Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)

Auteur Topic: Brandweerwagens uit de oude doos (oldtimers)  (gelezen 162933 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #440 Gepost op: 4 november 2013, 22:07:07
Citaat van: 7131 link=msg=1217229 date=1383597140
Nou zat/zit ik toch aardig dicht bij het "vuur", maar van deze toepassing heb ik iig nog nooit gehoord. Deze voertuigen waren ook niet voorzien van een watertank.
Voor zover ik weet waren deze voertuigen primair bedoeld om ingezet te worden in landelijke gebieden/buiten gebieden en volkstuinen complexen.

Ze werden ook ingezet voor kleine klussen zoals eenvoudige reparaties, kelders leegpompen met de dompelpomp en gingen door het leven als baby Willem en baby Zebra.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #441 Gepost op: 4 november 2013, 22:19:21
Een heel aparte wagen was roepnummer 35. Het "rijdend waterkanon" met in de laadruimte een grote lengte opgevouwen slangen. Misschien zijn er ergens wat meer foto's van.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #442 Gepost op: 4 november 2013, 23:24:48
De 35 ging door het leven als de P-wagen. Deze was primair bedoeld om personeel aan te voeren (voertuig aanduiding: P12).  Onder de zittingen lagen idd gevouwen slangen.

Op een foto getoond op de website van Jan Korte is dat goed te zien (periode 1874 - 1964).

En het nummer 35 was/is GEEN roepnummer.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #443 Gepost op: 5 november 2013, 20:04:30
De P-wagen/35 was een soort gelijk voertuig als die in dit filmpje rond 7 minuten te zien is?

http://www.youtube.com/watch?v=TvcOsVHJNWs


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #444 Gepost op: 5 november 2013, 20:57:45
Citaat van: Thor link=msg=1217237 date=1383599227
Ze werden ook ingezet voor kleine klussen zoals eenvoudige reparaties, kelders leegpompen met de dompelpomp en gingen door het leven als baby Willem en baby Zebra.

Dit soort / type voertuigen zijn bij onze Oosterburen en in Oostenrijk bijzonder gangbaar.
De duitsers noemen het een TSF (tragkraft spritze fahrzeug)
De oostenrijkers een KLF - A (Klein Lösch Fahrzeug - Ahllrad)

Zie hier het verleden van mijn eigen voertuig :-) tegenwoordig bouwt Rosenbauer gecombineerde voertuigen waarbij de KLF en de KRF (klein röst fahrzeug) gecombineer zijn tot 1 voertuig welke nog steeds de aanduiding KLF heeft het korps Grimmenstein Markt heeft een dergelijk voertuig als opvolger van onze KLF

http://www.ffgrimmenstein.at/_new/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=17&Itemid=99

Dan nog enige aanvulling wat betreft de Ahrens Foxxen.

De A3, A4 en A5 zijn alle drie rijklaar, een staat in het museum te Borculo, een is namens de Roteb in beheer bij een kennis van ons en de laatste is door deze zelfde persoon net geheel gerestaureerd nadat hij de ahrens fox gedemonteerd en incompleet terug vond in engeland. Bij de restauratie is de ahrens fox tot op het laatste schroefje uit elkaar geweest, leukigheidje voor mij is dan vooral dat de eerste zuigslangen die ik bij de KLF had thans op de gerestaureerde Ahrens Fox hangen (in elk geval de koppelingen) en in ruil daarvoor een aantal zaken richting de KLF zijn verhuisd. De huidige eigenaar heeft een echte monster klus aan de restauratie gehad.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #445 Gepost op: 5 november 2013, 21:00:17
Citaat van: Wouter link=msg=1217413 date=1383678270
De P-wagen/35 was een soort gelijk voertuig als die in dit filmpje rond 7 minuten te zien is?

http://www.youtube.com/watch?v=TvcOsVHJNWs

Het voertuig in het filmpje is de 142. Dit voertuig had nog een evenknie, de 129. Beide zijn omgebouwde autospuiten. In principe is de functie van deze voertuigen hetzelfde als die van de P-wagen (35), namelijk aanvoer van slangen en het kunnen deponeren van veel water op een vuurhaard. Echter, de p-wagen had de aanduiding P(ersoneel)-wagen en rukte ook op die manier uit, met 12 man aan boord. De 129 en 142 hadden de aanduiding "slangenwagen". En hoewel ze meer personeel konden vervoeren rukte deze uit met een bezetting van 2.


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #446 Gepost op: 6 november 2013, 10:58:23
Citaat van: Cor van Gent link=msg=91879 date=1090314770
brandweer oud-beijerland heeft ook een mooie oldtimer ik geloof uiot 1953

inderdaad,  "spuit 11"  ;D



http://www.brandweeroud-beijerland.nl/Materieel/Materieel.php

hier bij het leggen van de 1e steen van de nieuwe kazerne in Barendrecht

Spuit 11 met spoed naar nieuwbouw brandweerkazerne Barendrecht + leggen 1e steen


Sam Wedel

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 570
  • Eibergen, Achterhoek
Reactie #447 Gepost op: 30 november 2013, 19:21:40


Korps: Brandweer Vlieland
Soort voertuig: Autospuit (AS 5)
Roepnummer: 701
Merk en type: Land Rover 109-HardTop
Kenteken: PK-24-DY
Bouw/dienstjaar: 1965
Bijzonderheden: Staat al een tijdje stil..  :|


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #448 Gepost op: 30 november 2013, 19:25:38
Maar nog in bijzonder mooie staat ! Waar staat deze momenteel ?


johannn35

  • Gepens.staffunct.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #449 Gepost op: 3 december 2013, 17:03:15
Citaat van: Shire link=msg=1217096 date=1383576704
Aanvulling;
- in 1927 uit USA naar Rotterdam verscheept en in januari 1929 in dienst gesteld als A7 met kenteken H-55567, later als F7 met huidige kenteken,
- brandweertechnische type-aanduiding AS10LD3800; 10 persoons en 3800 liter p/m onder de meest gunstige omstandigheden,
- uitrukchauffeurs waren in dienst van de toenmalige ROTEB (Reiniging Ontsmetting Transport En Bedrijfswerkplaatsen);
   zij hadden geen brandweeropleiding maar waren chauffeur/monteur
- dit voertuig heeft een open cabine. Na de oorlog waren er 3 open (A2, A6, A7) en 3 gesloten (A3, A4, A5) cabines op de 6 resterende Foxen aanwezig.
- Ahrens Fox A1 is in 1940 ten gevolge van oorlogshandelingen vernield.

Infobron; "Rotterdam in vuur en vlam" door René van der Beek en Hans Soeters

Aanvulling: op Wikipedia onder Ahrens Fox een uitgebreide toelichting.

johannn35