De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?

Auteur Topic: De zorg(B)auto, een wenselijk ontwikkeling of een afschaling van zorg?  (gelezen 15074 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2010, 17:32:05
Maar dan krijg je natuurlijk de vraag of werken op een B auto wel voorbereiding is op het "echte" werk op de A auto, leer je daar de fijne kneepjes van het werk wel, of beman je een veredelde ligtaxi waar je mensen op de brancard legt, in de auto schuift, een praatje maakt, en op de plaats van bestemming weer aflaadt? Want, de hoogcomplexe b rit, wordt toch door de A auto gedaan..

En, ga je VIGers op de B auto zetten kun je als oudere collega dan nog wel op een B auto zonder in salaris terug te gaan, of ben je dan te duur.

Als je VIGers gaat gebruiken voor B auto's is er voor hen ook geen doorgroei mogelijkheid, of wel, en dan ga je de vig-er in de toekomst misschien wel zien als ambulancehulpverlener, in een soort paramedic functie..., want, het is goedkoper.

Ter verduidelijking, dit is niet mijn mening, maar een poging tot prikkelen met mogelijke scenario's
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:48:13
Maar dan krijg je natuurlijk de vraag of werken op een B auto wel voorbereiding is op het "echte" werk op de A auto, leer je daar de fijne kneepjes van het werk wel, of beman je een veredelde ligtaxi waar je mensen op de brancard legt, in de auto schuift, een praatje maakt, en op de plaats van bestemming weer aflaadt? Want, de hoogcomplexe b rit, wordt toch door de A auto gedaan..

En, ga je VIGers op de B auto zetten kun je als oudere collega dan nog wel op een B auto zonder in salaris terug te gaan, of ben je dan te duur.

Als je VIGers gaat gebruiken voor B auto's is er voor hen ook geen doorgroei mogelijkheid, of wel, en dan ga je de vig-er in de toekomst misschien wel zien als ambulancehulpverlener, in een soort paramedic functie..., want, het is goedkoper.

Ter verduidelijking, dit is niet mijn mening, maar een poging tot prikkelen met mogelijke scenario's

In het ideale plaatje kan de VIG-er doorgroeien als ambulancechauffeur. Voor dat beroep is een MBO zorgachtergrond steeds meer noodzakelijk en wenselijk. Als een VIG er paramedic wil worden dan moet er nog wel heel wat extra bagage en ervaring en opleiding worden opgedaan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:55:28
Ik ben het wel helemaal eens met Golly vwb de 'veredelde ligtaxi'; het spoedeisende werk is er helemaal af en je krijgt alleen patiënten zonder risico op acute aandoeningen.. Het is gewoon een dure ligtaxi met een dvd-speler en eigendom van de ambulancedienst. Vraagje: Hoeveel patiënten die met de B-ambu vervoerd worden, kun je niet vervoeren met een ligtaxi van bijv. Connexxion?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:16:29
De VZA gaat in oktober dit jaar beginnen met de 'zorgambulance'.
Dit wordt een zorgambulanceteam (VIG +chauffeur) dat professionele alarmopvolging (thuissituatie) gaat combineren met laag complexe planbare ambulancezorg.

bron: VZA en Medivacature
http://www.vza.nl/index_werken.html
http://www.medivacature.nl/vacatures/ambulancehulpverlening/vza-ambulancedienst/verzorgende-ig-(minimaal-24-uur)/showvac/82046
Never underestimate the power of stupid people


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:25:11
Ik ben het wel helemaal eens met Golly vwb de 'veredelde ligtaxi'

Ter verduidelijking, dit is niet mijn mening, maar een poging tot prikkelen met mogelijke scenario's
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Bart S

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 1 september 2010, 16:24:30
Gisteren wat info gehad, specifiek over de nieuwe 'Zorgambulance' in Amsterdam. Wat ik onder andere uit het verhaal begreep, is dat een dienst differantie in het vervoer moet gaan toepassen om de nieuwe vergunning straks te verkrijgen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #36 Gepost op: 3 september 2010, 23:08:09
Het vervoer van patient X van A naar B wordt altijd aangekondigd.
Tijd genoeg om te bepalen door de MKA, in overleg met alle betrokkenen, of er ABCD complicaties (te verwachten) zijn.
Zo ja, dan is er terecht reden genoeg om een volledig uitgeruste ambu voor deze rit in te zetten, zeker bij spoed overplaatsingen.
Zo nee, dan behoeft daar m.i. geen volledig uitgeruste en vooral dure ambulance voor ingezet te worden en kan inderdaad worden volstaan met een zorg(B)auto (of enig andere benaming of vorm).

De wereld verandert continue, de ambulancezorgverlening zal mee moeten.  :-X
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #37 Gepost op: 4 september 2010, 00:24:30
Gisteren wat info gehad, specifiek over de nieuwe 'Zorgambulance' in Amsterdam. Wat ik onder andere uit het verhaal begreep, is dat een dienst differantie in het vervoer moet gaan toepassen om de nieuwe vergunning straks te verkrijgen.
Heb je hier wat meer info over, Bart? Welke differentiatie is er nodig, en in welke mate?

Verder vraag ik mij af of het niet de taak van de overheid is (niet dat ze er tijd voor hebben, na vanmiddag) om een bedrijf of meerdere bedrijven in te zetten, die het laag complexe vervoer voor hun rekening gaan nemen. Dit kan dan met een speciale vergunning, véél goedkopere voertuigen en al met al minder kosten.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #38 Gepost op: 6 september 2010, 21:38:23
Verder vraag ik mij af of het niet de taak van de overheid is (niet dat ze er tijd voor hebben, na vanmiddag) om een bedrijf of meerdere bedrijven in te zetten, die het laag complexe vervoer voor hun rekening gaan nemen. Dit kan dan met een speciale vergunning, véél goedkopere voertuigen en al met al minder kosten.
Maakt het wat uit of die "véél goedkopere voertuigen" in dienst zijn van de RAV in een regio of van een andere organisatie? Of doe je op een landelijke dienst, speciaal voor laagcomplex besteld vervoer?
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #39 Gepost op: 6 september 2010, 21:55:04
Maakt het wat uit of die "véél goedkopere voertuigen" in dienst zijn van de RAV in een regio of van een andere organisatie? Of doe je op een landelijke dienst, speciaal voor laagcomplex besteld vervoer?
Wat ik bedoel is dat een ritje naar huis (15 km bijv.) bij de gemiddelde RAV 600 euro kost, en voor de ligtaxi van Connexxion (niet Ambulancezorg) betaal je misschien een keer 50 euro. Daarom zouden de bestelde ritten wat mij betreft uitbesteed moeten worden aan een andere organisatie die zich specialiseert in (liggend) personenvervoer. Bijv. Connexxion is een reus en zou dat volgens mij vrij goedkoop kunnen doen.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..