De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?

Auteur Topic: De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?  (gelezen 15056 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:30:29
Klein uitstapje misschien, maar ik ben voorstander van een organisatorische splitsing tussen A- en B zorg.

A ambulancezorg moet wat mij betreft volledig naar de overheid en ondergebracht worden in de veiligheidsregio's. Reden: deze vorm van acute zorg moet m.i. op geen enkele wijze aan marktwerking onderhevig zijn. Door het uit de markt te halen neemt de druk om alles maar goedkoper en sneller te moeten doen af en dat komt ten goede aan de zorg voor de patiënt. In dat geval is mogelijk ook meer tijd in de ruimen voor trainen en (multidisciplinair) oefenen.

B ambulancezorg kan wat mij betreft helemaal de markt in. Ziekenhuizen willen graag zelf beschikken over dit soort ambulancezorg voor B overplaatsingen. Overplaatsingen is immers ook een verantwoordelijkheid van het ziekenhuis. Wat mij betreft kunnen ze dat dan ook het beste in eigen hand houden. Inclusief het MICU vervoer.
Of het wordt door particuliere ambulancebedrijven gedaan, zoals het witte kruis. Dergelijke particulieren kunnen zich dan richten op B-vervoer, repatriërering en voor mijn part ook evenementenhulpverlening.

Bijkomend voordeel is dat de 'overheidsambulancedienst' niet meer wordt belast met capaciteitvretende B-ritten.
Voorwaarde is in dat geval wel dat het aantal ambulances beschikbaar voor ALS zorg niet wordt teruggeschroefd naar een onverantwoord niveau.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:34:32
Klein uitstapje misschien, maar ik ben voorstander van een organisatorische splitsing tussen A- en B zorg.

A ambulancezorg moet wat mij betreft volledig naar de overheid en ondergebracht worden in de veiligheidsregio's. Reden: deze vorm van acute zorg moet m.i. op geen enkele wijze aan marktwerking onderhevig zijn. Door het uit de markt te halen neemt de druk om alles maar goedkoper en sneller te moeten doen af en dat komt ten goede aan de zorg voor de patiënt. In dat geval is mogelijk ook meer tijd in de ruimen voor trainen en (multidisciplinair) oefenen.

B ambulancezorg kan wat mij betreft helemaal de markt in. Ziekenhuizen willen graag zelf beschikken over dit soort ambulancezorg voor B overplaatsingen. Overplaatsingen is immers ook een verantwoordelijkheid van het ziekenhuis. Wat mij betreft kunnen ze dat dan ook het beste in eigen hand houden. Inclusief het MICU vervoer.
Of het wordt door particuliere ambulancebedrijven gedaan, zoals het witte kruis. Dergelijke particulieren kunnen zich dan richten op B-vervoer, repatriërering en voor mijn part ook evenementenhulpverlening.

Bijkomend voordeel is dat de 'overheidsambulancedienst' niet meer wordt belast met capaciteitvretende B-ritten.
Voorwaarde is in dat geval wel dat het aantal ambulances beschikbaar voor ALS zorg niet wordt teruggeschroefd naar een onverantwoord niveau.
Ik denk dat je dan heel snel opgebrande ambulancebemanningen moet gaan vervangen.... de hele dag spoed rijden is niet te doen....  Daarnaast: als je A-auto's geen B werk meer gaat laten doen, krijg je dus de helft minder ritten=minder inkomsten=minder auto's.... Nu kun je als er iets groots gebeurt door het schrappen van B-vervoer op vrij korte termijn een groot potentieel aan A-auto's vrijmaken.... dat gaat je anders niet meer lukken, die moeten dan van verder gaan komen...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:52:45
Bijkomend voordeel is dat de 'overheidsambulancedienst' niet meer wordt belast met capaciteitvretende B-ritten.
Heb je plannen met de huidige ambulancediensten en de overheid, dat je van 'overheidsambulancediensten' spreekt? Want de helft van de ambulancediensten in Nederland is particulier.

B-auto's zijn niet inzetbaar voor een ALS-reanimatie, hooguit om te masseren, maar geen weldenkende centralist zal een B-auto aansturen daarvoor... ook gebeurt het dat er een nog niet geschoolde chauffeur op rijdt, dus dan mogen ze niet eens met OGS rijden...

Ik heb geen idee van een percentage van bewaakte B-ritten, daar is echt geen peil op te trekken, zal eens kijken of ik er eens een beetje op kan letten....
Ik doelde niet op ALS-reanimaties. De reden waarom dat niet kan, is meteen de reden waarom er zo veel soorten vervoer niet met de B-auto mogen. Het personeel daarvan kan (geen materiaal) en mag niet ingrijpen.
Als je echter een B-auto, die toevallig (als enige) in de buurt is, naar een reanimatie stuurt, zorg je ervoor dat de reanimatiebehoeftige eerder goede hartmassage en evt. defibrillatie (AED) krijgt. Zo lang B-auto's hiervoor inzetbaar blijven, is er toch een soort 'dekkingsplan' voor levensgevaarlijke dingen zoals een circulatiestilstand. Er kan op twee verschillende niveaus worden ingegrepen (A en B), maar het is in ieder geval snel.

Zelfde idee als 'de nieuwe Rapid Responder', waar ik eerder een topic over opende. Er kan geen ALS-reanimatie opgestart worden, maar er is wel een ervaren iemand die BLS op kan starten, de boel in de gaten kan houden en de meldkamer (en daarmee ambulances) op de hoogte kan stellen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:54:23
In het buitenland wordt echter ook veel op deze manier gewerkt dacht ik, dan is de ambulance vaak bij de brandweerorganisatie ondergebracht. Kijk bijvoorbeeld naar België en bepaalde Duitse korpsen.
(overigens is dat niet waar ik voor pleit ;))

Je krijgt dan natuurlijk wel een ander soort ambulancedienst. Als het ware ook gekazerneerd en misschien wel een groter deel van de dag op de kazerne/post in plaats van op de weg (en daarom misschien meer mogelijkheden voor trainen en oefenen).

Daarnaast: als je A-auto's geen B werk meer gaat laten doen, krijg je dus de helft minder ritten=minder inkomsten=minder auto's....

Als de ambulancezorg uit de markt wordt gehaald, hoef je niet genoeg ritten te hebben om te kunnen blijven bestaan. De zorgverzekeraar betaalt natuurlijk alleen ritten en de rest van de werktijd + andere kosten zal dan door de overheid betaald moeten worden. Ik realiseer me ook dat je de ambulancezorg dan wel een stuk duurder maakt en de vraag is of 'we' dat willen in Nederland.


De wereld is niet zo simpelals ik het nu schets, dat snap ik ook, maar er is wel op te organiseren. Ik zie er de voordelen in ieder geval wel van in :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:57:45
Heb je plannen met de huidige ambulancediensten en de overheid, dat je van 'overheidsambulancediensten' spreekt? Want de helft van de ambulancediensten in Nederland is particulier.

Ja, want als je mijn voorstel goed leest, zou de ALS ambulancezorg dus naar de veiligheidsregio (=overheid) gaan en mogen al die particulieren het B-werk blijven doen.

Maar dat is in mijn wereld, dat gaat in de werkelijkheid echt niet (gauw) gebeuren ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2010, 18:59:48
De wereld is niet zo simpelals ik het nu schets, dat snap ik ook, maar er is wel op te organiseren. Ik zie er de voordelen in ieder geval wel van in :)
Wat een nadeel is, is dat er in de ambulancezorg m.i. een aantal factoren zijn die niet mee willen. Die factoren zijn bijv. de particuliere ambulancedienst die gaat voor kostenbesparing, het 'vroeger was alles beter-ambulancepersoneel' en de overheid met haar wetten en richtlijnen.

Nu vraag ik mij wel af wat het handigste is, aangezien er veel landen zijn waar de ambulance bij de brandweer is ondergebracht, zoals jij al zei. Maar wat zijn daar nu de voor- en nadelen van?

Terugkomend op de initiële vraag in deze topic: voor zover ik het hier kan lezen, denk ik dat iedereen het wel met me eens is dat de zorgambulance een wenselijke ontwikkeling is binnen de ambulancezorg.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:39:02
Wat een nadeel is, is dat er in de ambulancezorg m.i. een aantal factoren zijn die niet mee willen. Die factoren zijn bijv. de particuliere ambulancedienst die gaat voor kostenbesparing, het 'vroeger was alles beter-ambulancepersoneel' en de overheid met haar wetten en richtlijnen.

Nu vraag ik mij wel af wat het handigste is, aangezien er veel landen zijn waar de ambulance bij de brandweer is ondergebracht, zoals jij al zei. Maar wat zijn daar nu de voor- en nadelen van?

Terugkomend op de initiële vraag in deze topic: voor zover ik het hier kan lezen, denk ik dat iedereen het wel met me eens is dat de zorgambulance een wenselijke ontwikkeling is binnen de ambulancezorg.

wat bedoel je met het door mij onderstreepte gedeelte?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #17 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:44:37
wat bedoel je met het door mij onderstreepte gedeelte?
Ik denk dat we allemaal wel het ambulancepersoneel kennen dat het allemaal maar niets vindt, die differentiaties, en het liever gewoon bij het oude houdt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:56:25
Ik denk dat we allemaal wel het ambulancepersoneel kennen dat het allemaal maar niets vindt, die differentiaties, en het liever gewoon bij het oude houdt.
"we" en "allemaal" vindt ik erg dapper klinken uit de mond van iemand die in vwo4 zit.... denk dat je de neiging hebt om iets te veel te generaliseren ;) De gemiddelde ambulancehulpverlener hier zal niet echt de conservatiefste zijn, die vindt je namelijk niet online ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2010, 19:57:40
"we" en "allemaal" vindt ik erg dapper klinken uit de mond van iemand die in vwo4 zit.... denk dat je de neiging hebt om iets te veel te generaliseren ;) De gemiddelde ambulancehulpverlener hier zal niet echt de conservatiefste zijn, die vindt je namelijk niet online ;)
Zelf ik ken ze, moet je nagaan ;) Overigens had ik het over alle ambulancehulpverleners, niet alleen het deel dat online is.

Ik vind het wel een beetje een flauwe manier van discussiëren, even benadrukken dat ik 'nog maar' in Vwo4 zit...
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..