Een enorme blunder toch??? ik dacht dat er altijd wel iemand achter zo'n transport liep of rijd om te kijken langs het gevaarte of het allemaal wel past.
De normale procedure voor exeptioneel transport in Nederland: De vervoerder neemt de afmetingen op, de vervoerder verkend een route. De route wordt ingediend bij de RDW, de RDW overlegt met de wegbeheerders, RWS, gemeente, provincie of de wegen breedt en sterk genoeg zijn. Indien toestemming gegeven door voorgaande instanties schrijft de RDW een vergunning uit en heeft het transport toestemming om volgens de bepalingen in de vergunning te rijden. Uit de media blijkt dat er vergunning was afgegeven an dat deze route diende te worden gevolgd. Twee dingen kunnen in het proces fout zijn gegaan. 1 iemand van RWS heeft zitten slapen en de smalle brug over het hoofd gezien. 2 de door de vervoerder opgegeven afmetingen waren kleiner als in werkelijkheid. RWS heeft een onderzoek aangekondigd. laten we afwachten wat daar uitkomt.
Helaas voor de vervoerder en chauffeur blijft deze ten alle tijde verantwoordelijk voor het transport ondanks de afgifte van de vergunning. Voor het transport rijd altijd een particuliere begeleider, deze had in principe bij twijfel aan moeten geven dat er een smalle brug aan kwam. De chauffeur had vervolgens uit moeten stappen om te verifieren of hij er over heen kon, helaas gingen beide er waarschijnlijk zonder nadenken vanuit dat de vergunning wel klopte. In eerste instantie zal de verzekering van de vervoerder dus worden aangesproken