Ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit topic. (indien nodig kan het verplaatst worden)
Graag zou ik willen weten of er afspraken of ongeschreven regels zijn voor het voeren van Optische en Geluids Signalen tijdens wegwerkzaamheden.
Dit geldt voor alle diensten.
Tijdens wegwerkzaamheden op snelwegen is er een snelheidsbeperking, zijn er baanverschuivingen, staan er rood/witte paaltjes, komen er versmalde rijbanen voor en kunnen er tijdelijke rijbaanafscheidingen staan (ijzeren afscheiding).
Ook kunnen er afwijkende rijbaanbreedtes zijn, een bredere rechterstrook en een smallere linkerstrook.
Vaak ligt er een nieuw wegdek of is juist een wegdek gestript. De asfaltlaag is hierbij gedeeltelijk verwijderd waardoor en langssporen ontstaan zijn. (rillen)
Een pas gelegd wegdek kan in het begin nog een langere remweg geven. (gladder)
Er kan in-of uitvoegend werkverkeer zijn, parkeerhavens voor gestrandde automobilisten. (links of rechts)
Kortom een wirwar van borden en belemmeringen waar je je ogen goed de kost moet geven. Om je auto goed tussen de lijntjes te houden heb je alle aandacht nodig.
En daar kom je dan aan met je gele, witte of grote rode wagen en een tatu op je dak.
Je snelheid ligt waarschijnlijk al hoger dan het overige verkeer. (hoeveel?)
Het overige verkeer houdt zich netjes aan de snelheid want o wee als daar die leuke fotograaf staat die je auto graag op de foto zet als je te snel rijdt.
Je manouvreert je wagen netjes door het rustige verkeer. Maar wat zijn de gevaren? Een klapper zit in een klein hoekje en wat zijn de gevolgen voor de wegwerkers.
Als auto's gaan schuiven kunnen ze behoorlijke rare capriolen maken.
LET OP! Ik wil hier absoluut geen topic van maken over de stuurmanskunsten van hulpverleners. Ze zijn opgeleid en deskundig om zich goed door het verkeer te begeven.
Elke aanval richting deze hulpverleners zou ik afkeuren.