Verbindingscommandowagen Ambulancedienst

Auteur Topic: Verbindingscommandowagen Ambulancedienst  (gelezen 3447 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bernt

• Senior gebruiker
Gepost op: 25 augustus 2010, 18:41:05
Hallo,

Ik had een vraagje, wat is de meerwaarde van een VC-Wagen van een Ambulancedienst?
Ik zag vandaag dat ze voor de ambulance dienst in Brabant-Noord een verbindingscommandowagen aan het opbouwen zijn.
Gaat om een VW T5,5 verhoogd dak, roepnummer: 21-891. sirene speakers zitten in de grill. en er zit een balk op die ze bij de RAV Brabant Midden-West-Noord ook hebben.

Groetjes

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2010, 22:16:45
Communicatie tijdens een grote evenement of incident zodat de rreguliere meldkamer daar niet mee belast wordt. Net als alle andere disciplnes, eigenlijk.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2010, 15:42:00
Hallo,

Ik had een vraagje, wat is de meerwaarde van een VC-Wagen van een Ambulancedienst?
Ik zag vandaag dat ze voor de ambulance dienst in Brabant-Noord een verbindingscommandowagen aan het opbouwen zijn.
Gaat om een VW T5,5 verhoogd dak, roepnummer: 21-891. sirene speakers zitten in de grill. en er zit een balk op die ze bij de RAV Brabant Midden-West-Noord ook hebben.

Groetjes

Zelfde reden/argumenten als inzet van de VC van de Brandweer, omdat die nodig is om de MKA te ontlasten...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2010, 16:15:20
Bij een grip situatie worden de vc s van de 3 disciplines politie,brandweer,ghor bij elkaar opgesteld samen met de coh van biza welke als overlegruimte functioneerd.
De regio brabant noord had trouwens al een vc bij de ggd den bosch dus betreft een vervanging.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2010, 16:28:17
Toch bijzonder, de VC's bij de brandweer worden juist steeds meer afgestoten omdat sinds de invoering van C2000 verbindingen vanaf elke mogelijke meldkamer ondersteunt kunnen worden... en het lijkt mij juist beter dat dit vanuit de meldkamer gebeurt omdat elke inzet van eenheden (zeker van ambulances) effecten heeft op de rest van het verzorgingsgebied en je dit dus beter op de meldkamer kunt sturen.

RemcoV

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2010, 17:02:01
Bij grote inzetten blijkt het toch lastig om alles via C2000 te doen. Wel handig als je dan als OVD_G of CGV even in/bij de VC persoonlijk contact kan hebben. De centralist van het incident heeft dan ook een beter gevoel bij het incident.

Maar goed het bovenstaande is mijn aanname. Vanuit het SIGMA weet ik dat we bij de VC volle accu's voor de portofoons kunnen halen en dat ze een koffieapparaat hebben...

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2010, 10:16:17
Toch bijzonder, de VC's bij de brandweer worden juist steeds meer afgestoten omdat sinds de invoering van C2000 verbindingen vanaf elke mogelijke meldkamer ondersteunt kunnen worden... en het lijkt mij juist beter dat dit vanuit de meldkamer gebeurt omdat elke inzet van eenheden (zeker van ambulances) effecten heeft op de rest van het verzorgingsgebied en je dit dus beter op de meldkamer kunt sturen.

Bij grote evenementen is de inzet van de brandweer een stuk minder dan van de ambu diensten. En dan kan het behoorlijk druk worden op de mka. En bovendien vaak is het bij evenementen zo dat de halve stad is afgesloten en je te maken hebt met omleidingen/andere aanrijroutes, en dan wil je denk ik niet dat de mka van Adam een ambu in Rotterdam aanstuurt en de VC weet vaak wel hoe de alternatieve routes lopen.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:18:24
Hier in Limburg Zuid heeft de GGD nog een VC die enkele malen per jaar wordt ingezet bij evenementen.

Pinkpop en de Amstel Gold Race zijn hier voorbeelden van.
Ze gebruiken dan ook C2000 als communicatiemiddel voor alle hulpverleners, om dekking te kunnen garanderen en onafhankelijk te kunnen zijn van bijvoorbeel RK.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:37:57
Vooral bij de ambulancedienst is een VC denk ik heel erg nuttig. Maar dan vooral als meldpunt voor ritten vanaf een rampterrein of evenementenlocatie voor de CGV, zoals RemcoV ook aangeeft.

Als je vanaf bijvoorbeeld een rampterrein de route voor vertekkende ambulances lang de VC leidt, kan daar mooi persoonlijk contact plaatsvinden tussen de CGV en de betreffende ambulance voor overdracht van gegevens. Dat scheelt ook weer in het radioverkeer en verkleint de kans op miscommunicatie. Over de porto moet immers alles kort en bondig en bij persoonlijk contact gaat de communicatie makkelijker.

Bij de oefening Exodus is geloof ik ook op deze wijze gewerkt. Je kan bijna geen patiënt missen in je registratie op die manier, omdat de ambu wel langs de VC zal moeten voor deze het terrein verlaat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:33:21
Vooral bij de ambulancedienst is een VC denk ik heel erg nuttig. Maar dan vooral als meldpunt voor ritten vanaf een rampterrein of evenementenlocatie voor de CGV, zoals RemcoV ook aangeeft.

Als je vanaf bijvoorbeeld een rampterrein de route voor vertekkende ambulances lang de VC leidt, kan daar mooi persoonlijk contact plaatsvinden tussen de CGV en de betreffende ambulance voor overdracht van gegevens. Dat scheelt ook weer in het radioverkeer en verkleint de kans op miscommunicatie. Over de porto moet immers alles kort en bondig en bij persoonlijk contact gaat de communicatie makkelijker.

Bij de oefening Exodus is geloof ik ook op deze wijze gewerkt. Je kan bijna geen patiënt missen in je registratie op die manier, omdat de ambu wel langs de VC zal moeten voor deze het terrein verlaat.

Inderdaad, inzetvan MKA-VC geeft minder ruis en is efficient en adequaat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod