Het probleem is - zeker nu als mensen van bandenmaat wisselen (zomer>winter) - dat jouw kilometerteller niet hetzelfde is als het exacte aantal kilometers dat je rijdt per uur. En om te voorkomen dat je nét boven de max zit - maar jouw teller er onder - laat je je gas los; je hebt immers bij 7 ienieminie kilometertjes al een prent op je deurmat. Even inhalen om de oprit/afrit netjes te nemen, even wat harder om op te kunnen schuiven, om niet de mensen achter je te hinderen, en het kost je geld. Heeft niets meer met gevaarlijk gedrag of structurele veiligheid garanderen; het garandeert alleen een paar procent van de inhoud van prinsjesdag. Als je wilt handhaven op de rijkswegen doe dat dan met VROS.
Overigens vind ik wel, als je dan zo laf bent om je flitsbus neer te zetten, zet hem dan zo neer dat je hem NIET ziet, of zo dat je hem 10 KM van te voren al ziet, om dit soort file's te voorkomen. Maar niet dat je de bus net ziet op het moment dat je nét nog even kan remmen.....
Kan de post niet vinden maar ik heb ooit op dit forum voorgerekend dat een bon voor 7 km te hard al snel neer komt op ruim boven de 110 (bij 100 toegestaan) rijden op de teller, door alle correcties die er van afgaan. De eerste is namelijk al standaard 5 km bij snelwegsnelheden, dan volgt de correctie van het apparaat nog. Verder bouwen autofabrikanten altijd een marge naar beneden in, in hun snelheidsmeters. Met andere woorden, jouw snelheidsmeter zal nooit exact jouw gereden snelheid aangeven, maar altijd een snelheid die lager ligt. Ook als je een andere bandenmaat onder je voertuig monteert, omdat je winterbanden een maatje kleiner zijn. Dus als je een bon voor een overschrijding van 7 km/h krijgt, heb je op je teller toch echt een stuk harder gereden.
Ik ben zelf ook geen fan van deze manier van handhaving, omdat ik ook liever het gesprek aanga met de betrokkene. Maar ik kan alleen maar de echte excessen aanpakken en dan maar 1 van de tig, terwijl er nog veel meer rijden. Dus zolang mensen te hard blijven rijden, zal er ook geflitst worden.