Een Boa constateert een strafbaar feit, mag een Boa de gegevens van de overtreder op een notitieblokje schrijven en later de boete verder uitwerken of moet hij ter plaatse een bewijs meegeven?
Zover ik weet blijft de (b)oa dan in gebreke tenzij er sprake is van een situatie waarin het overhandigen van de mini niet mogelijk was, denk aan een gevaarlijke situatie, spoedrit tijdens het uitschrijven. Heb even gegoogled voor je en kwam in elk geval dit tegen op de site van het OM:
Ik ben staande gehouden voor een verkeersovertreding, maar heb geen bon overhandigd gekregen. Ik wil beroep instellen want dat mag toch niet?
Dat hangt er vanaf. Volgens de wet moet u zo mogelijk meteen een 'aankondiging van beschikking' uitgereikt krijgen, tenzij het bijvoorbeeld te gevaarlijk is om iemand aan de kant te zetten. Het niet-uitreiken van de beschikking terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, kan leiden tot vernietiging van de beschikking, maar alleen als u daardoor 'in enig rechtens belang' bent geschaad. Het weigeren van een bon heeft overigens weinig zin, want in de wet staat letterlijk: 'weigering de beschikking in ontvangst te nemen, schort de bekendmaking daarvan niet op'. Resultaat: De Officier van Justitie kan de beschikking vernietigen als de aankondiging beschikking niet is uitgereikt terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, en als u daardoor bent geschaad in enig rechtens belang. In de praktijk komt dit echter weinig voor omdat de aankondiging van beschikking niets meer of minder is dan (het woord zegt het al) een aankondiging.