Gele jas voor iedere diender ?

Auteur Topic: Gele jas voor iedere diender ?  (gelezen 74100 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #70 Gepost op: 25 augustus 2010, 13:33:15
De machinist kan dus bij het zien van een oranje hesje denken dat de veiligheid gewaarborgd is, terwijl het een hulpverlener is die helemaal niet op treinen let :)

En er dus nog andere hulpverleners op het spoor kunnen lopen  8)

 O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #71 Gepost op: 25 augustus 2010, 16:05:33
Er is ook nog zo'n term voor dat treinen onder restricties mogen doorrijden bij incidenten, maar dat verhaal ken ik niet precies.

Waarschijnlijk bedoel je de term "LASTGEVING".
Als treinen met een lastgeving rijden dan rijden ze als ik het goed zeg met een maximale snelheid van 40 km/u over het gedeelte waar het omgaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #72 Gepost op: 25 augustus 2010, 16:45:39
Waarschijnlijk bedoel je de term "LASTGEVING".
Als treinen met een lastgeving rijden dan rijden ze als ik het goed zeg met een maximale snelheid van 40 km/u over het gedeelte waar het omgaat.
Dat was het ja  O0


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #73 Gepost op: 25 augustus 2010, 18:48:02
Rijden met "last" was het inderdaad vroeger. Tegenwoordig rijden ze met "aanwijzing".


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #74 Gepost op: 25 augustus 2010, 19:03:03
Bij ons spreken ze over de porto toch nog steeds over een last  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #75 Gepost op: 25 augustus 2010, 19:52:47
Rijden met "last" was het inderdaad vroeger. Tegenwoordig rijden ze met "aanwijzing".
En het dan vreemd vinden dat men het niet meer kan volgen met sommige terminologiewijzigingen.

Iets wat al jaren zo niet decennia goed werkt en iedereen begrijpt moet weer een naamswijziging hebben terwijl de uitwerking het zelfde blijft.
Leuker kunnen het we niet maken ingewikkelder wel.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #76 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:35:53
Hoe men het dan ook noemt je weet gewoon dat je moet oppassen.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #77 Gepost op: 26 augustus 2010, 14:00:03
Uit ervaring weet ik inmiddels dat ze bij ons ook over lastgeving spreken. (En dat we voor die tijd het spoor niet opmogen.)
Digitaal onderzoek


HGL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 660
Reactie #78 Gepost op: 26 augustus 2010, 16:11:04
Enige duidelijkheid in het verhaal Lastgeving/Aanwijzing: http://www.railpedia.nl/display/test/Begrippenlijst+ProRail

Aanwijzing
Een aanwijzing is een dwingende opdracht van de treindienstleider aan de bestuurder (machinist) om de infradelen met de aangegeven restricties te berijden. Een lastgeving gaat altijd boven alle andere opdrachten.
Synoniem:
Lastgeving (wordt in de wet niet meer gebruikt).
Toelichting: Aanwijzingen zijn nader gespecificeerd in de "Bevoegdheidsregeling Aanwijzingen"; deze is in de vorm van tekst en te gebruiken templates.
Aanwijzingen vormen een belangrijk onderdeel voor vervoersregelingen.


Volgens mij geeft Prorail de Aanwijzing af. Een regionale Meldkamer verzoekt tot de Aanwjzing bij de meldkamer van het KLPD, die contact opneemt met de treindienstleider van het betreffende spoorgedeelte. Of de regionale meldkamer contact direct met Prorail (maar volgens mij gaat dat contact via het KLPD). Zo heb ik het begrepn van een centralist van de brandweer! En de term Lastgeving is dus reeds enkele jaren vervallen maar zal op straat nog wel een tijd blijven bestaan. Alleen de contacten richting Prorail zulen altijd spreken van een aanwijzing.

Terug naar de gele jas!


Sonic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • Kmar/Politie geïnteresseerde
Reactie #79 Gepost op: 28 augustus 2010, 00:49:11
Als je je gele jas naar de stomerij hebt gebracht, is ie meteen niet (fel)geel meer... Je kan dus kiezen; een grijsgele jas, of een vaalgele jas...

Hoe kun je de  jas dan beter reinigen?

Gr