De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?

Auteur Topic: De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?  (gelezen 15259 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Beste mensen,

Nu dat we aan de weg hebben getimmerd met het forum willen we ook impuls geven voor beroepsgerelateerde discussies. Vandaar de vraagstelling:

De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?

Nou, brandt maar los.......

WM


The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:44:49
Ik denk beiden....  aan de ene kant vindt ik sommige ritten echt te bizar voor woorden, besteld door een huisarts: "ja, we wilden met de taxi, maar de dokter zei dat we dit niet hoefden te betalen, dus heeft hij een ambulance besteld"
Aan de andere kant kom je ook regelmatig bij patienten voor een "simpel" B-ritje dat toch uitloopt in een heleboel handelingen die je van een VIG-er met een kort gezegd "taxichauffeur" ernaast(generaliserend, weet ik) niet kan of mag verwachten...  veel hangt denk ik af van het voortraject, de huisarts/verpleeghuisarts/aanvragende verpleegkundige zal zeer duidelijk moeten aangeven wat de zorgbehoefte is om geen ongelukken te laten gebeuren...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:53:09
De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?
Ik kan zo de politiek in: 'Ja, mits er hetzelfde aantal A-ambulances in dienst blijft, en minderen in in dienst zijnde A-ambu's niet aan de inzet van B-ambu's mag liggen'

Er zijn nu in Nederland een heleboel A-ambulances.Tussen de spoedzorg van A1 en A2 meldingen in, kunnen 'lege' ambus B-meldingen rijden.

Bijvoorbeeld in Haaglanden zouden (meer) 'b-ambu's' niet misstaan. In een dichtbevolkt gebied, wat ook nog niet het kleinste is (>400KM2, >1,2 mln inw.) rijden er gemiddeld 'maar' 30 A-ambulances. En dan is een heleboel inzetbaar. Deze 30 ambulances moeten dus ook de b-zorg op hun nemen*.

Neem nu bijvoorbeeld het Witte Kruis. Een particuliere ambulanceonderneming die zelf 10 A-ambu's heeft en verder 1 internationale ambu en een hele rits (volgens mij 9) B-ambu's. GGD en Ambuzorg Z'meer (de andere 2 van de 3) hebben geen B-ambu's. Deze b-ambu's zijn drukker in de weer dan de A-ambu's. En iedereen kan het zien op een online P2000 monitor: ook nu moeten er nog A-ambulances een heleboel B-ritten uitvoeren.

Ik ga deze stelling aan: wel een wenselijke ontwikkeling, en geen afschaling van zorg. Reden: juist doordat er B-ambu's komen, blijven er meer A-ambu's beschikbaar voor A1 en A2 ritten*. Dat is een verbetering van de zorg, en dat lijkt mij een wenselijke ontwikkeling.

*=Door CPA Haaglanden worden uiteraard 'prioriteiten' goed ingedeeld. Een ambu die onderweg is naar een B melding kan altijd nog worden ingezet op een melding met A1 prioriteit. Maar een A-ambulance kan uiteraard moeilijk nadat een B-patient is ingeladen en onderweg is, een A1 melding aannemen en de B-patient laten uitstappen.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:38:12
Interessant topic!
Om een weloverwogen mening te kunnen vormen over de genoemde vraag, mag ik dan zo vrij zijn om te vragen het begrip B-auto wat specifieker te omschrijven?

Hoe is de 'B-bus' in de verschillende regio's ingevuld?
- Het voertuig: worden er speciale B-voertuigen aangeschaft, oude A-ambulances gebruikt (al dan niet af/omgebouwd) of gewone A-ambulances in een B-bus dienst.
- Het personeel: worden er gewone ambulanceteams op ingezet, of minder geschoold personeel
- De compexiteit van het vervoer: worden alleen laagcomplexe bestelde ritten door de B-bus gereden, of ook hoogcomplex/meer zorgbehoevende patiënten vervoerd.

Oh en misschien wel interessant: welke benaming geeft elke dienst/regio eraan? Zorgauto, BLS-ambulance, B-bus, etc.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:43:17
Ik ben het helemaal eens met Haageneesch. Het is juist goed dat er extra B-auto's komen, zodat de A-auto's gewoon beschikbaar zijn voor de ritten waar ze voor ingericht en bepakt zijn.

In IJsselland zijn er speciale B-voertuigen met secundaire striping aangeschaft. Hier rijden sinds kort VIG/ziekenverzorgenden op en het vervoer is dus alleen patiënten die geen hoogcomplexe zorg nodig hebben. Men spreekt in IJsselland van zorgambulances, omdat de eerdere term hulpambulance wat denigrerend overkwam. (het is tenslotte geen hulpje, maar het is voor een ander soort ritten etc.)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2010, 23:49:08
Ik ben het helemaal eens met Haageneesch. Het is juist goed dat er extra B-auto's komen, zodat de A-auto's gewoon beschikbaar zijn voor de ritten waar ze voor ingericht en bepakt zijn.

In IJsselland zijn er speciale B-voertuigen met secundaire striping aangeschaft. Hier rijden sinds kort VIG/ziekenverzorgenden op en het vervoer is dus alleen patiënten die geen hoogcomplexe zorg nodig hebben. Men spreekt in IJsselland van zorgambulances.
Ik ben bang dat de hogere legerleiding het toch iets anders ziet.... kostenbesparing is namelijk een van de hoofddoelen...  pin me niet vast op de getallen, het gaat om heb idee ;) nu 300 ritten per dag ravbreed met  60 A-auto's op de dienstlijst... straks: 300 ritten met 60 A-auto's en 6-10 B-auto's? Ben bang dat er dan toch al vrij vlot wat (dag)diensten gaan vervallen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2010, 10:18:28
Die 300 ritten, hoeveel B ritten zijn dat? Dan kun je een beetje een schatting maken van het aantal B auto's meer en A auto's minder ;)
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2010, 13:01:21
Beste mensen,
Ik heb gisteren de stelling neergezet maar het ontbrak me de tijd om zelf inhoudelijk te reageren.
Vandaag lees ik in de Volkskrant dat ex-Minister President Lubbers van mening is veranderd over de samenwerking met de PVV. Hij was "ja,mits" en nu is hij "nee, tenzij" geworden.  Wat ons verhaal betreft,kies ik toch het tegenovergestelde.
Aanvankelijk was ik zeer sceptisch over het fenomeen "B-auto". Ik vond het maar een goedkope manier van zorg verlenen. Inmiddels heb ik ruim kennis gemaakt met het fenomeen (er rijden 2 auto's bij ons). Misschien dat het scheelt dat wij niveau 4 zorgbegeleiders hebben maar de kwaliteit van zorg is verder goed geregeld. Deze mensen zijn goed in staat om in te schatten waar de grens ligt en schromen niet om een A-auto in te zetten om assistentie te verlenen.  Daar ligt de kern van het verhaal, indien er goede afspraken zijn gemaakt over de inzetcriteria dan is er geen enkel bezwaar tegen de B-auto. Sterker nog, de verhoogde paraatheid is ook beter voor de regio als geheel.
Ik ben overigens helemaal niet bang dat het leidt tot een afname van A-auto's. Ik besef me terdege dat het regiogebonden is, maar in een regio waar middelgrote steden gecombineerd gaan met een uitgestrekte buitengebied is daar in ieder geval geen sprake van. Wel heeft het geleid tot relatief meer voorwaardescheppende ritten voor ons. Wij zijn nu net zo druk als voorheen. Bovendien gaat de zorgvraag alleen maar toenemen in de toekomst met de vergrijzing.
Ik groet jullie allen vanuit een zonnige Londen! De pint smaakt voortreffelijk.
WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:16:30
Die 300 ritten, hoeveel B ritten zijn dat? Dan kun je een beetje een schatting maken van het aantal B auto's meer en A auto's minder ;)
Zo'n 50%, waaronder ook ritten met patiënten met bewaking.

Ik ben bang dat de hogere legerleiding het toch iets anders ziet.... kostenbesparing is namelijk een van de hoofddoelen...  pin me niet vast op de getallen, het gaat om heb idee ;) nu 300 ritten per dag ravbreed met  60 A-auto's op de dienstlijst... straks: 300 ritten met 60 A-auto's en 6-10 B-auto's? Ben bang dat er dan toch al vrij vlot wat (dag)diensten gaan vervallen....
Ik ben tegen die tijd inderdaad wel benieuwd hoe het gaat lopen met de A-auto's. Ik denk dat er minder inzetbare A-auto's komen, zolang de regels niet worden aangescherpt en de B-auto's ook inzetbaar zijn voor bijv. reanimaties. Dat laatste is in IJsselland namelijk niet zo.

Misschien kun jij een getal noemen van het percentage B-vervoer dat met A-auto's moet ivm bewaking etc.?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:17:43
Zo'n 50%, waaronder ook ritten met patiënten met bewaking.
Ik ben tegen die tijd inderdaad wel benieuwd hoe het gaat lopen met de A-auto's. Ik denk dat er minder inzetbare A-auto's komen, zolang de regels niet worden aangescherpt en de B-auto's ook inzetbaar zijn voor bijv. reanimaties. Dat laatste is in IJsselland namelijk niet zo.

Misschien kun jij een getal noemen van het percentage B-vervoer dat met A-auto's moet ivm bewaking etc.?
B-auto's zijn niet inzetbaar voor een ALS-reanimatie, hooguit om te masseren, maar geen weldenkende centralist zal een B-auto aansturen daarvoor... ook gebeurt het dat er een nog niet geschoolde chauffeur op rijdt, dus dan mogen ze niet eens met OGS rijden...

Ik heb geen idee van een percentage van bewaakte B-ritten, daar is echt geen peil op te trekken, zal eens kijken of ik er eens een beetje op kan letten....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-