Gele jas voor iedere diender ?

Auteur Topic: Gele jas voor iedere diender ?  (gelezen 75448 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #130 Gepost op: 2 februari 2012, 02:07:17
Een goed begin is de aankleding van een vkr, echter rws haalt duidelijkheid gelijk onderuit door deze kleding altijd te dragen. De gemiddelde burger ziet echt niet dat er een extra blauwe band zit in zijn jas.
Eens, maar de blauwe band is ook alleen aan de voorkant te zien.

Er zijn diverse instanties die alle kleurtjes op de weg of spoor beheren. Die zouden dus eerst samen moeten gaan werken. Prorail, RWS, de overheid etc etc.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #131 Gepost op: 2 februari 2012, 02:17:43
Eens, maar de blauwe band is ook alleen aan de voorkant te zien.

Er zijn diverse instanties die alle kleurtjes op de weg of spoor beheren. Die zouden dus eerst samen moeten gaan werken. Prorail, RWS, de overheid etc etc.

amen
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #132 Gepost op: 2 februari 2012, 11:26:33
Kunnen we neit eerst gaan naar een landelijk gebruik van kleuren?

Ik bedoel nu op de weg: oranje, is ondersteunend en geel is BOA of opdrachtgevend.
op het spoor is het helemaal andersom, geel is ondersteunend en oranje is BOA of veiligheid.

Ik denk dat voor we gaan voor een eenduidigheid van specifieke bevoegdheden we moeten kijken hoe we kleuren duidelijk kunnen maken naar de burger toe.
Volgens mij zal het voor een burger geen snars uitmaken. Inmiddels zijn er zoveel organisaties en diensten die een bepaalde kleur gebruiken (nog los van de fietsers en wandelaars met een hesje), dat het onmogelijk is om daar iets over af te spreken om de burger van dienst te zijn.

Veiligheid is het primaire doel van dit soort kleding, en daar is de Europese norm EN-471 voor van toepassing. Kleding die daaraan voldoet is dus getest op zichtbaarheid, en geldt dus als veilig. Herkenbaarheid (als bepaalde dienst/organisatie) is een tweede doel. Dat geldt niet alleen voor hulpdiensten, maar ook voor commerciële bedrijven. Omdat er in de EN-471 norm maar een beperkt aantal goedgekeurde fluorescerende kleuren zijn (geel, oranje, rood), is dus niet te voorkomen dat sommige diensten dezelfde basiskleur kiezen. Al zou je dus een bepaalde dienst verplicht een bepaalde kleur opleggen, dan nog kun je niet voorkomen dat een andere organisatie diezelfde kleur gaat voeren.

De verkeersregelaarsbranche is dan een mooi voorbeeld: de geel/oranje jas is nu voorgeschreven, maar er verschijnen nu ook al RWS parka's zonder driehoek maar met geel/oranje kleurstelling en ook vesten en hesjes zijn in geel/oranje gewoon verkrijgbaar. En dan heb ik het nog niet over broeken: allerlei kleurcombinaties al of niet conform EN-471 worden gebruikt. CROW wil nu een gele broek voorschrijven. Maakt dat wat uit voor de herkenbaarheid? Nee, want de herkenbaarheid moet van de driehoek komen. Maakt het uit voor de veiligheid? Nee, want een EN-471 broek is veiligheidshalve goedgekeurd, of dit nu een gele, rode of oranje broek is.

Ik vind voorschrijven van een bepaalde kleur vooral het maken van regeltjes om het maken van regeltjes. De Europese norm bepaalt welke kleding wel of niet goedgekeurd is, dus waarom moet er dan zonder onderbouwing of toetsing nog weer iets specifieks worden bepaald? Kies een goedgekeurde kledingset die voldoet aan EN-471, en zorg voor je herkenbaarheid door het toepassen van kleuraccenten, emblemen/patches, rangtekens, etc. Specifieke herkenbaarheid voor bepaald personeel kun je dan alsnog anders regelen.

Een goed begin is de aankleding van een vkr, echter rws haalt duidelijkheid gelijk onderuit door deze kleding altijd te dragen. De gemiddelde burger ziet echt niet dat er een extra blauwe band zit in zijn jas.
Voor de "gemiddelde burger" is die blauwe band ook helemaal niet relevant. Een weginspecteur is voor de weggebruiker gewoon een verkeersregelaar net als ieder ander. De blauwe band is ingevoerd als herkenningsteken voor de professionele betrokkene: hulpverleners, aannemers, pechdiensten, etc. Deze personen weten dat ze moeten kijken naar de blauwe band om te zien of ze met een "echte" WIS te maken hebben. In feite net zoiets als het groene vest: de "gemiddelde burger" ziet daar geen bijzonderheden aan, maar professionals weten juist wel waar dit voor staat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #133 Gepost op: 28 maart 2012, 12:53:18
bericht gekregen dat 't hele korps zich ook in't geel gaat hijssen (blouson). Wordt vanaf mei op de man uitgereikt. Heb 'm inmiddels gepast en besteld. Draag etiquette volgt later.

goed nieuws :)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #134 Gepost op: 28 maart 2012, 13:00:45
bericht gekregen dat 't hele korps zich ook in't geel gaat hijssen (blouson). Wordt vanaf mei op de man uitgereikt. Heb 'm inmiddels gepast en besteld. Draag etiquette volgt later.

goed nieuws :)
Utrecht?


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #135 Gepost op: 28 maart 2012, 13:55:23
De verkeersregelaarsbranche is dan een mooi voorbeeld: de geel/oranje jas is nu voorgeschreven, maar er verschijnen nu ook al RWS parka's zonder driehoek maar met geel/oranje kleurstelling en ook vesten en hesjes zijn in geel/oranje gewoon verkrijgbaar. En dan heb ik het nog niet over broeken: allerlei kleurcombinaties al of niet conform EN-471 worden gebruikt. CROW wil nu een gele broek voorschrijven. Maakt dat wat uit voor de herkenbaarheid? Nee, want de herkenbaarheid moet van de driehoek komen. Maakt het uit voor de veiligheid? Nee, want een EN-471 broek is veiligheidshalve goedgekeurd, of dit nu een gele, rode of oranje broek is.

Ik vind voorschrijven van een bepaalde kleur vooral het maken van regeltjes om het maken van regeltjes. De Europese norm bepaalt welke kleding wel of niet goedgekeurd is, dus waarom moet er dan zonder onderbouwing of toetsing nog weer iets specifieks worden bepaald? Kies een goedgekeurde kledingset die voldoet aan EN-471, en zorg voor je herkenbaarheid door het toepassen van kleuraccenten, emblemen/patches, rangtekens, etc. Specifieke herkenbaarheid voor bepaald personeel kun je dan alsnog anders regelen.
Met die gele broek wordt het niks. Je moet vanwege de functie ook gezag uitstralen en dat komt tot uiting in de kleding. Dat gezag, autoriteit is niet om gezag op zich maar vanwege de veiligheid die je moet garanderen in het regelen. Mijn instructeur hamert het erin: jij bepaalt, je bent de baas op de kruising of waar je staat.
En met nog eens een gele box (limburgs) aan lijk je meer op de vuilophaaldienst of wegwerker enz. Niks  mis met de mensen die dat werk doen want ze zijn ook nodig en prima werk leveren. Het is zwaar werk en waardering voor allen die dit doen, de rotzooi van ons allen opruimen. O0
Maar hun kleding heeft herkenbaarheid nodig en is ook beschermkleding, doch het is geen gezagsfunctie.
Daar zit het verschil.
Heb het zelf eens gezien in prive bij een VKR, met gele broek, die mij stopteken gaf. Dat komt heel anders over dan de collegas die in zwarte box staan.
Trouwens "De richtlijnen van CROW hebben geen wettelijke status. De rechter gebruikt de richtlijnen wel als toetsingskader. Als u afwijkt van de richtlijnen, moet u dat goed kunnen motiveren."
http://www.crow.nl/Helpdesk?sid=1907

Ik heb een gele box, ja voor de regen en winter weer.
En ook een zwart regenbox met reflectie, past dan beter onze set: lichtblauw bloes, zwrt clipdas, zwarte worker en schoenen, daarover de VKR jas of hesje. En het contrast in kleding doet opvallen. Dat is minder bij compleet geel in dit mooie weer bij volle zon.

BTW de politie in Belgie heeft oranje aan en idd soms verwarrend met de wegwerkers. Hoorde dat van een vriend die flik is. Hij hoopt ook dat ze daar snel op fluorgeel overgaan. Maja, zal wel lastig zijn, wordt zeker ook communotair bepaald..als de Walen geen geel willen.  ::) ;D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #136 Gepost op: 28 maart 2012, 15:05:58
bericht gekregen dat 't hele korps zich ook in't geel gaat hijssen (blouson). Wordt vanaf mei op de man uitgereikt. Heb 'm inmiddels gepast en besteld. Draag etiquette volgt later.

goed nieuws :)
Kijk, dat is een beetje vooruitgang. O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #137 Gepost op: 28 maart 2012, 15:07:12
@Piet: gezag heeft niets te maken met de kleur broek. Gezag wordt ontleend aan houding en gedrag op de weg. Geen handen in de zakken, duidelijke aanwijzingen, vriendelijk doch beslist taalgebruik, enzovoort. Er zijn genoeg verkeersregelaars die met een pimpelpaarse broek net zo veel gezag kunnen uitstralen als met een zwarte of gele broek. Die broek is er voor de veiligheid, dat de verkeersregelaar ook daadwerkelijk opvalt als hij of zij midden op straat buiten alle afzettingen staat. Het feit dat sommige verkeersregelaars meer aandacht besteden aan hoe zij "gezaghebbend" kunnen overkomen dan aan hun eigen veiligheid baart mij grote zorgen. Wat dat betreft ben ik een groot voorstander van het verplicht stellen van goedgekeurde veiligheidsbroeken, juist voor verkeersregelaars, omdat zij in tegenstelling tot de meeste wegwerkers buiten de afzetting staan. Waar ik wel op tegen ben is dat CROW daar een specifieke kleur aan wil verbinden. Dat slaat werkelijk nergens op.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #138 Gepost op: 28 maart 2012, 20:07:21


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #139 Gepost op: 30 maart 2012, 13:54:22
Jup...

Nu werkt een klasgenoot van mij in korps Utrecht die voorheen bij het KLPD werkte. Hij zei dat de nieuwe gele jassen die jullie hebben gepast van een andere leverancier zijn en vele malen feller geel dan de huidige gele blouson. Ik dacht dat het niet feller kon, maar het schijnt toch te kunnen!