Ik ben vandaag naar een zeer grote brand in Bergeijk geweest. Toen ik ter plaatse kwam was het al een heel end geblust. Heb wel veel foto's gemaakt van de voertuigen, die ik vanaaf online ga zetten
Bij de 2e explosie zou er een vuurbal van ong. 150 meter hoog geweest zijn, volgens een brwman waar ik mee stond te praten. Hij stond een paar 100 meter verder bij de TS. Als goed is komen die beelden ook op sbs6. Maar ik zal dadelijk mijn fototjes erop zetten
Uitgegeven: 5 augustus 2004 12:08
Laatst gewijzigd: 5 augustus 2004 14:16
BERGEIJK - Bij chemisch bedrijf Diffutherm aan de Industrieweg in Bergeijk is donderdagochtend na een explosie een grote brand uitgebroken. Door de ontploffing in een ketel is een deel van het dak van het bedrijf geslagen. Daarna volgde nog een explosie in een opslagplaats. Het incident gebeurde even voor elf uur.
Volgens de autoriteiten is er iemand lichtgewond geraakt. Twee mensen hebben ademhalingsproblemen, zei een woordvoerster van de gemeente Bergeijk. Bij de brand, die inmiddels onder controle is, zijn volgens de gemeente geen giftige stoffen vrijgekomen.
De brandweer en politie hebben de omgeving van het industrieterrein afgezet en de overige bedrijven op het terrein ontruimd. De politie heeft bewoners in de straten rondom het bedrijf opgeroepen uit voorzorg ramen en deuren dicht te houden. De gemeente Bergeijk heeft Omroep Brabant ingeschakeld om de inwoners te informeren.
Het bedrijf in de Noord-Brabantse plaats fabriceert onder meer lijmen, reinigingsmiddelen en antiroestmiddelen.
Een postbode die ongeveer vijf minuten voor de explosie bij het bedrijf was en er tegenover woont, zei dat er toen al een auto van de brandweer stond. Volgens hem was de brandweer de brandinstallatie van een bedrijf aan het keuren. Een woordvoerster van de gemeente wist niet of dat het geval was. De gemeente wees er wel op dat de blusinstallatie van Diffutherm goed heeft gewerkt.
nu.nl