Transport met Dakota klem tussen viaduct A44 - Abbenes 13-08-2010

Auteur Topic: Transport met Dakota klem tussen viaduct A44 - Abbenes 13-08-2010  (gelezen 12633 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #30 Gepost op: 15 augustus 2010, 13:29:29
Is er in dit geval wel begeleiding voor en achter geweest?
Aan de foto's te zien lijkt het mij dat er ook qua snelheid rekening is gehouden met de veiligheidsmarge die was aangevraagd.
Als inderdaad zoals ik al ergens gelezen heb de marge is aangevraagd op 7,32 mtr dan heeft er iemand bij verificatie van de knelpunten en route niet goed opgelet.
Lijkt mij dat er misschien een misvatiing is geweest met op welke hoogte het breedste punt heeft gezeten ??
De muren van dit viaduct zijn natuurlijk niet zo vreselijk hoog, waardoor er een misvatiing zou kunnen bestaan of de vleugels er overheen gepast zouden hebben.

Uiteraard ben ik het eens met wat mijn voorganger heeft gezegd, chauffeur en vervoerder zjin aansprakelijk.
Alleen of het allemaal aan het te wijten is, is voor mij nog een groot vraagteken.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #31 Gepost op: 15 augustus 2010, 14:17:01
Er was in ieder geval begeleiding achter de wagen. Zie onderstaand artikel uit het Brabants Dagblad van gisteren (onder voorbehoud van typfouten):

Citaat
Rol antieke Dakota voorlopig uitgespeeld
door Vanda van der Kooi

De Dakota werd voor zijn transport precies opgemeten. "'t Ken net. Als het goed is", zei Harry Smits van Museum Bevrijdende Vleugels donderdag nog.
Maar het was niet goed. En dus kregen de automobilisten gisternacht een bijzondere melding van de verkeersinformatiedienst. "Er zit een vliegtuig vast in het viaduct op de A44 ter hoogte van Kaagdorp." Het ongeluk gebeurde rond kwart voor een, op slechts tien kilometer afstand van de eindbestemming. Het oude vliegtuig uit Best moest naar het militaire vliegveld van Valkenburg, waar het een rol zou krijgen in de musical Soldaat van Oranje.

Bart Noppen, vrijwilliger bij het Museumpark Bevrijdende Vleugels, was getuige van het ongeluk. Hij reed achter het transport aan om het te filmen. "We wisten dat we een smal punt naderden op de A44. Een betonnen constructie verdeelt dit viaduct in verschillende rijbanen. "We minderden vaart tot zo'n twintig kilometer per uur", vertelt de Amsterdammer. "Vanuit de begeleidingswagen achter de dieplader kreeg de chauffeur nog een laatste aanwijzing, hij moest iets meer rechts houden. Dat deed hij: hij reed precies over de middenlijn van de weg. Maar de brug was te smal." Noppen hoorde en zag het vliegtuig kraken en scheuren. "Eerst raakte de linkermotor een betonnen rand, vervolgens raakte het rechterdeel van de Dakota een lichtmast. Door de klap scheurde een van de vleugels. De chauffeur remde natuurlijk wel, maar zo'n dieplader zet wel even door." Hoe dit ongeluk in vredesnaam kon gebeuren? "Dat is heel simpel: de brug was smaller dan men bij de planning van de route dacht", stelt Noppen. "De chauffeur kon er niets aan doen. Hij volgde een uitgezette route. We hebben voor het vertrek uit Best alles natuurlijk heel goed nagemeten, en ons transport was 7,20 meter breed. We kregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer een vergunning voor een transport van 7,35 meter, met daarbij de route die we moesten volgen. Maat uiteindelijk bleek de brug maar 6,80 meter breed."
Rijkswaterstaat wil niet ingaan op het ongeluk, in afwachting van het politieonderzoek. "Wij tasten ook nog in het duister", zegt directeur Dick Hulsebosch van het betrokken transportbedrijf Van Wieren uit Emmeloord. De firma heeft ruime ervaring met zware transporten. "Dit is ons nog nooit gebeurd. We hebben alle stappen genomen die we moeten nemen, maar toch is het mis gegaan. De chauffeur is heel erg aangeslagen. Omdat het transport te breed was voor zijn spiegels, reed hij op instructie van begeleiders. De route hebben we laten uitstippelen door een extern bureau. De plek waar het ongeluk gebeurde was op de snelweg: daar kan je niet uit de auto stappen om de breedte van de weg te meten. Op zo'n punt gaat het bureau uit van de gegevens die de verantwoordelijk wegbeheerder geeft. " Tijdens het ongeluk zelf filmde Noppen niet, maar na het ongeluk kon de Amsterdammer volop dramatische beelden schieten van de bergingsoperatie. Alhoewel regisseur van beroep, kan hij er niet blij van worden. "Ik ben een echte Dakotaverzamelaar. Bij Museum werk ik mee aan de restauratie van de oude Dakota-cockpit. Dit ongeluk gaat mij aan het hart." "Het is doodzonde", zo reageert Harry Smits op het ongeluk. Hij is als voormalig directeur van het Museum Bevrijdende Vleugels betrokken bij het transport. Ook hij begrijpt niet hoe het zo mis kon gaan. Inmiddels weten alle media hem te vinden, zijn telefoon staat roodgloeiend. "We worden beroemd, ja. Ik heb altijd gezegd dat we als museum landelijk moeten scoren, maar dan toch liever niet zo." Het is nog onzeker of het zwaar beschadigde vliegtuig bij het oud ijzer kan of dat het nog kan worden hersteld voor de musical. Het productiebedrijf NEW Productions gaat dat dit weekend bekijken."Het is natuurlijk heel vervelend dat dit gebeurd is. Zonde van dit oude vliegtuig", aldus een woordvoerster van NEW Productions. De start van de musicial, gepland op 10 oktober, komt volgens het productiebedrijf niet in gevaar. Over de oorzaak van het ongeluk wil de woordvoerster nog niet veel kwijt. "De toedracht wordt nu onderzocht."


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #32 Gepost op: 15 augustus 2010, 17:05:32
De heren zullen haast hebben gehad,klaar,naar huis!
Als je een vermeend obstakel ziet opdoemen zou je er toch op z'n minst stapvoets langsrijden,alvorens eerst te hebben gestopt lijkt me zo!
Lijkt me zéker geen reklame voor het desbetreffende transportbedrijf,hoe je het went of keert


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 15 augustus 2010, 17:53:25
De heren zullen haast hebben gehad,klaar,naar huis!

Was je erbij dan?
Speculaas ligt vroeg in de winkels dit jaar. Herstel, gespeculeer steekt onverwachts de kop weer op  8)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #34 Gepost op: 16 augustus 2010, 09:50:54
De muren van dit viaduct zijn natuurlijk niet zo vreselijk hoog, waardoor er een misvatiing zou kunnen bestaan of de vleugels er overheen gepast zouden hebben.
Tsja, wat is 'niet zo vreselijk hoog'... Als wij voor een incident op deze lokatie op het wegdek staan, kan ik niet over de betonnen wand heen kijken. Ik heb het nog nooit gemeten, maar rijd er zeer regelmatig overheen. Als ik de hoogte moet schatten zeg ik; Twee meter +


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:07:07
Even in streetview gezocht :-)

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.227629,4.57366&spn=0,0.022724&z=16&layer=c&cbll=52.227638,4.573896&panoid=VfDzXiOJQaJqXRviWtnm2A&cbp=12,72.52,,0,12.86

Die 2 meter zou je wel eens gelijk in kunnen hebben . Een van de fotos van streetview staat er een mercedes vito of zo iets naast en de muur is hoger dan die bestelbus.

Zouden ze de volgende dakota toch maar vliegend daar heen transporteren ?  :-X
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #36 Gepost op: 16 augustus 2010, 18:41:39
De heren zullen haast hebben gehad,klaar,naar huis!
Als je een vermeend obstakel ziet opdoemen zou je er toch op z'n minst stapvoets langsrijden,alvorens eerst te hebben gestopt lijkt me zo!
Lijkt me zéker geen reklame voor het desbetreffende transportbedrijf,hoe je het went of keert

Erg kort door de bocht.
Jij was er niet bij en deze jongens weten wel wat ze doen.
Als je doorkrijgt dat je in het midden erdoor kunt rijden deze jongens precies in het midden van de tunnel hoor en dan zou je toch verwachten dat je er wel door kunt rijden.
Ik ken dit transportbedrijf en dit zijn mensen die zeer serieus met hun vak bezig zijn.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #37 Gepost op: 17 augustus 2010, 00:16:56
Tsja, wat is 'niet zo vreselijk hoog'... Als wij voor een incident op deze lokatie op het wegdek staan, kan ik niet over de betonnen wand heen kijken. Ik heb het nog nooit gemeten, maar rijd er zeer regelmatig overheen. Als ik de hoogte moet schatten zeg ik; Twee meter +
Even in streetview gezocht :-)

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.227629,4.57366&spn=0,0.022724&z=16&layer=c&cbll=52.227638,4.573896&panoid=VfDzXiOJQaJqXRviWtnm2A&cbp=12,72.52,,0,12.86

Die 2 meter zou je wel eens gelijk in kunnen hebben . Een van de fotos van streetview staat er een mercedes vito of zo iets naast en de muur is hoger dan die bestelbus.

Zouden ze de volgende dakota toch maar vliegend daar heen transporteren ?  :-X

Als je goed kijkt aan de rechterkant zie je dat het middenstuk van de muur hoger is dan de zijde aan de geleiderail.
Dus de uitspraak van ca. 2 mtr hoog is alleen voor het middenstuk van toepassing.



Als je dan nogmaals goed kijkt naar de stuurboord motor van de Dakota kun je misschien wel stellen dat deze keurig over de geleide rail heeft gelopen en
dat de chauffeur misschien net iets te veel naar het midden heeft gezeten ??



Op alle foto's is duidelijk te zien dat de bakboord motor de klap heeft gepakt. (zie foto in onderstaand citaat)



Dakota C47 oorlogsvliegtuig gecrasht op A44 bij Abbenes

knip knip

Meer foto's: http://www.michelvanbergen.nl/2010/08/13/dakota-c47-oorlogsvliegtuig-gecrasht-op-a44-bij-abbenes/


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #38 Gepost op: 17 augustus 2010, 00:44:39
Voor een ieder die interesse heeft in de tech tekening en afmetingen van de DC 3 - C 47

http://www.douglasdc3.com/tecnew/tecnew.htm


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #39 Gepost op: 17 augustus 2010, 09:30:57
Wat foto's van wat er nog van over is: http://weblog.fok.nl/viewSingleItem/31505/Dakota-van-dichtbij.htm  :|