GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Man doodgeschoten door politie Neerbosscheweg - Nijmegen 20-08-2010  (gelezen 35734 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #90 Gepost op: 22 augustus 2010, 18:38:42
shave,

jarnof ga indd een goede oplossing. neerbosscheweg  een drukke weg die overloopt op de a73 en dan de a50. spits uur, veel bekijks, veel getuigen en een "verkeerinfarctje" dat ze redelijkerwijs grip  1 hebben gemaakt.

groeten arie

p.s. ik was ten tijde van de schietpartij op nog geen km van de plek.(energieweg).
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #91 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:24:58
Opvallend ook dat de VC2 helemaal uit Geldermalsen moet komen! Dat is meer dan 50km rijden. Zijn er geen VC2's dichterbij gestationeerd, of was/waren die soms buitendienst?

En de toegevoegde waarde van de VC nu we al jarenlang C2000 hebben en we vanuit een RCC of OCC kunnen praten en of opschalen.

Delta00


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #92 Gepost op: 22 augustus 2010, 19:53:13
En nog ter aanvulling: de lijst die jij noemt is niet bindend. Casu: een persoon staat met een mes op straat te zwaaien. De politie komt ter plaatse en wil met de man praten. Hij maakt zich op dat moment enkel schuldig aan verboden wapenbezit waardoor de ambtsinstructie hierin niet voorziet en vormt geen enkele dreiging. De agenten willen de man aanhouden. De man reageert niet op bevelen het mes weg te leggen. Een agent gebruikt twee keer pepperspray waarna de verdachte nog steeds niet voldoet. In die casus is het mogelijk om op grond van artikel 8 Politiewet op te schalen naar het vuurwapen en eventueel aanhoudingsvuur te plegen.

Als aanvulling daarop ;) Indien er in plaats van het vuurwapen gekozen is voor een diensthond (welke vervolgens niet voldeed) en vervolgens voor het vuurwapen zit je in het zelfde rij'tje  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


royko100

  • Royko100
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #93 Gepost op: 22 augustus 2010, 20:56:21
In de regio Gelderland Zuid stonden oorpronkelijk 2 VC's. Volgens mij stond de tweede in Wijchen. 2 VC's was een beetje teveel van het goede: ze werden beiden relatief weinig ingezet. Vandaar dat besloten is alleen een VC in Geldermalsen (stond oorspronkelijk in Culemborg) te handhaven. En ja, dat is niet centraal in de regio.

Ja ik bedoel eigenlijk voor de plotters staat die centraal;-)


royko100

  • Royko100
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #94 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:01:40
Op de site van de poitie zie je geen nieuwsbericht van die incident.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #95 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:05:37
Op de site van de poitie zie je geen nieuwsbericht van die incident.

Als er een onderzoek loopt is er ding het aller belangrijkste en dat is opsporings belang. Dat heeft veel meer prioriteit dan informatie aan de pers geven of het uitbrengen van nieuwsberichten. Je wilt namelijk niet het onderzoek schade. Zolang de zaak nog niet rond is en het onderzoek loop nog zal met terughoudend zijn met de berichtgeving.

gr
Mike


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #96 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:08:42
Bovendien past het in de lijn van het onderstaande persbericht van het OM:

Citaat
Rijksrecherche onderzoekt schietincident Nijmegen
21 augustus 2010 - Arrondissementsparket Arnhem

Onder leiding van het Openbaar Ministerie in Arnhem is de Rijksrecherche een onderzoek begonnen naar het schietincident op de Neerbosscheweg in Nijmegen dat vrijdag 20 augustus 2010 plaatshad. Daarbij is een 40-jarige man uit Nijmegen om het leven gekomen.

De politie heeft vrijdag aan het eind van de middag twee verschillende meldingen ontvangen. Eén melding betrof een overval door een man op de Lidl aan de O.C. Huismanstraat in Nijmegen. De andere melding betrof een bedreiging van een persoon door vermoedelijk dezelfde man in de wijk Leuvensbroek in Nijmegen. Naar aanleiding van de meldingen hebben meerdere eenheden uitgekeken naar de man. Deze man is door de politie gezien in een auto en heeft een stopteken gekregen op de Neerbosscheweg. Volgens de politie gedroeg de man zich zeer agressief in de richting van de agenten. Door dit agressieve gedrag voelden de agenten zich dusdanig bedreigd dat zij op de man hebben geschoten. De man is aan zijn verwondingen overleden.

De Rijksrecherche doet onderzoek naar wat er zich exact heeft afgespeeld en heeft
op de locatie ondersteuning gekregen van de Forensische opsporing van politieregio Noord- en Oost-Gelderland. Verschillende getuigen zullen nog door de Rijksrecherche gehoord worden. Het onderzoek van de Rijksrecherche zal naar verwachting geruime tijd in beslag nemen. Dit weekend worden geen nadere mededelingen meer gedaan over het onderzoek.


http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@154039/rijksrecherche/


royko100

  • Royko100
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #97 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:21:54
Bovendien past het in de lijn van het onderstaande persbericht van het OM:
 

http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@154039/rijksrecherche/

Ja ik vind dat de politie goed gehadeld heeft


royko100

  • Royko100
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #98 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:24:45
Als er een onderzoek loopt is er ding het aller belangrijkste en dat is opsporings belang. Dat heeft veel meer prioriteit dan informatie aan de pers geven of het uitbrengen van nieuwsberichten. Je wilt namelijk niet het onderzoek schade. Zolang de zaak nog niet rond is en het onderzoek loop nog zal met terughoudend zijn met de berichtgeving.

gr
Mike

Dat maakt niet uit omdat de zelfde mensen de nieuwsberichten maken. Maar de politie maak geen nieuwsbericht omdat het nu met hun eigen persononeel te maken heeft.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #99 Gepost op: 23 augustus 2010, 09:58:22
Ik wil nog wel even reageren Tosa, ook politie werk is mensen werk en dus komen er emoties bij kijken. Die kun je gewoon niets uitsluiten. Daarbij als er dan iemand dingen gaat beweren die gewoon niet waar zijn. Dan heb je inderdaad kans dat de blauwe kant zoals je dat noemt fel reageert.

Verders om te reageren op je vraag. De hondengeleider zal niet zomaar zijn hond inzetten, daar heeft hij ook enkele criteria voor. Mede omdat, zoals eerder genoemd het inzetten van de politiehond onder het gebruik van het vuurwapen zit. Als dan de politiehond wordt neergestoken of zakelijk uitgeschakeld. Dan blijft er nog maar een middel over. I

Dus nee, je mag niet zomaar op de verdachte schieten omdat ie een politiehond iets aandoet. Je kunt op de verdachte schieten omdat voordat de hond wordt ingezet je al in een geweldsspiraal zit. Als de hond geen effect heeft, blijft er dus maar een andere manier over. Dat is dus het dienstwapen. Heeft dus niets te maken met de emoties die er vast bij komen te kijken, maar de volgorde waarin de geweldsspiraal oploopt. De hond wordt heel koud en kil gezien als een wapenmogelijkheid in de geweldsspiraal...

Goede reactie, en geeft ook mijn gevoel weer. Van mijn oud buurman (Levende Have Den Haag) had ik inderdaad begrepen dat de hond als escalatie wapen gezien wordt en net onder vuurwapen zit. Als de man daar niet op reageert, blijven er weinig opties over.

Op het emotionele vlak kan ik ook nog meekomen. Een hondegeleider neemt zijn "partner" (volgens mij) vaak mee naar huis. Dit betekent dat er gedurende een aantal jaar een hele hechte band ontstaat tussen agent en hond. De emotievrije constatering dat het een middel betreft vervaagt dan snel. Niet alleen is het dier prive aanwezig maar ook gedurende het werk (primaire taak). (Als ik al zie hoe ik reageer op mijn hond toen ik deze moet laten inslapen, en ik werkte niet met het beestje, het was wel een maatje ) Op het moment dat iemand dan op jouw maatje in begint te steken, komt ook daar emotie bij vrij en probeer je alles om hem te redden. (En als ik de berichten begrijp is dat ook gelukt).

Als een persoon zo reageert op de politie en een politiehond, dan moet je je afvragen wat deze persoon zal doen bij een willekeurige volwassen voorbijganger of kind. Welke risico's wil je nemen? Als de betreffende agent niet had geschoten, was blijven praten en de volgende stap was een voorbijganger of hij steekt bij een paar collega's; Hadden we dan niet geroepen dat hij eerder had moeten acteren.......?

Vergeet ook niet: De man had zijn auto kunnen parkeren, duidelijk aankunnen geven dat hij zich overgaf aan de agenten, rustig uit kunnen stappen (handen zichtbaar) en zijn aanhouding kunnen accepteren. Het was (op basis van de gegevens in de media) zijn keuze om anders te doen.

(Zoals zo vaak; het is mijn mening, gebaseerd op open bronnen, ongehinderd door een gebrek aan kennis vanuit het mooie rotterdamse bezien :) )
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat