Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)

Auteur Topic: Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)  (gelezen 157913 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #240 Gepost op: 22 januari 2006, 15:34:31
bij deze Opel Blitz autospuit met Van Bergen opbouw uit 1941 zit een heel verhaal. de wagen kwam in 1941 in dienst bij de brandweer van Nieuwe Pekela als AS10LD1700 met kenteken A-32201. in 1944 vonden de bezettingstroepen het nodig om deze wagen naar Duitsland te brengen, zo gezegd gevorderd. in 1945 werd de wagen teruggevonden maar het kwam pas eind 1947 terug in Nederland. toen had brandweer Nieuwe Pekela inmiddels een nieuwe gesloten Chevrolet autospuit. dus werd de beschadigde wagen verkocht aan brandweer Muntendam die het geheel nieuw liet opbouwen bij Van Bergen en tevens liet voorzien van een nieuwe pomp. in 1948 kwam deze AS10LD2400 in dienst met aanvankelijk kenteken A-40616 en vanaf 1952 met kenteken NJ-24-65. de wagen werd in 1963 vervangen door een nieuwe autospuit. deze Opel Blitz uit het Noorden kwam dan weer terug in het Noorden. een tweetal andere Opel Blitz autospuiten waren niet zo gelukkig. want de wagens van Marum en Beilen kwam niet meer terug uit Duitsland na dat ze gevorderd waren door de bezetter.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #241 Gepost op: 22 januari 2006, 15:43:43
hier nog een paar gestalde exemplaaren van helmond









groeten
Even een fotografisch tipje, gebruik een polarisatiefilter [polafilter], kan je de spiegeling in het glas wegdraaien.
Ik zie nu een "geest" in het glas staan.

Groet
Johan


mad marv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,415
Reactie #242 Gepost op: 22 januari 2006, 17:41:13
zo lelijk is hij nog niet ;D :-X


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #243 Gepost op: 22 januari 2006, 19:23:48
Even een fotografisch tipje, gebruik een polarisatiefilter [polafilter], kan je de spiegeling in het glas wegdraaien.
Ik zie nu een "geest" in het glas staan.

Groet
Johan

volgens mijn staan deze foto's hier verkeerd. want volgens mijn horen deze meer thuis in de topic hulpverlenings oldtimers. aangezien deze voertuigen nog bestaan. en met uit de oude doos worden volgens mijn foto's bedoeld van voertuigen die niet meer bestaan of foto's die jaren geleden ooit gemaakt zijn. of zie ik dat verkeerd :-\
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #244 Gepost op: 25 januari 2006, 12:51:17
een paar oude fabrieksfoto's uit het archief. met als eerste een Fiat 1100T personeelsmaterieelwagen met Berwi opbouw uit 1961. deze TA-57-07 werd afgeleverd aan brandweerkorps Noordbroek, inmiddels opgeheven en nu verzorgingsgebied van brandweer Menterwolde in Groningen. deze PM6 kreeg ooit nog roepnummer 585 en ging in 1981 uit dienst.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #245 Gepost op: 25 januari 2006, 12:55:25
nog een fabrieksfoto uit het Berwi archief. deze Ford Customliner uit 1955 werd bij Berwi omgebouwd tot ambulance voor een nog onbekende ambulancedienst. Berwi maakte bij de opbouw van deze wagen gebruik van de achterlichten van een 1954 model Ford. de ambulance kreeg kenteken TP-47-80. ik ben eigelijk wel benieuwd of er onder onze forumleden nog iemand is die weet van wie deze wagen ooit was.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #246 Gepost op: 25 januari 2006, 12:59:26
naast brandweerwagens en soms een ambulance maakte Berwi wel meer hulpverleningsvoertuigen ook de rijkspolitie was een klant en ook het ministerie van Justitie. ooit werd deze zgn. zevenstreper DAF geleverd aan het ministerie van Justitie als gevangenentransporter. wat de thuisbasis of wat het kenteken was is helaas niet bekend bij mijn.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #247 Gepost op: 25 januari 2006, 13:05:10
een wagen welk Berwi aan de rijkspolitie leverde was deze Ford Taunus Transit FK1000 uit 1961. een zgn. GSA (Groeps Surveillance Auto). waar deze SV-89-72 precies geplaatst was is niet bekend. wel dat deze Ford busjes later op grote schaal vervangen werden door de bekende Volkswagen Combi en Transporters. tevens is de kleur inmiddels vervangen van blauw met wit dak naar de geheel witte uitgevoerde rijkspolitievoertuigen.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #248 Gepost op: 25 januari 2006, 13:11:02
een andere bekend product uit de fabriek van Berwi waren deze Citroen HY TPW wagens van de rijkspolitie. ooit reden er verschillende rond door Nederland. de TPW (Technische Patrouille Wagen) was toen naast de Porsche's een bekende verschijning op de snelwegen, ze werden vooral ingezet bij ongevallen en andere incidenten. de Citroen HY werd op een gegeven moment buiten dienst gesteld. men heeft nog een paar Mercedes-Benz 206 bussen gehad als vervangers maar ook die zijn verdwenen. de Citroen HY was ook bekend van zijn bijnamen zo als de rijdende patatkraam, blikken trommel en golfplaat bus.   

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #249 Gepost op: 25 januari 2006, 13:16:25
maar Berwi was toch het bekendst van zijn brandweerwagens. zo als deze International R162 gereedschapwagen uit 1955 van brandweerkorps Den Haag. de G2 zo als hij bekend was in Den Haag kreeg aanvankelijk kenteken H-62596 en later het kenteken RB-58-76. de wagen werd in 1967 heringericht als GS-VO nadat Den Haag een nieuwe DAF gereedschapwagen in dienst nam. na nog een aantal jaar dienst te hebben gedaan viel uiteindelijk ook voor deze International het doek bij brandweer Den Haag.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief