Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om het mogelijk evacueren van huizen in de omgeving (en ik hoef je niet te vertellen dat evacuatie vaak GRIP 1 inhoudt). Ik weet niet wat de effecten zullen zijn als de dijk doorbreekt, misschien loopt 'alleen' een deel van het Rijneveld onder water...
Je kunt het ook zo zien:
GRIP 1 = bronbestrijding, in dit geval het behoud/monitoren van de dijk
GRIP 2 = bron- & effectbestrijding, in dit geval na het doorbreken van de dijk (= dus bron) overstromen van het achterliggende land (= dus effectgebied).
GRIP 3 = bevolkingszorg in 1 gemeente (of GRIP 4 als er meerdere gemeenten in de polder liggen), in dit geval voor de communicatie, verplaatsing en opvang van de betrokken bewoners (waarvoor een bestuurlijk besluit v.d. burgemeester nodig is).
Ik weet niet wat de plaats en aard/omvang van de situatie is, maar procesmatig kan verdere opschaling heel logisch en legitiem zijn.
Bij opschaling kan het CoPI zich dan primair richten op behoud/herstel van de dijk (als ondersteuning van het waterschap) en ontruiming. Het OT kan zich dan richten op de verplaatsing en opvang.