GRIP 2 Dreigende dijkdoorbraak Polder Rijneveld - Boskoop 26-08-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Dreigende dijkdoorbraak Polder Rijneveld - Boskoop 26-08-2010  (gelezen 17051 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #60 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:59:00
REGIO - Het scheepvaartverkeer bij de Algerabrug t.h.v. Capelle aan den IJssel, ligt tot vrijdagavond laat stil.
Rijkswaterstaat heeft de stormvloedkering gesloten om de getijden op de Hollandse IJssel tegen te houden.
Dat is gebeurd op aandrang van het waterschap Rijnland dat van het overtollige regenwater in het gebied af wil.
Door de vloed tegen te houden, blijft het water laag in de rivier en kan er boezemwater in worden overgepompt.
Het gebeurt zelden dat de waterkering in de Hollandse IJssel moet sluiten.

Bron; http://www.rijnmond.nl
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #61 Gepost op: 27 augustus 2010, 17:04:18
REGIO - Het scheepvaartverkeer bij de Algerabrug t.h.v. Capelle aan den IJssel, ligt tot vrijdagavond laat stil.
Rijkswaterstaat heeft de stormvloedkering gesloten om de getijden op de Hollandse IJssel tegen te houden.
Dat is gebeurd op aandrang van het waterschap Rijnland dat van het overtollige regenwater in het gebied af wil.
Door de vloed tegen te houden, blijft het water laag in de rivier en kan er boezemwater in worden overgepompt.
Het gebeurt zelden dat de waterkering in de Hollandse IJssel moet sluiten.

Bron; http://www.rijnmond.nl


Heeft een pomp dan last van 'hoogwater'?  ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 27 augustus 2010, 17:08:33
Heeft een pomp dan last van 'hoogwater'?  ???
Klinkt gek, maar in zekere zin welja.
De pompen van gemalen kunnen hun water makkelijker kwijt als de waterstand aan de andere zijde lager is, dus waar het water naar toe gepompt wordt. Is het hoogwater zullen de pompen hun water tegen de watermassa aan de andere kant in moeten drukken, wat toch capaciteitsverlies betekend.
In dit geval moet het water snel afgevoert worden, dus betekend dat de pompen hun water ook maximaal kwijt moeten kunnen. 0098


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #63 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:59:45
Omdat het waterschap over waterhuishouding gaat en de gemeente niet.

Dat begrijp ik maar een gemeente kan zich wel voorbereiden op het voorkomen van eventuele overstromingen lijkt mij.

Als ik kijk naar Zeeland (Sluiskil) waar ik dan enigszins plaatselijk bekend ben, dan is het daar sinds jaar en dag standaard raak als er water valt van enige omvang. En dan heb ik het niet over de laatste 20 jaar maar nog veel langer. Lijkt mij dat je dan als gemeente toch best wel eens achter je oren mag krabben als je zo'n probleem nu nog niet opgelost heb terwijl middelen en voorzieningen elders wel voorhanden zijn.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #64 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:01:38

De bijlage met mobiele pompen hebben ze daar nu net achterwege gelaten ::)
Maar in het CBP regionale watersystemen staat: "De grootste mobiele pomp heeft een capaciteit van ca. 35 m³/min."

Daarmee is niet gezegd dat dit voor Rijnland hetzelfde geldt, maar ik denk niet dat dit elkaar veel zal ontlopen.

In België hebben wij (Civiele Bescherming) een pomp met een capaciteit van 1,1 m³/sec (of 66m³/min), duurt wel een paar uur om op te stellen, alles moet ter plaatse gemonteerd worden, de aanzuigbuis moet geschroefd worden, de afvoer het zelfde. Zijn stalen buizen.
Verder zijn er een 20-tal dompelpompcontainers met een capaciteit van 24m²/min per container verdeeld over de verschillende kazernes van de civiele bescherming.

Maarten en ffemt beiden bedankt voor de toelichting......Heb ik een klein beetje een beeld waar ik aan kan denken.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #65 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:17:56
Dat begrijp ik maar een gemeente kan zich wel voorbereiden op het voorkomen van eventuele overstromingen lijkt mij.

Natuurlijk kan een gemeente dat. Maar we hebben nu eenmaal in NL afgesproken dat dit een taak van de waterschappen is. Als gemeenten vinden dat er méér gedaan moet worden om overstromingen te voorkomen, of de gevolgen te beperken, moeten ze meer lobby'en om de waterschappen te (laten) stimuleren dat ook te doen.
De gemeenten hoeven het "restprobleem" ook niet op te lossen, er wordt al teveel gedacht dat gemeenten vanalles moeten oplossen.

En als niet alleen de gemeenten vinden dat er meer gedaan moet worden, maar we vinden dat met z'n allen, dan kunnen we dat zelf bewerkstelligen omdat de waterschappen uit democratisch gekozen vertegenwoordigers bestaan die we met z'n allen kiezen. Dus hebben we 1) de mogelijkheid bij waterschapsverkiezingen om onze stem te laten horen (de volgende zijn in 2012), en 2) dit via onze vertegenwoordigers te doen.
Maar ja, blijkbaar vinden we het toch niet zo'n probleem want de opkomst bij waterschapsverkiezingen is altijd bedroevend laag... (slechts 24% in 2008)


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #66 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:54:28
Heren, Tijdens de IVIC 2009 in Valkenburg stond volgend opstelling opgesteld:
Distrimex Pompen & Service BV heeft onlangs tien calamiteitenpompen uit de BA serie geleverd aan Rijkswaterstaat.

Deze BA 700 is gebouwd op basis van specificaties van Rijkswaterstaat. Het ontwerp is gericht op een grote pompcapaciteit, een laag pompgewicht en een laag geluidsniveau.

Aan de strenge eisen kon door BBA Pompen worden voldaan door gebruik te maken van de opgedane kennis met vuilwaterpompen in de grond-, weg- en waterbouw. De omkasting van de BA700 heeft
de karakteristieke BBA-uitstraling. Het resultaat: 5000 m3/uur bij
een pompgewicht van 4800 kg. Er zijn maar weinig pompen met
een hogere capaciteit per kilogram gewicht, Het beheer van de 20 pompen is in handen van
Rijkswaterstaat IJsselmeergebied. De verzoeken om het
noodmaterieel in te zetten lopen altijd via het DCC-VenW.
Het DCC-VenW legt de contacten met hulpvragers,
overheden en Buitenlandse Zaken.

Uit gesprekken die ik op de IVIC met medewerkers van RWS gevoerd heb kwam naar voren dat iedere instantie, waterschap, brandweer, gemeente een aanvraag voor inzet van dit materiaal kan doen. De pompen staan in een loods in Lelystad en zijn in een mum van tijd met normale vrachtwagens ter plaatse te brengen. Water verplaaten gebeurd door stalen buizen wat wel wat opbouwtijd vergt maar effectief is de unit vervolgens wel. Wat ik me nou afvraag is of het bestaan van bovenstaande units uberhaupt wel bekend is bij de Nederlandse overheids en hv instanties

Bron1: Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing Ministerie van Verkeer en Waterstaat jaaroverzicht 2008
Bron2: http://www.bouwpompen.nl/index.php/id_pagina/42078/bba-noodpompen-voor-rijkswaterstaat.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #67 Gepost op: 28 augustus 2010, 14:07:03
Wat ik me nou afvraag is of het bestaan van bovenstaande units uberhaupt wel bekend is bij de Nederlandse overheids en hv instanties

Het is dus in ieder geval bekend bij Rijkswaterstaat. Als een brandweer/veiligheidsregio behoefte zou hebben aan groot-vermogen pompen hoeven ze niet opnieuw het wiel uit te vinden; een simpel contact met het LOCC in Driebergen is voldoende. Daar hebben ze wel de contacten, o.a. met RWS, hiervoor. En zo niet, dan zij diegenen die het gaan uitzoeken.

Nog even los van het feit of de brandweer/veiligheidsregio dergelijke pompen moeten (laten) regelen of dat het waterschap dit moet doen... want het waterschap valt onder het DCC van V&W en kan het daar dus snel(ler) en eenvoudig(er) regelen.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #68 Gepost op: 28 augustus 2010, 14:24:44
Het is dus in ieder geval bekend bij Rijkswaterstaat. Als een brandweer/veiligheidsregio behoefte zou hebben aan groot-vermogen pompen hoeven ze niet opnieuw het wiel uit te vinden; een simpel contact met het LOCC in Driebergen is voldoende. Daar hebben ze wel de contacten, o.a. met RWS, hiervoor. En zo niet, dan zij diegenen die het gaan uitzoeken.

Nog even los van het feit of de brandweer/veiligheidsregio dergelijke pompen moeten (laten) regelen of dat het waterschap dit moet doen... want het waterschap valt onder het DCC van V&W en kan het daar dus snel(ler) en eenvoudig(er) regelen.

Hoi Simon,
Wat jij omschrijft begrijp ik, bij RWS is het natuurlijk bekend maar bij welk copi of welke GRIP regeling komen die tp? Is het bij de ambtenaar rampen bestrijding van de gemeente bekend. Was het bij de ovd in Boskoop bekend en zou het op dit moment bekend zijn bij de mensen die operationel actief zijn bij de overstroming van rivier de Dinkel in twente? Wat ik bedoel is dat aanvragen voor dit soort materieel moet komen van operationele mensen ter plaatse in het veld. Als die niet weten van het bestaan en de beschikbaarheid zal het nooit worden aangevraagd en blijft een aanvraag bij het LOCC altijd uit. Wist jij bijvoorbeeld van het bestaan? VRK kan ook onderlopen ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #69 Gepost op: 28 augustus 2010, 15:33:35
Wist jij bijvoorbeeld van het bestaan? VRK kan ook onderlopen ;)

Ja, toevallig wel. Nu ja, toevallig; als ARB bij de gemeente Dordrecht heb ik veel samengewerkt met het waterschap, vandaar mijn kennis over ze en hun middelen.
Trouwens, er zijn ook grootvermogen pompen uitgeprobeerd door het waterschap tijdens de oefening FloodEx vorig jaar.

Maar of elke IC CoPI, of welk gemiddeld CoPI-lid ook, deze kennis ook heeft, niet zoveel schat ik in. Dat zal wel meer gelden voor het OT, zeker in de regio's waar hoogwater een groot risico is. Alles weten hoeft ook niet, want informatiemanagement gaat niet alleen om mensen en technieken, maar vooral om netwerken. En de combinatie van die drie moet leiden tot het inwinnen en delen van de benodigde informatie. Alle drie zijn ook nog ieder apart in ontwikkeling binnen alle veiligheidsregio's, dus geleidelijk aan leren we ze op de juiste manier te gebruiken.

En de kans dat Kennemerland gaat onderlopen acht ik héél erg klein  ;)

Over overstromingen, waterschappen en FloodEx gesproken; hier wordt goed getoond wat de rol van het waterschap bij overstromingen is:

Waterschappen onmisbaar bij overstroming