OGS en wegwerkzaamheden

Auteur Topic: OGS en wegwerkzaamheden  (gelezen 4432 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 18 augustus 2010, 22:34:01
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit topic. (indien nodig kan het verplaatst worden)

Graag zou ik willen weten of er afspraken of ongeschreven regels zijn voor het voeren van Optische en Geluids Signalen tijdens wegwerkzaamheden.
Dit geldt voor alle diensten.

Tijdens wegwerkzaamheden op snelwegen is er een snelheidsbeperking, zijn er baanverschuivingen, staan er rood/witte paaltjes, komen er versmalde rijbanen voor en kunnen er tijdelijke rijbaanafscheidingen staan (ijzeren afscheiding).
Ook kunnen er afwijkende rijbaanbreedtes zijn, een bredere rechterstrook en een smallere linkerstrook.
Vaak ligt er een nieuw wegdek of is juist een wegdek gestript. De asfaltlaag is hierbij gedeeltelijk verwijderd waardoor en langssporen ontstaan zijn. (rillen)
Een pas gelegd wegdek kan in het begin nog een langere remweg geven. (gladder)
Er kan in-of uitvoegend werkverkeer zijn, parkeerhavens voor gestrandde automobilisten. (links of rechts)

Kortom een wirwar van borden en belemmeringen waar je je ogen goed de kost moet geven. Om je auto goed tussen de lijntjes te houden heb je alle aandacht nodig.
En daar kom je dan aan met je gele, witte of grote rode wagen en een tatu op je dak.  :)
Je snelheid ligt waarschijnlijk al hoger dan het overige verkeer. (hoeveel?)
Het overige verkeer houdt zich netjes aan de snelheid want o wee als daar die leuke fotograaf staat die je auto graag op de foto zet als je te snel rijdt.
Je manouvreert je wagen netjes door het rustige verkeer. Maar wat zijn de gevaren? Een klapper zit in een klein hoekje en wat zijn de gevolgen voor de wegwerkers.
Als auto's gaan schuiven kunnen ze behoorlijke rare capriolen maken.

LET OP! Ik wil hier absoluut geen topic van maken over de stuurmanskunsten van hulpverleners. Ze zijn opgeleid en deskundig om zich goed door het verkeer te begeven.
Elke aanval richting deze hulpverleners zou ik afkeuren.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2010, 22:52:02
Gewoon de brancherichtlijnen zijn van toepassing: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42604.0.html

En met ieder extra stukje gevaarssetting; daarbij ook weer een extra stukje alertheid van de OGS chauffeur.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2010, 23:25:17
Gewoon de brancherichtlijnen zijn van toepassing: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42604.0.html

En met ieder extra stukje gevaarssetting; daarbij ook weer een extra stukje alertheid van de OGS chauffeur.

Eigenlijk best wel vreemd dat er niet ergens een artikel is die de wetgever hiervoor opgemaakt heeft. Het is een totaal veranderde situatie met behoorlijk wat aanpassingen aan de normale weg.
Ik heb het andere topic wat je noemde ook even doorgelezen. Belangrijk detail hieruit is dat het je eigen verantwoordelijkheid blijft. (deels gedekt door de wet)

Natuurlijk zijn de meeste spoedritten terecht. Maar ik kan ook een voorbeeld geven van een spoedrit waar ik mijn bedenkingen over heb.
Denk hierbij even aan onopvallende voertuigen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2010, 00:42:22
Natuurlijk zijn de meeste spoedritten terecht. Maar ik kan ook een voorbeeld geven van een spoedrit waar ik mijn bedenkingen over heb.
Denk hierbij even aan onopvallende voertuigen.


Waarvoor zou een onopvallend (politie) voertuig niet terecht met OGS rijden?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2010, 07:45:46
Waarvoor zou een onopvallend (politie) voertuig niet terecht met OGS rijden?

Mensen hebben vaak het idee dat de onopvallende voertuigen (die dus ook ''onopvallend'' harder rijden dan het overige verkeer) even blauw voeren omdat zij niet in de file willen staan. Dat het niets te maken heeft met ''geen zin hebben'' .... dat is wat anders  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2010, 09:23:16
Mensen hebben vaak het idee dat de onopvallende voertuigen (die dus ook ''onopvallend'' harder rijden dan het overige verkeer) even blauw voeren omdat zij niet in de file willen staan. Dat het niets te maken heeft met ''geen zin hebben'' .... dat is wat anders  :)

Ze zijn niet heiliger dan de Paus het gebeurt ook echt wel dat ze dat doen maar daar maken niet alleen de onopvallende auto's gebruik van, vaak zijn het juist de opvallende auto's.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:20:59
Graag zou ik willen weten of er afspraken of ongeschreven regels zijn voor het voeren van Optische en Geluids Signalen tijdens wegwerkzaamheden.
Dit geldt voor alle diensten.

Dezelfde die ook gelden voor bijvoorbeeld de oude binnenstad of het rijden in smalle straatjes....

Gewoon je verstand gebruiken; en als je als een dolle rijdt, krijg je een artikel 5 om je oren. Je kan alles wel in regels willen vangen, maar dat is gewoon niet te doen.

Peen
Redacteur van


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2010, 20:14:45
Ze zijn niet heiliger dan de Paus het gebeurt ook echt wel dat ze dat doen maar daar maken niet alleen de onopvallende auto's gebruik van, vaak zijn het juist de opvallende auto's.
En dat mag en dat is ook te verklaren. Jij stoort je er aan als wij gebruik maken van de ons toegekende vrijstellingen zonder gebruik te maken van toeters en bellen maar jij beklaagt je ook als wij pas na een kwartier bij jou melding zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2010, 20:42:27
Heel simpel wij(de politie) hebben vrijstelling van het RVV. Ik zal mij ter aller tijden moeten en kunnen verantwoorden waarom ik gebruik heb gemaakt van de vrijstelling. Inmiddels staat bij ons de halve stad vol met roodlichtcamera's en snelheidscamera's. Bij elk proces-verbaal wat wij krijgen moet ik mij verantwoorden bij de chef cq officier van justitie waarom ik gebruik maak van  mijn vrijstellingen. En deze zullen beoordelen of het terecht is geweest. Regels binnen de politie zijn inmiddels aardig streng hier omtrend geworden. Reden we vroeger(praat ik echt over meer dan 10 jaar geleden) nog wel eens effe snel over de vluchtstrook langs de file, nu doen we dat alleen als daar noodzaak voor is.

gr
Mike


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:02:16
Reden we vroeger(praat ik echt over meer dan 10 jaar geleden) nog wel eens effe snel over de vluchtstrook langs de file, nu doen we dat alleen als daar noodzaak voor is.

gr
Mike





Waarbij die noodzaak er vaak ook uit bestaat om gewoon rijdend toezicht te houden,over de vluchtstrook langs de file. Het ziet er dan uit alsof er gewoon langs de file gereden wordt. Je komt namelijk aan rijden aan het einde van de file, zet al dan niet het blauw aan en rijdt de vluchtstrook op.

grtzz,