Als er op het Noordzeekanaal een aanvaring gebeurd tussen een vleugelboot (die kans zit er in) en een pleziervaartuig en jij belt binnen 15 minuten de voorlichting van Amsterdam, Kennemerland of Zaanstreek gaan ze jouw echt niet vertellen wat er aan de hand is. Simpelweg omdat zij eerst uit willen zoeken wat er aan de hand is en hoe de vork in de steel zit.
(Buiten kantooruren zit je zelfs vast aan de eventuele opkomsttijd van een persvoorlichter of aan de tijd die de multi-disiplinaire voorlichter nodig heeft om alle info bij elkaar te verzamelen.)
Sterker nog, afhankelijk van de locatie ben ik zelf al 15 minuten onderweg. Zodra ik zicht heb kan ik bellen met de eerste informatie. Houd het voor de zekerheid maar op 30 minuten na de alarmering.
Echter, de media hebben meerdere bronnen. Bijvoorbeeld passanten/tipgevers die bellen maar ook het uitluisteren van het marifoonverkeer. En bij een draagvleugelboot met motorpech de passagiers die bellen:
(
www.incidentnet.nl)
Als je dan vervolgens (binnen 10 a 15) een persbericht opsteld waarin je neerzet dat er een aanvaring is gebeurd, de hulpdiensten onderweg zijn en dat er mogelijk nog personen in het water liggen baseer je een persbericht op de alarmeringsgegevens
Nee, dat hoeft dus niet. ze konden het fietsend af:
Ken je L1 dan wel? De redactie van L1 die in Venlo zit is op steenworp van de plek van het ongeval, dus kort na de melding is er iemand naar de plek van ongeval gegaan.
Zoals het persbericht van L1 online staat, staat er niets meer en/of minder in dan af te lezen is vanaf de P2000 monitor. RTVNH en andere regionale zenders hebben daar ook een handje van, zo snel mogelijk met ''nieuws'' (ik noem het informatie) komen, in de strijd om de eerste te zijn.
Uitgerekend RTV-NH acht de informatie van de voorlichters hoger als die van de mensen ter plaatse. Als ik A zeg en de voorlichter zegt B, dan is het voor hun B. Dat het niet altijd foutloos gaat weet ik ook wel, maar daar hebben alle partijen last van.
Het bericht van L1 wat jij aanhaalt is een update op een eerste bericht. Kennelijk had men toen al meer informatie dan alleen P2000.
Het eerste bericht was dit:
Groot alarm op Maas bij Venlo
De brandweer in Noord-Limburg heeft groot alarm geslagen. Volgens nog onbevestigde berichten zouden op de Maas bij Venlo twee schepen tegen elkaar gevaren zijn, waarvan er één zinkt. Ook is er mogelijk een slachtoffer gevallen. Onder de opgeroepen brandweerlieden zijn ook duikers.
Dat is veel meer P2000 gerelateerd. Maar ook daar houden ze een slag om de arm ("
Onder de opgeroepen brandweerlieden zijn ook duikers").
Dat ze spreken over een
mogelijk slachtoffer is terecht want wat staat er in de definitie van VIS 3.2?:
VIS 3.2:
* aanvaring schip waardoor mogelijk slachtoffers
* zinkend schip (mogelijk met slachtoffers)
* drenkeling
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaarwegincidentscenario#VIS_3