Ik vind de berichten niet echt duidelijk nog, specificeer het naar het soort "service" dat is gegeven net zoals dit in jaarverslag KNRM staat. Zo verschrijft men zich nog een keer bij RN
Je vergeet denk ik even wat het doel is van een persbericht: AANDACHT!
Exacte, wetenschappelijk verantwoorde cijfers zonder dubbeltellingen zijn leuk voor de statistici en cijferfreaks, maar totaal niet boeiend voor de media.
In een jaarverslag is het inderdaad al wat meer gebruikelijk om uitsplitsingen te maken, definities helder te maken, toelichting te geven etc.
Tot nu toe haalt Raymond (directeur RN) met zijn persberichten al 3 jaar lang bijna wekelijks de krant, de radio en regelmatig de TV en daar was het om te doen...
Het mooiste is dat de Volkskrant 2 weken geleden als 1e journalistiek medium vraagtekens stelde bij die 'recordcijfers'. Het allermooiste was dat Raymond dit in hetzelfde artikel vakkundig recht lulde. Het aller-allermooiste was dat de Volkskrant-journalist daar dus verder niet meer op inging.
Ik heb een achtergrond in sociale wetenschappen en daar ook een stukje onderzoeksstatistiek gehad: cijfers kun je altijd ter discussie stellen, zelfs in een labexperiment. Het gaat erom of de cijfers iets zeggen over de werkelijkheid. En dat doen ze hier: de Reddingsbrigades hebben dit seizoen gezamenlijk meer dan 10.000 keer hulp verleend. EHBO'en van een snijwond door glas of blik is onderdeel van de taak zoals de meeste Reddingsbrigades die hebben op hun strand en is dus ook hulp. Relatief weinig mensen in Nederland hebben EHBO en als je niks doet aan die snijwond heb je een kans op ontstekingen etc. De Gezondheidsraad heeft een paar jaar geleden nog de belangrijke rol van de Reddingsbrigades op dit gebied onderschreven in een onderzoek: zonder de Reddingsbrigade als EHBO op strand en recreatiegebied zou de professionele hulpverlening (Ambu, SEH) in vaak dunbevolkte vakantieplaatsen 's zomers flink uitgebreid moeten worden!
En wat betreft de interpretatie: alle brigades die meedoen hebben een handleiding gekregen met definities en voorbeelden van de verschillende categorieen, dus de cijfers zijn in principe wel goed uitgesplitst. Het blijft alleen mensenwerk hoe je een situatie beoordeelt, heeft ook te maken met hoe je het ervaart, hoe vaak je iets hebt meegemaakt etc.
Maar juist door de grote aantallen (ook weer statistiek) is het aardig representatief volgens mij!