Kunnen we neit eerst gaan naar een landelijk gebruik van kleuren?
Ik bedoel nu op de weg: oranje, is ondersteunend en geel is BOA of opdrachtgevend.
op het spoor is het helemaal andersom, geel is ondersteunend en oranje is BOA of veiligheid.
Ik denk dat voor we gaan voor een eenduidigheid van specifieke bevoegdheden we moeten kijken hoe we kleuren duidelijk kunnen maken naar de burger toe.
Volgens mij zal het voor een burger geen snars uitmaken. Inmiddels zijn er zoveel organisaties en diensten die een bepaalde kleur gebruiken (nog los van de fietsers en wandelaars met een hesje), dat het onmogelijk is om daar iets over af te spreken om de burger van dienst te zijn.
Veiligheid is het primaire doel van dit soort kleding, en daar is de Europese norm EN-471 voor van toepassing. Kleding die daaraan voldoet is dus getest op zichtbaarheid, en geldt dus als veilig. Herkenbaarheid (als bepaalde dienst/organisatie) is een tweede doel. Dat geldt niet alleen voor hulpdiensten, maar ook voor commerciële bedrijven. Omdat er in de EN-471 norm maar een beperkt aantal goedgekeurde fluorescerende kleuren zijn (geel, oranje, rood), is dus niet te voorkomen dat sommige diensten dezelfde basiskleur kiezen. Al zou je dus een bepaalde dienst verplicht een bepaalde kleur opleggen, dan nog kun je niet voorkomen dat een andere organisatie diezelfde kleur gaat voeren.
De verkeersregelaarsbranche is dan een mooi voorbeeld: de geel/oranje jas is nu voorgeschreven, maar er verschijnen nu ook al RWS parka's zonder driehoek maar met geel/oranje kleurstelling en ook vesten en hesjes zijn in geel/oranje gewoon verkrijgbaar. En dan heb ik het nog niet over broeken: allerlei kleurcombinaties al of niet conform EN-471 worden gebruikt. CROW wil nu een gele broek voorschrijven. Maakt dat wat uit voor de herkenbaarheid? Nee, want de herkenbaarheid moet van de driehoek komen. Maakt het uit voor de veiligheid? Nee, want een EN-471 broek is veiligheidshalve goedgekeurd, of dit nu een gele, rode of oranje broek is.
Ik vind voorschrijven van een bepaalde kleur vooral het maken van regeltjes om het maken van regeltjes. De Europese norm bepaalt welke kleding wel of niet goedgekeurd is, dus waarom moet er dan zonder onderbouwing of toetsing nog weer iets specifieks worden bepaald? Kies een goedgekeurde kledingset die voldoet aan EN-471, en zorg voor je herkenbaarheid door het toepassen van kleuraccenten, emblemen/patches, rangtekens, etc. Specifieke herkenbaarheid voor bepaald personeel kun je dan alsnog anders regelen.
Een goed begin is de aankleding van een vkr, echter rws haalt duidelijkheid gelijk onderuit door deze kleding altijd te dragen. De gemiddelde burger ziet echt niet dat er een extra blauwe band zit in zijn jas.
Voor de "gemiddelde burger" is die blauwe band ook helemaal niet relevant. Een weginspecteur is voor de weggebruiker gewoon een verkeersregelaar net als ieder ander. De blauwe band is ingevoerd als herkenningsteken voor de professionele betrokkene: hulpverleners, aannemers, pechdiensten, etc. Deze personen weten dat ze moeten kijken naar de blauwe band om te zien of ze met een "echte" WIS te maken hebben. In feite net zoiets als het groene vest: de "gemiddelde burger" ziet daar geen bijzonderheden aan, maar professionals weten juist wel waar dit voor staat.