 110 en 120 dB, en snachts 100dB
100db tot 110db is wat er met de huidige elektronische sirenes gehaald wordt, om naar 110 tot 120dB te gaan moet het vermogen van de versterker/sirene met een factor 8 omhoog (3dB is een verdubbeling van het geluid, ons oor werkt logaritmisch), de huidige versterker/sirene is gemiddeld 125 watt, dit zal dan dus naar 1000watt moeten, dit is technisch nagenoeg onmogelijk, bovendien wordt het geluid weer gegeven door een luidspreker, deze zijn maar 100 watt, soms worden er al twee gemonteerd, om heel te blijven bij 100 watt moeten dat er dus 10, allen in lijn, een richting uit gemonteerd worden, dit is dus helemaal onmogelijk, het dak is niet breed genoeg.
bovendien wat denk je van de oren van de fietsers en voetgangers, er treed echt blijvende gehoor beschadiging op, ik zie al die arme mensen al lopen en fietsen, en wat dacht je van al die schadeclaims
dan komt nu het tegenstrijdige, de arbostand, dit houdt in dat de personen in de auto ten alle tijden niet meer dan 88dB geluidsdruk in het voertuig mogen ervaren, afhankelijk van de geluidsisolatie van het voetuig zal dit dus altijd ver onder de 100dB liggen en dus voldoen ze weer niet aan de wet.
hoop het een en ander voldoende duidelijk te hebben uitgelegd, anders hoor ik het wel weer,