Ik snap natuurlijk wel dat het frustrerend is als je nu braaf weet ik hoe lang moet stilstaan tussen linksafslaand verkeer. Zelf zou ik het niet snel doen, zo de vluchtstrook op om aan het eind rechts af te slaan, zeker niet met toch wel hoge snelheid. Je kunt geen kant op als een (vracht)automobilist besluit je te blokken. Ook geen fraai gedrak, ook weer begrijpelijk.
Is hier naast een bekeuring wegens over de vluchtstrook rijden ook een artikel 5 EMG mogelijk ivm de gereden snelheid tov het nagenoeg stilstaande overige verkeer?
Een EMG zou hier mogelijk zijn. Hiervoor gaan we even de wetgeving induiken
:
Bij een EMG cursus komen we via art 131 lid 4 WvW'94 hierin word gesproken over een educatieve maatregel ter bevordering van de rijvaardigheid danwel rijgeschiktheid.
Echter zijn hiervoor een aantal voorwaarden gesteld welke zijn opgenomen in de "Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid" (Bijlage H) .
Hierin word onder artikel 10b onder A gesproken over dat betrokkene tijdens de rit herhaaldelijk gedragingen heeft verricht als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage 1, onder A, onderdeel III (rijgedrag).
In deze bijlage is een lijst van gedragingen beschreven. Zoek hem even op als je ze allemaal wilt weten.
Kijkende naar deze casus zie ik al meerdere punten waar bestuurder van het filmpje aan voldoet.
Onder andere:
-Rakelings passeren van andere weggebruikers
-onvoldoende anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers
-uitvoeren van gevaarlijke inhaalmanouveres.
Ga zo maar door ..
Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord