HV nieuws rondom Sail - Amsterdam 19 t/m 23-08-2010

Auteur Topic: HV nieuws rondom Sail - Amsterdam 19 t/m 23-08-2010  (gelezen 13203 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2010, 17:06:44
Dan kan het c2000 netwerk echt niet aan...
Als het netwerk nu al de watereenheden niet aankan... wat moeten we er dan van verwachten bij een grote waterrampeninzet ;) Binnenkort worden ook alle eenheden van de rampenvloot met c2000 uitgerust (dat zijn rond de 180 eenheden).

Moet kunnen. Daar is het voor. Maar zo te horen had de KNRM dus wel een functie in de hulpverlening. Ik ben het met Joost eens dat er centrale coordinatie zou moeten zijn van alle hv eenheden te water, maar weten we zeker dat dat niet zo was?
RN is bezig op C2000 (waarschijnlijk de eigen bijstandskanalen), KNRM werkt op de marifoon via de waterpolitie en de brandweer verwacht ik op hun eigen C2000 kanalen. Buiten dat is de KNRM 'partner' van de organisatie, dus tot hoever zij met de veiligheidsplannen, draaiboeken en de veiligheidsregio te maken hebben zou ik ook niet weten.

En met de vorm van aanwezigheid van de Reddingsbrigade in Amsterdam zelf ben ik ook niet bekend, alleen dat het deel van Kennemerland wel is 'gedekt' op verzoek van de VR. En voor de volledigheid: die werken weer op andere kanalen en ik had begrepen dat er een reddingsbrigade centralist op de GMK zit, zodat daar alle coordinatie centraal blijft. Er loopt in Kennemerland ook een OVD-Reddingsbrigade rond voor het overleg met andere diensten.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2010, 17:50:48
Als het netwerk nu al de watereenheden niet aankan... wat moeten we er dan van verwachten bij een grote waterrampeninzet ;) Binnenkort worden ook alle eenheden van de rampenvloot met c2000 uitgerust (dat zijn rond de 180 eenheden).

Lees het onderzoek met de Turkse boeing maar is na. Daar werden de problemen met c2000 pijnlijk duidelijk. Ook is er een uitzending van Zembla(terug te zien via uitzending gemist) die de problemen rond om c2000 aankaart. Tot op de dag van vandaag zijn die in ieder geval nog niet opgelost.

gr
Mike


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2010, 17:55:16
De problemen met C2000 lagen bij Schiphol volgens het rapport niet aan de techniek maar aan de gebruikers ....... 8)

Citaat
C2000
Ook zijn er te veel plannen voor de hulpverlening na vliegtuigongelukken. Zo verschillen de regels wanneer een toestel binnen of buiten de hekken van de luchthaven neerkomt. Dat leidt tot onduidelijkheid over de te volgen procedure.

Verder blijkt dat de storingen in het communicatiesysteem C2000 niet kwamen door de techniek, maar door verkeerd gebruik. Er waren te veel hulpverleners die het systeem gebruikten en te veel gespreksgroepen. De fouten hadden nooit gemaakt mogen worden, zegt de raad. Verantwoordelijk voor de hulpverlening is de Veiligheidsregio Kennemerland.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:17:26
De OOV te water was in handen van de reddingsbrigades van de regio Kennemerland, alles onder verantwoordelijkheid van de KLPD te water.
De KNRM verzorgt de hulpverlening in Amsterdam. Daardoor konden zij tijdens de Sail-In gewoon met de rest meevaren (dus ook TV-ploegen vervoeren).
De reddingsbrigades werden idd door een centralist op het MICK aangestuurd, er was een OvD-reddingsbrigade en er stond een VC2.
Daarover staat ook hier wat info en reacties: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,38118.0.html

Ik heb zelf met de (oude) COH 590 bij de veerpont Buitenhuizen gestaan. We hebben wat testen gedaan met internetverbindingen en een experimenteel geografisch plot-systeem.
Verder had ik ook IC CoPI dienst maar hoefde gelukkig voor het evenement niet in actie te komen, behalve wat hand en spanwerk bij de overgave van een (geslaagde) reanimatie-patiënt vanaf een KLPD-vaartuig naar de ambulance die op de wal stond.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:48:51
De problemen met C2000 lagen bij Schiphol volgens het rapport niet aan de techniek maar aan de gebruikers ....... 8)

En laten wij nou al die onderzochte problemen in de opleiding, training en oefeningen meenemen 998765 Maar C2000 wordt bij de waterdiensten (met name de RB) regulier gewoon gebruikt. En door juist alles op 1 kanaal te gooien zal dat het gebruik van meerdere kanalen door elkaar, over hetzelfde, deels voorkomen.

@Simon: Weet jij toevallig of er ook in Kennemerland wordt getest met de structuur voor landelijke inzetten van de Reddingsbrigade (RN fleetmap) of worden de regionale groepen gebruikt?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:59:51
@Simon: Weet jij toevallig of er ook in Kennemerland wordt getest met de structuur voor landelijke inzetten van de Reddingsbrigade (RN fleetmap) of worden de regionale groepen gebruikt?

RN fleetmap, wat is dat?  ::) (nee dus)
Maar hier weet RR meer van (die heeft het allemaal voorbereid en uitgevoerd).


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2010, 19:35:12
En laten wij nou al die onderzochte problemen in de opleiding, training en oefeningen meenemen 998765 Maar C2000 wordt bij de waterdiensten (met name de RB) regulier gewoon gebruikt. En door juist alles op 1 kanaal te gooien zal dat het gebruik van meerdere kanalen door elkaar, over hetzelfde, deels voorkomen.

@Simon: Weet jij toevallig of er ook in Kennemerland wordt getest met de structuur voor landelijke inzetten van de Reddingsbrigade (RN fleetmap) of worden de regionale groepen gebruikt?

Het maakt niet uit welke dienst C2000 gebruikt ze maken allemaal gebruik van de zelfde capaciteit. Zoals uit onderzoek toen der tijd van Zembla bleek is die capaciteit en dekking op sommige plaatsen in Nederland heel erg laag. Er zou dan ook een extra investering moeten komen van BiZa. En dan wel in het blij plaatsen van masten in de gebieden waar de dekking dramatisch slecht is. Dan wel in de gebieden waar extra capaciteit nodig is boven op de bestaande masten.

Rond om het Ij staat op een niet nader te noemen locatie een mast. Normaal gesproken maken alle HV diensten in Amsterdam gebruik van deze mast. Je kunt je voorstellen bij Sail wat voor extra gebruik er gemaakt word van deze mast. Reden ook dat bv Rijkswaterstaat en enkele andere diensten voorlopig geen gebruik gaan maken  van c2000. Er staat al bijna file op de digitale c2000 snelweg.

gr
Mike


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:16:22
Nu op NOVA (over enkele minuten) een verslag van de politie op het water tijdens de sail. Hoe krijg je voor elkaar dat alle boten dezelfde kant uit varen.
Ned. 2


EDIT: derde onderwerp
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2010, 22:53:27
Dus echt handig geregeld is het niet, ik zou dan eerder verwachten dat het hele zooitje op een RMG gaat zitten met een mannetje op de meldkamer/MCU/COPI voor de waterbeveiliging (KNRM, brandweerboten, reddingsbrigade). Of in het kader van het testen van c2000 iedereen met RN porto's via de VC-RB 0098

Joost

Bij de reanimatie was de reddingsbrigade als eerst aanwezig. alles werd gecommuniceerd via c2000 aan iemand van de reddingsbrigade die op de p42 (politieboot) aanwezig was. op deze gespreksgroep luisterde de cpa ook mee.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:18:12
Opvarende partyschip tijdens Sail onwel
Gepubliceerd op 19 augustus 2010, 13:22
Laatst bijgewerkt op 19 augustus 2010, 13:24
 noordzeekanaal -  
Een opvarende van partyschip Ocean Diva (ingehuurd door HDC Media) is tijdens de Sail In onwel geworden. Via de marifoon sloeg de kapitein alarm, het duurde echter enige tijd voordat hij de positie van zijn schip kon doorgeven.

Het schip bleek tussen Zijkanaal C en pont Buitenhuis te liggen, midden op het Noordzeekanaal. De bemanning van waterpolitieboot P31 en leden van de Reddingbrigade waren het eerst ter plaatse. Op dat moment was de bemanning van de partyboot al met reanimatie begonnen.

Het slachtoffer is op een brancard overgeplaatst op de politieboot, de reddingbrigade bracht toegesnelde leden van een ambulancedienst aan boord van de P31. Vervolgens is de politieboot zo snel als mogelijk over het drukke kanaal naar de zuidhaven van pont Buitenhuis gevaren. Daar wachtte een ambulance hen op.

Het is vooralsnog niet bekend hoe het slachtoffer het maakt.

bron noordhollandsdagblad.nl