He, wat jammer dit nou
Ik hoopte vooral de historie wat te kunnen achterhalen door deze post, maar het wordt nu al heel snel een vervelende discussie....
Toch even reageren @ Micha : allereerst, je kunt het verbruik wat beïnvloeden door het type coil dat je in de brandstof inspuiting zet. Je hebt de coil 3 (heel arm) t/m 9 (heel rijk). De 1 op 10 die ik noem heb ik trouwens duidelijk omschreven als financieel, dus theoretisch op basis van vergelijking met benzine. Diesel is tenslotte ongeveer 2/3 van de prijs van benzine, dus 1 op 8 op diesel komt financieel overeen met 1 op 10 à 1 op 12 op benzine. En door het camperkenteken betaal je ongeveer net zoveel wegenbelasting als voor een beetje statiowagon.
Ook zie ik jouw bewering niet dat alles zo vreselijk duur zou moeten zijn. het ligt er maar net aan hoe je het doet. Ik rijdt al jaren Vans en als je inderdaad alles hier in Nederland aanschaft dan betaal je inderdaad de hoofdprijs. Gelukkig hebben we tegenwoordig zoiets als internet en E-bay
en de meeste van mijn onderdelen bestel ik rechtstreeks in de States. Effe voorbeeldje. De GMT 600 heeft een bekend probleem met de pmd op de brandstofpomp (ben ik net achter). Hier in Nederland wil men gelijk de hele pomp vervangen, opgegeven kosten € 2.100,- Effe gebeld met Cheef USA, hoeft alleen een remote PMD/FSD opgezet te worden, 'bestel maar bij de dieselcompany ofzo'. Die dus gebeld, remote PMD is nu onderweg voor de somma van € 250,- inclusief verzendkosten met de garantie dat het probleem dan blijvend is opgelost.......Tja, zoals ik al zeg, beetje opletten en het hoeft niet duur te zijn.
Je geeft zelf aan dat je een Ambu-liefhebber bent, maar je baalt duidelijk vreselijk van omgebouwde ambu's. Wat heb jij dan in gedachten ? Alle ambu's die de dienst uitgaan op een afgesloten terrein zetten, origineel laten en af en toe even rondlopen ? Of particulier kopen en origineel laten ? Dan mag je er niet meer mee rijden (je bent geen hulpverleningsvoertuig als particulier) of kun je er niet meer mee rijden ( tenzij je erg veel geld hebt en € 3.700,- aan wegenbelasting kunt betalen per jaar).
Dan nog het probleem dat mensen je kunnen aanzien voor ambulance....., tja, mischien moeten mensen ook een klein beetje leren kijken. Anders kun je iedere bus/bestelwagen niet meer in de kleuren geel (algemeen) of rood/wit (o.a. A'dam) spuiten. Als alle lichten eraf zijn en de rood-witte Biza striping, dan mag je toch ook wel een klein beetje intelligentie van weggebruikers verwachten lijkt me. En die enkeling die dan nog aan de kant gaat voor een gele bus zonder OGS, nou ja, die zal ik dan vriendelijk bedanken.....