Waarom zou het "Witte Kruis" het B vervoer mogen doen en de gemeentelijke dienst alleen het A1 vervoer?
Zijn de ambulancebroerders van het "Witte Kruis" slechter geschoold? Is het "Witte Kruis" minder innovatief, zijn de materialen en voertuigen van mindere kwaliteit? Zijn het cowboys die zich niets aantrekken van afspraken? Zijn het soms ongemanierde horken die geen melding op het Binnenhof aankunnen of bij een ramp geen kennis, mankracht en motivatie hebben?
Nee. Dus wat is de motivatie om te schrijven dat het ambulancevervoer niet bij een private onderneming thuis hoort?
Ik kan niet voor alle private ondernemingen van Nederland spreken, maar ik weet, als werknemer, dat het Witte Kruis samen met de collega's van de Gemeentelijke GGD en de private dienst van Zoetermeer in onze regio op een uitermate efficiente en kwalitatief goede manier patiëntenzorg verlenen. Dat een private onderneming zich alleen zou moeten richten op B zorg vind ik dus, als je dat al niet aan de toon van mijn berichtje had kunnen merken
, onzin.
Het is prima om B bussen te hebben, maar je hebt B bussen en B bussen. In onze regio rijden de zogenaamde hulpambulances die laagcomplex
liggend vervoer verzorgen. Via goed opgestelde proctocollen en externe afspraken rijden zij een ontslagritten uit ziekenhuizen, bestralingsritten, ritten voor de pijnpoli, naar de dialyse, etc.
Het personeel is goed opgeleid, de begeleiders hebben een verzorgende achtergrond, en kunnen adequaat inschatten of een rit wellicht beter bij een "normale" ambulance thuis behoort.
Ze zorgen dat er enorm veel ritten voor ons wegvallen.
Welke B ritten blijven erover?
Voornamelijk de overplaatsingen waar ritmebewaking (en zonodig interventie) noodzakelijk is, de psychiatrische overplaatsingen en de interklinische overplaatsingen waar iets meer zorg nodig is.
De psychiatrische overplaatsingen zijn een verhaal apart. Het is nog steeds een lopende discussie of deze wel in de ambulancezorg thuis horen.
De overige ritten drukken amper op de paraatheid. In de toekomst komen er mogelijk overdag nog twee B+ auto's bij die net wat meer zorg kunnne verlenen dan de hulpambulances.
Ga niet het zorgvervoer splitsen. Ziekenhuizen die interklinisch vervoer zelf gaan organiseren. B vervoer wat in aparte handen komt. Laat dit gewoon bij de ambulancedienst(en) van de Veiligheidsregio. Je kunt de kwaliteit gemakkelijker toetsen, het is ook niet direct een besparing.
Want als je het bovenstaande stuk goed leest zie je dat een groot deel van het "B" vervoer al goedkoper gedaan kan worden door de hulpambulances. Doordat de hulpambulances in dienst zijn van een ambulancedienst is er een goede controle op kwaliteit en kwantiteit.
Wat het trainen en oefenen.... Ambulancewerk valt en staat met een goede training
maar net zo goed is de ervaring van het personeel belangrijk. Ervaring die je elke dag, elke rit opdoet. Bij A1 ritten, A2 ritten
en B ritten. Wachten op die ene A1 en alsmaar oefenen, oefenen en oefenen maakt je niet perse een betere ambulancebroerder.
Het is goed om kritisch naar de ambulancezorg te kijken, maar willen de critici hier een aantal dingen hierin meenemen.
Ambulancezorg beslaat maar een heel klein gedeelte van het budget van het ministerie van VWS. Staar je er dus niet blind op dat het efficienter en goedkoper moet.
Denk na over de kwaliteit. Gemotiveerde verzorgenden op een B wagen is prima, maar opleidingen en begeleiding is superbelangrijk.
Wil je de samenleving echt op kosten jagen? Dan moet je, door je gebrek aan ervaring, iedereen maar meenemen en niemand ter plaatse laten.
Denk na over de kwaliteit. Wil je een goed bedoelende, overenthousiaste BMH'er aan je bed met een korte opleiding, een klinische blik die zich nog goed moet ontwikkelen, of wil je een verpleegkundige die een aantal jaren
ZORG heeft verleend in het ziekenhuis, zich is gaan specialiseren en nu, na nog een opleiding, ambulanceverpleegkundige mag noemen. Een verpleegkundige met een ondertussen door
ervaring ontwikkelde klinische blik, sterk(er) in zijn schoenen en getraind om verder na te denken dan het protocol.
En... Staar je niet blind op het buitenland. Echt niet alles is beter over de grens.
Bedenk Nederlandse oplossingen voor Nederlandse problemen en dan hoef je echt niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden.
Voorbeeld? Er lopen hier hele discussies over community responders e.d. Heel leuk, maar helemaal buiten proportie. Je hebt helemaal geen super EHBO érs nodig die in afwachting van de ambulance allemaal verpleegtechnische handelingen (and beyond) uitvoeren. Zit je in een uithoek en wacht je 20 minuten op een ambulance dan heb je een EHBOér nodig die
1) kan reanimeren 2) de AED weet te bedienen 3) de Heimlich weet toe te passen 4) de chinlift/Traumajust weet toe te passen en 5 je onder de douche gooit als je verbrand bent. Kortom de
eerste levensreddende handelingen.
Meer heb je echt niet nodig.
Voor alle collega's in woording, nu druk op school hopende op een enerverend bestaan als ambulanceverpleegkundige, nu al volop het credo in het hoofd: I'm a paramedic, I fight what you fear....
1) Leer door, wordt dokter. tenzij je een bloedhekel hebt aan golf (geintje mensen.... )
2) Neem je tijd om ambulanceverpleegkundige te worden. Ambulancediensten en Hogescholen kunnen wel roepen dat er een tekort dreigd, maar het draait in ons vak om kwaliteit. Jij als verpleegkundige in wording moet rijpen. Jij moet straks beslissingen kunnen nemen en dat gaat veel verder dan een protocol kennen.
Je wordt doodongeluk als je straks onzeker op je stoel in de wagen zit. Collega's met jaren ervaring redden het soms al niet om zich goed te ontwikkelen op straat en moeten voortijdig afhaken.
3) Denk goed na wat je motivatie is om de ambulance op te gaan? Is het voor de kick, de reanimatie, dat grote ongeval? Of is het voor de zorgverlening aan het 81 jarige eenzame vrouwtje wat in bed wordt aangetroffen, sterk vervuild in haar eigen urine, kots en uitwerpselen. Alleen op de wereld. Ondervoed.
Maar goed even terugkomende op de discussie:
B ambulances:
Ja, maar
1) Gewoon onder de vlag van de Veiligheidsregio.
2) Laag complex vervoer door hulpambulances, overig B vervoer onder begeleiding van normaal ambulancepersoneel