GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010  (gelezen 35743 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #80 Gepost op: 22 augustus 2010, 01:45:22
Andere vraag, waarom GRIP 1?

Er zijn met regelmaat schietpartijen, al dan niet door een politieagent, met dodelijke afloop?


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #81 Gepost op: 22 augustus 2010, 01:48:53
Andere vraag, waarom GRIP 1?

Er zijn met regelmaat schietpartijen, al dan niet door een politieagent, met dodelijke afloop?
Wellicht veel onrust, psychosociale hulp voor agenten (bijna verliezen van een 'collega') en de hond moet snel weggebracht worden. Dan nog overleg over hoe de boel afgesloten gaat worden en in hoeverre het impact heeft op de buurt. Zoals we kunnen lezen waren er een (of meerdere) straten afgesloten en zodra er een vergroting van het brongebied of effectgebied is, gaat men over op GRIP.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #82 Gepost op: 22 augustus 2010, 02:36:41
Bedankt voor je persoonlijke toelichting.......zijn er ook mensen die inhoudelijk weten wat de reden is geweest?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #83 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:24:14

Laat ik het dan anders vragen even los van de zaak Nijmegen:  Mag je een verdachte beschieten als hij/zij een politiehond geweld aandoet?

Jammer dat personen van de blauwe kant direct persoonlijk de aanval openen. 998765 Ik hou het algemeen.

Ik gaf zelfs nog aan, als hondenliefhebber, dat ik het wel kan begrijpen dat als je ziet dat je hond door een verdacht geweld wordt aangedaan dat je even anders reageert dan wat het boekje voorschrijft.

Ik wil nog wel even reageren Tosa, ook politie werk is mensen werk en dus komen er emoties bij kijken. Die kun je gewoon niets uitsluiten. Daarbij als er dan iemand dingen gaat beweren die gewoon niet waar zijn. Dan heb je inderdaad kans dat de blauwe kant zoals je dat noemt fel reageert.

Verders om te reageren op je vraag. De hondengeleider zal niet zomaar zijn hond inzetten, daar heeft hij ook enkele criteria voor. Mede omdat, zoals eerder genoemd het inzetten van de politiehond onder het gebruik van het vuurwapen zit. Als dan de politiehond wordt neergestoken of zakelijk uitgeschakeld. Dan blijft er nog maar een middel over. I

Dus nee, je mag niet zomaar op de verdachte schieten omdat ie een politiehond iets aandoet. Je kunt op de verdachte schieten omdat voordat de hond wordt ingezet je al in een geweldsspiraal zit. Als de hond geen effect heeft, blijft er dus maar een andere manier over. Dat is dus het dienstwapen. Heeft dus niets te maken met de emoties die er vast bij komen te kijken, maar de volgorde waarin de geweldsspiraal oploopt. De hond wordt heel koud en kil gezien als een wapenmogelijkheid in de geweldsspiraal...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #84 Gepost op: 22 augustus 2010, 10:54:38
Opvallend ook dat de VC2 helemaal uit Geldermalsen moet komen! Dat is meer dan 50km rijden. Zijn er geen VC2's dichterbij gestationeerd, of was/waren die soms buitendienst?


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #85 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:07:04
Bedankt voor je persoonlijke toelichting.......zijn er ook mensen die inhoudelijk weten wat de reden is geweest?

Waarschijnlijk werd GRIP 1 gegeven, omdat een belangrijke doorstromende weg werd gestremd ivm onderzoek. Hierdoor ontstond verkeerschaos.


royko100

  • Royko100
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #86 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:25:55
Opvallend ook dat de VC2 helemaal uit Geldermalsen moet komen! Dat is meer dan 50km rijden. Zijn er geen VC2's dichterbij gestationeerd, of was/waren die soms buitendienst?

Dat komt om dat de VC een regio voertuig is van Gelderland-Zuid. En in Gelderland-Zuid hebben we ook maar 1 VC. En in Geldermalsen staat die een beetje in het midden van Gelderland-Zuid.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #87 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:35:37
Dat komt om dat de VC een regio voertuig is van Gelderland-Zuid. En in Gelderland-Zuid hebben we ook maar 1 VC. En in Geldermalsen staat die een beetje in het midden van Gelderland-Zuid.
Ehm, kijk eens op het kaartje van de website van de veiligheidsregio Gelderland Zuid?



Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #88 Gepost op: 22 augustus 2010, 11:50:48
In de regio Gelderland Zuid stonden oorpronkelijk 2 VC's. Volgens mij stond de tweede in Wijchen. 2 VC's was een beetje teveel van het goede: ze werden beiden relatief weinig ingezet. Vandaar dat besloten is alleen een VC in Geldermalsen (stond oorspronkelijk in Culemborg) te handhaven. En ja, dat is niet centraal in de regio.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 22 augustus 2010, 13:02:23
Andere vraag, waarom GRIP 1?

Er zijn met regelmaat schietpartijen, al dan niet door een politieagent, met dodelijke afloop?

Daar was ik ook wel benieuwd naar. Ik zie niet echt een multi-aspect in deze casus. Ja, behandeling door de ambulancedienst, maar dat is niet veel anders dan ieder ander traumatisch letsel.

Verder zijn het eigenlijk alleen politieprocessen die aan bod komen. Strafrechtelijk onderzoek, afzetten & afschermen en dan wellicht nog een stukje verkeerscirculatie.
In mijn optiek geen reden voor GRIP, dus ik ben ook heel benieuwd wat de overwegingen zijn geweest.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s