Bijkomend voordeel is dat de 'overheidsambulancedienst' niet meer wordt belast met capaciteitvretende B-ritten.
Heb je plannen met de huidige ambulancediensten en de overheid, dat je van 'overheidsambulancediensten' spreekt? Want de helft van de ambulancediensten in Nederland is particulier.
B-auto's zijn niet inzetbaar voor een ALS-reanimatie, hooguit om te masseren, maar geen weldenkende centralist zal een B-auto aansturen daarvoor... ook gebeurt het dat er een nog niet geschoolde chauffeur op rijdt, dus dan mogen ze niet eens met OGS rijden...
Ik heb geen idee van een percentage van bewaakte B-ritten, daar is echt geen peil op te trekken, zal eens kijken of ik er eens een beetje op kan letten....
Ik doelde niet op ALS-reanimaties. De reden waarom dat niet kan, is meteen de reden waarom er zo veel soorten vervoer niet met de B-auto mogen. Het personeel daarvan kan (geen materiaal) en mag niet ingrijpen.
Als je echter een B-auto, die toevallig (als enige) in de buurt is, naar een reanimatie stuurt, zorg je ervoor dat de reanimatiebehoeftige eerder goede hartmassage en evt. defibrillatie (AED) krijgt. Zo lang B-auto's hiervoor inzetbaar blijven, is er toch een soort 'dekkingsplan' voor levensgevaarlijke dingen zoals een circulatiestilstand. Er kan op twee verschillende niveaus worden ingegrepen (A en B), maar het is in ieder geval snel.
Zelfde idee als 'de nieuwe Rapid Responder', waar ik eerder een topic over opende. Er kan geen ALS-reanimatie opgestart worden, maar er is wel een ervaren iemand die BLS op kan starten, de boel in de gaten kan houden en de meldkamer (en daarmee ambulances) op de hoogte kan stellen.