Heren, Tijdens de IVIC 2009 in Valkenburg stond volgend opstelling opgesteld:
Distrimex Pompen & Service BV heeft onlangs tien calamiteitenpompen uit de BA serie geleverd aan Rijkswaterstaat.
Deze BA 700 is gebouwd op basis van specificaties van Rijkswaterstaat. Het ontwerp is gericht op een grote pompcapaciteit, een laag pompgewicht en een laag geluidsniveau.
Aan de strenge eisen kon door BBA Pompen worden voldaan door gebruik te maken van de opgedane kennis met vuilwaterpompen in de grond-, weg- en waterbouw. De omkasting van de BA700 heeft
de karakteristieke BBA-uitstraling. Het resultaat: 5000 m3/uur bij
een pompgewicht van 4800 kg. Er zijn maar weinig pompen met
een hogere capaciteit per kilogram gewicht, Het beheer van de 20 pompen is in handen van
Rijkswaterstaat IJsselmeergebied. De verzoeken om het
noodmaterieel in te zetten lopen altijd via het DCC-VenW.
Het DCC-VenW legt de contacten met hulpvragers,
overheden en Buitenlandse Zaken.
Uit gesprekken die ik op de IVIC met medewerkers van RWS gevoerd heb kwam naar voren dat iedere instantie, waterschap, brandweer, gemeente een aanvraag voor inzet van dit materiaal kan doen. De pompen staan in een loods in Lelystad en zijn in een mum van tijd met normale vrachtwagens ter plaatse te brengen. Water verplaaten gebeurd door stalen buizen wat wel wat opbouwtijd vergt maar effectief is de unit vervolgens wel. Wat ik me nou afvraag is of het bestaan van bovenstaande units uberhaupt wel bekend is bij de Nederlandse overheids en hv instanties
Bron1: Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing Ministerie van Verkeer en Waterstaat jaaroverzicht 2008
Bron2:
http://www.bouwpompen.nl/index.php/id_pagina/42078/bba-noodpompen-voor-rijkswaterstaat.html