Aan allen die al of niet met goede bedoelingen ruimte maken voor invoegers:
Feit: de hoofdrijbaan heeft voorrang.
Feit: het invoegende verkeer moet zich aanpassen aan het verkeer op de hoofdrijbaan.
Feit: het invoegende verkeer kan de hele invoegstrook gebruiken.
Feit: rijstrookwisselingen verstoren de verkeersstroom.
Feit: de "wisselaar" moet voorrang verlenen aan het doorgaande verkeer.
Feit: in de meeste gevallen is ruimte maken overbodig; de ruimtemaker is de invoeger al voorbij voordat deze de kans heeft om in te voegen.
Feit: er worden meer en meer doorgetrokken strepen getrokken om rijstrookwisselingen te voorkomen.
Feit: er worden meer en meer borden "gehele invoegstrook gebruiken" geplaatst bij invoegers om te vroeg / te langzaam invoegen te voorkomen.
Feit: er worden meer en meer toeritdoseerinstallaties (TDI's) geplaatst om het aantal invoegers en dus het aantal rijstrookwisselingen te beperken.
Waarom dan tóch volhouden dat ruimte maken zo goed is? Ja, het is aardig en netjes, maar met beleefdheidsvoorrang wordt de doorstroming niet geholpen. Omdat automobilisten op de hoofdrijbaan zo aardig zijn om mensen vanaf invoegers en vanuit T-aansluitingen (om eens iets te noemen) voor te laten gaan, verstoren zij onbewust de doorstroming op de hoofdrijbaan terwijl het verkeer op de invoeger/T-aansluiting vrijwel geen last heeft. Met als gevolg dat er file ontstaat op de hoofdrijbaan en de mensen op de invoeger/T-aansluiting zo door kunnen knallen. Waarop mensen op de hoofdrijbaan de afrit nemen, oversteken en de toerit weer opgaan, want dat is sneller dan achteraan aansluiten. Eén van de grootste hedendaagse knelpunten in Nederland is de misplaatste beleefdheid bij het voor laten gaan van invoegers. Laten we nu de wachtrij daar laten waar die hoort: op de invoeger!