Laat ik het dan anders vragen even los van de zaak Nijmegen: Mag je een verdachte beschieten als hij/zij een politiehond geweld aandoet?
Jammer dat personen van de blauwe kant direct persoonlijk de aanval openen. Ik hou het algemeen.
Ik gaf zelfs nog aan, als hondenliefhebber, dat ik het wel kan begrijpen dat als je ziet dat je hond door een verdacht geweld wordt aangedaan dat je even anders reageert dan wat het boekje voorschrijft.
Ik wil nog wel even reageren Tosa, ook politie werk is mensen werk en dus komen er emoties bij kijken. Die kun je gewoon niets uitsluiten. Daarbij als er dan iemand dingen gaat beweren die gewoon niet waar zijn. Dan heb je inderdaad kans dat de blauwe kant zoals je dat noemt fel reageert.
Verders om te reageren op je vraag. De hondengeleider zal niet zomaar zijn hond inzetten, daar heeft hij ook enkele criteria voor. Mede omdat, zoals eerder genoemd het inzetten van de politiehond onder het gebruik van het vuurwapen zit. Als dan de politiehond wordt neergestoken of zakelijk uitgeschakeld. Dan blijft er nog maar een middel over. I
Dus nee, je mag niet zomaar op de verdachte schieten omdat ie een politiehond iets aandoet. Je kunt op de verdachte schieten omdat voordat de hond wordt ingezet je al in een geweldsspiraal zit. Als de hond geen effect heeft, blijft er dus maar een andere manier over. Dat is dus het dienstwapen. Heeft dus niets te maken met de emoties die er vast bij komen te kijken, maar de volgorde waarin de geweldsspiraal oploopt. De hond wordt heel koud en kil gezien als een wapenmogelijkheid in de geweldsspiraal...