De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?
Ik kan zo de politiek in:
'Ja, mits er hetzelfde aantal A-ambulances in dienst blijft, en minderen in in dienst zijnde A-ambu's niet aan de inzet van B-ambu's mag liggen'
Er zijn nu in Nederland een heleboel A-ambulances.Tussen de spoedzorg van A1 en A2 meldingen in, kunnen 'lege' ambus B-meldingen rijden.
Bijvoorbeeld in Haaglanden zouden (meer) 'b-ambu's' niet misstaan. In een dichtbevolkt gebied, wat ook nog niet het kleinste is (>400KM
2, >1,2 mln inw.) rijden er gemiddeld 'maar' 30 A-ambulances. En dan is een heleboel inzetbaar. Deze 30 ambulances moeten dus ook de b-zorg op hun nemen*.
Neem nu bijvoorbeeld het Witte Kruis. Een particuliere ambulanceonderneming die zelf 10 A-ambu's heeft en verder 1 internationale ambu en een hele rits (volgens mij 9) B-ambu's. GGD en Ambuzorg Z'meer (de andere 2 van de 3) hebben geen B-ambu's. Deze b-ambu's zijn drukker in de weer dan de A-ambu's. En iedereen kan het zien op een online P2000 monitor: ook nu moeten er nog A-ambulances een heleboel B-ritten uitvoeren.
Ik ga deze stelling aan: wel een wenselijke ontwikkeling, en geen afschaling van zorg. Reden: juist doordat er B-ambu's komen, blijven er meer A-ambu's beschikbaar voor A1 en A2 ritten*. Dat is een verbetering van de zorg, en dat lijkt mij een wenselijke ontwikkeling.
*=
Door CPA Haaglanden worden uiteraard 'prioriteiten' goed ingedeeld. Een ambu die onderweg is naar een B melding kan altijd nog worden ingezet op een melding met A1 prioriteit. Maar een A-ambulance kan uiteraard moeilijk nadat een B-patient is ingeladen en onderweg is, een A1 melding aannemen en de B-patient laten uitstappen.