Alarm in Alkmaar om gele stof in postpakket

Auteur Topic: Alarm in Alkmaar om gele stof in postpakket  (gelezen 5297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wwww.HetWerkt.com

  • Gast
Gepost op: 19 juli 2004, 11:14:52

alkmaar-In Alkmaar is gisteravond groot alarm geslagen, nadat Heerhugowaarder R. ten Wolde van TPG Post ziek werd na het inademen van 'gele stof' uit een poststuk. Aanvankelijk werd gedacht aan antrax, de dodelijke miltvuurbacterie. Rond middernacht bleek het loos alarm en mocht de Heerhugowaarder het ziekenhuis verlaten.

Een voorbijganger heeft vanmorgen bij de politie gemeld dat hij in de omgeving van de Prinses Julianalaan brandblussers heeft aangetroffen. De stof wordt nader onderzocht en er wordt bekeken of het om brandbluspoeder gaat of om een andere stof.

Behalve dat TPG'er Ten Wolde werd opgenomen in het Medisch Centrum Alkmaar, werden vijf andere TPG'ers thuis geïsoleerd. De politie sloot de omgeving van het TPG-verdeelcentrum aan de Hertog Aalbrechtweg in Alkmaar, waar het poststuk lag, direct hermetisch af.

Antrax was in 2001 in de Verenigde Staten in enkele dreigbrieven opgedoken. Politiewoordvoerster C. Metz: ,,We hebben meteen het draaiboek voor antrax gepakt en groot alarm geslagen. Er waren redenen om aan te nemen dat het antrax was, want er werd iemand vrij snel ziek na in aanraking te zijn geweest met de stof. Maar gelukkig viel het mee. Wat er wel in poststuk zat weten we over een paar dagen.'' De recente terreurwaarschuwing heeft volgens Metz ook een rol gespeeld bij het grote alarm, waarbij ook de brandweer en de GGD betrokken waren.

Een 'thuiszitter' die werd geïsoleerd is R. Franeker uit Alkmaar. Hij voelde zich goed, zo meldde hij gisteravond zelf. ,,Ik voel me prima, top fit. De poeder of stof die uit de postzak van mijn collega Ten Wolde kwam was geel.''

Ten Wolde werd misselijk bij het legen van een brievenbus aan de Prinses Julianalaan in Alkmaar. Bij het verdeelcentrum aan de Hertog Aalbrechtweg in Alkmaar kwamen vijf collega's in aanraking met de stof. Zij gingen naar huis terwijl hun collega naar het ziekenhuis werd gebracht. De politie besloot later dat de vijf TPG'ers hun woningen niet meer mochten verlaten. Ook huisgenoten mochten de deur niet uit om een eventuele besmetting te voorkomen.

Het gebied rond de bewuste brievenbus, aan de Prinses Julianalaan ter hoogte van zorgcentrum Westerlicht, werd door de politie afgezet. Bovendien probeerde de politie de herkomst van het poststuk te achterhalen.

Ook sloot de politie het verdeelcentrum af. De medewerkers van TPG in het centrum mochten niet meer naar buiten of contact maken met andere mensen uit angst voor besmetting. Ook de medewerkers van de ambulance, en een brandweerman en politieagent werden voor de zekerheid geïsoleerd.

Een onderzoekscentrum in Lelystad moet vaststellen wat de samenstelling van het poeder precies is.

BRON: http://www.nhd.nl




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2004, 20:21:43
en vanavond kwam er het nieuws dat het vemoedelijk om bluspoeder gaat,in de buurt van de brievenbus waren ook brandblussers gevonden


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2004, 12:47:01
En dat heb ik toch al aardig vaak ingeademd,maar ik ben er nog nooit ziek van geworden hoor!! :-\
  Ta


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2004, 16:41:04
En dat heb ik toch al aardig vaak ingeademd,maar ik ben er nog nooit ziek van geworden hoor!! :-\
neeuu ff kuche en niezen en je bent het weer kwijt ;D


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2004, 17:23:05
Ze hadden het ook over geel......Ik heb nog nooit gele bluspoeder gezien.......of is dat nieuw?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2004, 18:37:44
het zou natuurlijk ook ijzer chloride kunnen zijn, wordt door elektronica hobbyisten vaak gebruikt om printen te etsen.

dit is inderdaad geel poeder, en bij inademen kan je er goed beroerd van worden, in combinatie met angst en stress zijn de gevolgen even niet te overzien.

mischien heeft iemand een paketje in zijn onschuld naar een vriend gestuurd.

als je dit middel bij een winkel besteld, of via internet gaat het ook via de post, alleen is het dan goed verpakt, samen met een duidelijke beschrijving wat er in zit.

een ander ets middel is ammonium persulfaat (hoofd bestandsdeel van fijn ets kristel), ziet er uit als poedersuiker, en gaat ook gewoon via de post, uiteraard weer goed verpakt en met beschrijving.

maar als het ene vriendje de ander even wat toe stuurt
(dit gebeurd gewoon)

ik begrijp ook niet dat het niet vaker fout gaat, je moest eens weten wat er dagelijks via de post gaat, ook al mogen veel stoffen niet.
Nemo me impune lacessit


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2004, 18:49:29
Ja dat weet ik!

Medicijnen, brillen, liefdesbrieven! en inderdaad ook poeder!
Je hebt wel is dat je aan een envloppe voelt dat er een poederachtig iets inzit....maar wat het is dat weten we nooit! ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2004, 19:13:31
Ze hadden het ook over geel......Ik heb nog nooit gele bluspoeder gezien.......of is dat nieuw?
vooral bluspoeder uit de wat oudere type blussers is wel eens gelig,ze zeiden wel geel maar bluspoeder is niet knalgeel ;)
Er is zelfs blauw bluspoeder,staat je goed die sterren hier Rick ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2004, 19:14:42
Ja blauw wist ik, en rood ook..bij bosbrand bestrijding maar voor de rest?

Leuk he die sterretjes ;D


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2004, 15:07:30
vooral bluspoeder uit de wat oudere type blussers is wel eens gelig,ze zeiden wel geel maar bluspoeder is niet knalgeel ;)
Er is zelfs blauw bluspoeder,staat je goed die sterren hier Rick ;)

Wat dacht je dan van groen, roze en lila bluspoeder....kun je leuke dingen mee doen hoor!
Maar als je iets te veel poeder binnen krijgt ben je hooguit een dagje een frequente wc-bezoeker i.v.m enige racerij.....  ;D meer niet!!
  Ta