GRIP 2 Dreigende dijkdoorbraak Polder Rijneveld - Boskoop 26-08-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Dreigende dijkdoorbraak Polder Rijneveld - Boskoop 26-08-2010  (gelezen 16593 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #70 Gepost op: 28 augustus 2010, 17:54:50
Alle overbodige codes achterwege gelaten:

 17:51:46 28-08-10  GROUP-1  Er is een persbericht van het Hoogheemraadschap v. Rijnland beschikbaar voor u en uw MOV-er in Cedric ivm het hoogwater. Voor nadere info bel het HHvR (algemeen nummer).


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #71 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:28:52
Het bericht:

Meeste locaties onder controle na zware regenval

Zaterdag 28 augustus 15.00 uur. De hevige regenbuien die afgelopen week vielen, hebben grote invloed op het watersysteem in het Rijnlands gebied. Er viel gemiddeld 120 mm regen in zeer korte tijd waardoor waterpeilen in het hele gebied stegen.
Maatregelen in het gebied

De waterstand in de boezem -het water waarop de polders overtollig water uitpompen- is stabiel. De maximale capaciteit van alle geplaatste noodpompen is ingezet om zo het polderwater te stabiliseren. De afgelopen dagen heeft een aantal locaties in de gemeenten Boskoop, Voorschoten, Kaag en Braassem, Leiderdorp extra aandacht gekregen. Hier zijn de problemen nagenoeg opgelost. In Zoetermeer en Hazerswoude zijn nog knelpunten in het gebied waar we extra maatregelen nemen. In Zoetermeer heeft Rijnland de Zoetermeerseplas gebruikt als waterbufferlocatie om overtollig water uit het gebied te kunnen bergen. Deze verlagen we nu weer om geen problemen te krijgen bij eventueel verwachtte neerslag. Rijnland heeft op kades tussen Hazerswoude Dorp en Hazerswoude Rijndijk een aantal zwakke plekken geconstateerd. Daar zijn maatregelen genomen door het plaatsen van zandzakken en klei.
Geen vaarverbod

Op dit moment is de situatie beheersbaar en voor het Rijnlandse gebied acceptabel. Er is geen aanleiding voor een vaarverbod. Meteorologen verwachten voor zondag weer regenval. Hierdoor blijft de kans op wateroverlast. Rijnland is alert en houdt de situatie nauwlettend in de gaten.
http://www.rijnland.net/


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #72 Gepost op: 28 augustus 2010, 23:49:55
Misschien een heel klein beetje off topic:
Ik fietste vandaag over de Sandtlaanbrug in Katwijk en er viel me op dat er een bijzonder sterke stroming stond, het leek sterker dan ik ooit eerder zag.  Vanavond even op rijnland.net gekeken en daar staan actuele debietgrafiekjes (afvoer van water) van de spuisluizen van Katwijk. De lijn viel vandaag voor een belangrijk deel zelfs buiten de grafiek (dwz meer dan 60 M3 per seconde) Nou zijn ze in Katwijk aan zee al twee jaar bezig om de pompcapaciteit uit te breiden van 54 M3 naar 90 M3. Vandaag hebben ze dus in elk geval al meer dan 54M3 per sec kunnen pompen en daarmee de eerste vruchten kunnen plukken   O0

Eigenlijk wel benieuwd hoeveel ze momenteel halen...


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #73 Gepost op: 29 augustus 2010, 12:16:16
Het gemaal draaide tot donderdagmorgen op ongeveer 44 m3/sec. Sinds die ochtend zit men ineens op ong. 66 m3/sec. Dit betekent dat er inmiddels drie pompunits klaar zijn. Overigens zag ik op de Rijnland-site dat het gemaal sinds het einde van de zaterdagmiddag weer op 44 m3/uur zit.

In het overzicht van waterhuishouding op de Rijnland-site (http://www.rijnland.net/water_en_weer/water) zijn de actuele debieten wel goed af te af te lezen, de grafiek voor het gemaal Katwijk moet inderdaad nog aangepast worden aan de nieuwe capaciteit.

De stroming bij de Sandtlaanbrug (en ook in de Oude Rijn in het dorp zelf) is inderdaad behoorlijk hoog omdat dit deel van de Oude Rijn nog niet uitgebaggerd is. De laatste kilometers tot aan het gemaal zijn inmiddels wel op een grotere diepte gebracht om de stroomsnelheid te beperken. Ik liep zaterdagmorgen langs de achterzijde van het gemaal en zag toen zelfs kleine draaikolkjes bij de inlaten van de pompen, dit is mij nog nooit eerder opgevallen terwijl ik er toch wekelijks meerdere keren langloop.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #74 Gepost op: 29 augustus 2010, 12:44:50
De stroming bij de Sandtlaanbrug (en ook in de Oude Rijn in het dorp zelf) is inderdaad behoorlijk hoog omdat dit deel van de Oude Rijn nog niet uitgebaggerd is. De laatste kilometers tot aan het gemaal zijn inmiddels wel op een grotere diepte gebracht om de stroomsnelheid te beperken. .

Met de huidige hoge stroomsnelheden heb je best kans dat de bagger meestroomt richting gemaal en vervolgens daar weer sedimenteert. Zal leiden tot een hoop werk om dat weer allemaal in kaart te brengen...

Ik vraag me af, hebben jullie ook naar de oevers/beschoeiingen langs de waterlijn gekeken? Ik ken de situatie zelf niet daar (zijn de watergangen verbreed na/voor aanpassing van het gemaal?), anders hebben ze best kans op flinke schade langs de oevers..


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #75 Gepost op: 29 augustus 2010, 12:51:12
De watergangen zijn niet verbreed, wel wordt er uitgediept om op deze wijze de stroomsnelheid te beperken. Er deel van dit werk is echter nog niet uitgevoerd..... De reden hiervoor is mij nog niet helemaal duidelijk, enkele jaren geleden kreeg Rijnland al toestemming voor een tijdelijke slib-opslag op het voormalige marinevliegkamp voor de verwerking van het uitgebaggerde slib. Daadwerkelijk baggerwerk heb ik echter de laatste jaren niet meer gezien.

Als er slib door de hoger stroomsnelheid meegevoerd zou worden heeft men inderdaad een probleem, juist het laatste deel van het kanaal is wel uitgediept waardoor het slib daar prachtig kan bezinken. Kun je die baggerboot straks weer bestellen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #76 Gepost op: 29 augustus 2010, 12:56:04
Omdat het waterschap over waterhuishouding gaat en de gemeente niet.

Ik moet dit even nuanceren: doorgaans is het waterschap/hoogheemraadschap (=hetzelfde qua orgaan maar met verschillende geschiedenis) beheerder van watergangen buiten de bebouwde kom (=stedelijk gebied, uitgezonderd primaire watergangen) en de gemeente beheerder binnen de bebouwde kom. Je ziet echter de laatste jaren veel gemeenten de beheerderstaken overdragen aan waterschappen (in Amsterdam is Waternet, het vroegere AGV/DWR al jarenlang beheerder van alle watergangen in de stad Amsterdam en beheert de gemeente niets). RWS is beheerder van Rijkswateren en rivieren.

Het is dus per gemeente verschillend hoe dit geregeld is maar doorgaans is er goede afstemming tussen gemeenten, waterschap en RWS, want uiteindelijk staat al het water met elkaar in verbinding ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #77 Gepost op: 29 augustus 2010, 12:58:38
Als er slib door de hoger stroomsnelheid meegevoerd zou worden heeft men inderdaad een probleem, juist het laatste deel van het kanaal is wel uitgediept waardoor het slib daar prachtig kan bezinken. Kun je die baggerboot straks weer bestellen.

Goede kans dat al het 'inpeilwerk' (meten van slibhoeveelheden) inderdaad straks weer over kan en men daar opnieuw kan baggeren. Maar goed, dat zal afhankelijk van het volume wat is bezonken. :)