Ja maar ik was nog in de stellige overtuiging (waarom eigenlijk ook?) dat men "gewoon" door zou gaan met opleiden. Immers als wij in 2012 27.560 man in de handhaving/ noodhulp hebben zitten (bron: jaarverslag politie 2012) dan is dat volgens mij een opgeteld getal is want in 2012 hadden we nog geen Landelelijke ( ) Politie. Aan de hand van dat getal heeft men in de jaren daarvoor een opleidings-plan ontwikkeld met een bepaalde instroom ingedachte. Zoiets als "minimale nieuwe instroom" om te kunnen voldoen aan de eisen/ afspraken mbt de minimale operationele sterkte. En het lijkt mij dat als het 01-01-2013 is en de reorganisatie begint er nog steeds 27.560 man is (+/- vanwege ontslagen etc) en het opleidingsplan niet veranderd.
In de afgelopen jaren zijn, mede met het oog op de vergrijzing, grotere aantallen aspiranten aangenomen. De uitstroom van personeel is echter in de afgelopen jaren sterk teruggelopen met een steeds grotere operationele sterkte als gevolg. De met uw Kamer afgesproken operationele sterkte bedraagt 49.500. Eind 2013 bedroeg de daadwerkelijke operationele sterkte 51.508 fte. De politie beschikt daarmee over voldoende extra capaciteit om een hogere uitstroom als gevolg van vergrijzing op te vangen wanneer die zich voordoet.
De hogere operationele sterkte zet de financiën van de politie vanzelfsprekend wel onder druk, maar de politie kan de hogere personele kosten op dit moment opvangen. Voor de langere termijn is dit niet haalbaar.
De instroom is in 2013 lager dan in voorgaande jaren en dat zal ook in 2014 het geval zijn. Dat is nodig om het verder oplopen van de operationele sterkte en de druk op de financiën van de politie te beperken.
De komende jaren wordt de instroom van politiepersoneel steeds aangepast aan de ontwikkeling van de toekomstige uitstroom.
Bron: Min V&J.